Mies on niin samperin arka ja tartuttaa sen lapseen
Mies ei uskalla riidellä tai elää konfliktien kanssa. Aina jos vähän hermostun ja haluaisin puhdistaa ilmaa parisuhteessa niin mies alkaa pyytelemään anteeksi, rauhoittelemaan minua ja pyrkii miellyttämään minua. Asioista pitäisi voida keskustella tai jopa riidellä minun mielestäni. Muuten ei saa koskaan uutta perspektiiviä asioihin.
Olen huomannut, että 6 v. tytöstä on tulossa samanlainen. Isä aina hemmottelee tyttöä, ei koskaan toru tai sano kipakasti. Pelkään, että tytöstä tulee koulussa kiusattu eikä uskalla pitää puoliansa kun isä ei halua tytölle mitään epämukavaa.
Olen impulsiivinen ihminen ja mies + lapsi täysin päinvastaisia. Onko muita kohtalontovereita?
Kommentit (26)
Aikuiset keskustelevat ja lapset riitelee. Teillä toinen lapsi on ikäistään kypsempi ja toinen on vähän jälkijunassa. Ei ole koskaan liian myöhäistä oppia käyttäytymään.
Miten riitely "puhdistaa ilmaa"? Kun saa huutaa toiselle? Mene mieluummin metsään ja huuda puille. Miehelle puhu sitten aikuismaisesti ilman äänen korottamista. Voit näin saada mieheltä muutakin kuin anteeksipyyntöjä.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata keskustella asiallisesti, ilman huutamista ja riitelyä. Rähjäämällä ei saa mitään hyvää aikaan. Jos haluat huutaa, niin mene vaikka metsään mekastamaan ja kun olet huutanut pahimman raivon ulos, niin puhu miehesi kanssa rauhallisesti ja sivistyneesti.
Ei mikään ihme, että lapsesi on arka. Pelkää raivoavaa äitiään.
Käyttäydyin ennen kuin miehesi. Pelkäsin yli kaiken suututtavani jonkun, koska kasvoin vanhempien kanssa, jotka olivat suuttuessaan vaarallisia. Myöhemmin aloitin terapian, ja terapeuttini sanoi, että turvallisissa perheissä voidaan myös riidellä, koska kenenkään ei tarvitse pelätä, että tilanteet eskaloituvat väkivallaksi.
Ehkä voisit itse sanoa miehellesi, ettei hänen sinun kanssaan tarvitse kävellä munankuorilla. Ettet sinä mene rikki erimielisyyksistä. Vaikeat asiat vain eivät selviä, jos ei niistä voi keskustella. Ehkä hän ajan myötä uskaltaa luottaa sinuun enemmän ja vapautuu ilmaisemaan aitoja tunteitaan.
Kannattaa hankkia toinen lapsi. Meillä 2 lasta ja toinen impulsiivisuudessaan kuin minä ja toinen kuin isänsä, täysin automaattisesti ja syntymästä asti. Tosi helppoa nykyään ymmärtää meidän aikuistenkin toinen toisiamme, kun lapset suoraan esimerkkeinä, että tiettyyn tempperamenttiin vain synnytään. Omaa tempperamenttia hyvä oppia kehittämään, jos on ääripää tyyppejä niin kuin meille ja ilmeisesti siellä ap:lla, löytää hyvä keskitie. Kukaan ei muutu kokonaan, nämä ominaisuudet on geeneissä isolta osalta, mutta jonkin verta voi kehittyä. Armoa, älä syytä miestäsi ja tyttöäsi. Se mitä he ovat tulee luonnostaan. Ehkä teilläkin jos toinen lapsi syntyisi sinun tempperamentilla, löytyisi ymmärrystä enemmän.
Hullu akka.