Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuksen fyysiset oireet?

Ahdistaa
20.12.2020 |

Moi!

Löytyisikö täältä muita ahdistuksesta kärsiviä? Erityisesti sellaisia, joille ahdistus luo voimakkaatkin fyysiset oireet?

Olen sairastanut yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä vuodesta 2010, eli jo kymmenen vuotta. Terapiajakso käyty ja lääkityskin ollut. Nyt olen ollut käytännössä oireeton ja lääkkeetön n. 4 vuotta. Ahdistukseni on pääasiassa vakavan sairauden pelkoa itsellä tai läheisilläni.

Tämä vuosi uudenlaisen elämäntilanteen myötä ja koronan myötä on ollu todella stressaava. Alkuvuodesta kärsin nielemisvaikeuksista, rinta- ja yläselän kivuista ja palan tunteesta kurkussa. Nämä menivät refluksioireilun piikkiin ja jäivätkin sitten pois. Yläselän kivut jäivät ja ovatkin varsin hankalia koko niska-hartian ja yläselän alueella. Alaselässä ei kipuja.

Kesällä kärsin kovasta huimauksesta, keinuttavasta, kuin kävelisi laivan kannella. Hierotuksella sekin hävisi.

Nyt syksyä kohden oireiden kirjo on laajentunut mittavaksi ja todella hankalaksi:

- voimattomuuden, pistelyn, kirvelyn ja kihelmöinnin tunne molemmissa jaloissa. Myös kasvukipumaista särkyä on. Jaloissa myös polttelua ja ajoittain tunne kuin olisivat aivan umpijäässä, vaikka ovat lämpimät.

- jalat kramppaa helposti

- elohiiriä/lihasnykäyksiä pitkit poikin, hyppivät ja vaihtavat paikkaa

- voimattomuuden tuntua ja särkyä ajoittain myös molemmissa käsissä.

- kuumotusta rintakehällä, niskassa, yläselässä ja käsivarsissa.

- uniongelmat: heräily, herääminen tukehtumisen tunteeseen, nukahtaessa havahtuminen yskimiseen kun sylkeä mennyt henkeen.

- tihentynyt virtsaamistarve/ tunne ettei rakko tyhjene

- Ummetus, jonkinlainen värinä/surina/elohiiri peräaukolla.

Hallitsevimmat oireet siis jaloissa + genitaalialueen vaivat.

Voiko nämä olla enää oikeasti vain ahdistusta? Pelkään mm. MS-tautia kovasti ja yhdistän itse oireet siihen.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmän joltain vitamiinin tai hivenaineen puutteelta.

Vierailija
2/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa enemmän joltain vitamiinin tai hivenaineen puutteelta.

Sama tuli ensimmäisenä mieleen. Onko ruokailutottumukset muuttuneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki olla puutostakin mutta lihaskivut ovat itsellä ihan eri luokkaa silloin, kun en ota lääkkeitä. Pitäisi suunnilleen käydä kokovartalohieronnassa joka toinen päivä, etteivät kivut häiritsisi arkea ja venytellä tuntitolkulla. Kuvasin myös itse niitä kasvukipumaisiksi. Mullakin pahasta häiriöstä kokemusta, mutta ei fyysisistä oireista kauhean pahana jos ei lihasjumeja ja -kipuja sekä korkeaa sykettä lasketa.

Ummetus sopii kyllä ahdistuneisuushäiriöön, koska ahdistuneena ruoansulatuskaan ei toimi niin kuin yleensä. Samoin unettomuus, voimattomuus ja moni muu oire.

Voivat varmasti olla myös muista syistä johtuvia, ja kannattaisi miettiä ihan yleisimmät syyt ensin, ellet ole jo näin tehnyt. Juominen, syöminen, liikunta, päihteet. Onko noissa jotakin, mikä ei mene kuten suosituksissa sanotaan ja sopivatko elintapasi juuri sinulle.

Puutoksista tuli mieleen kalium, natrium ja magnesium, b-ryhmän vitamiinit sekä rauta. Verikokeilla noita saa mitattua, mutta se saako julkiselta ja onko mahdollista yksityiseen, on sitten jo toinen juttu. Jos ei ole mahdollista, ruoalla ja ravintolisillä voi myös kokeilla., auttavatko oireisiin. Ellet siis ole jo ajatellut tätä vaihtoehtoa. Elohiiret nyt ainakin tuovat minulle mieleen suolojen ja nesteiden tasapainon häiriöitä.

Vierailija
4/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailutottumuksissa ei muutoksia. Monipuolisesti syön ja olen nyt juuri näiden oireiden vuoksi ottanut jo parin kuukauden ajan purkista magnesiumia ja b-vitamiinia lisäksi. Niillä ei vaikutusta oireisiin. Oireet tulevat ja menevät, välillä lähestulkoon normaalikin olo. Ahdistunut olen kyllä jo tällä oireiden määrällä. Päähän ei enää juuri muuta mahdu kuin se perhanan MS-tauti. Tai liuta muita neurologisia sairauksia... Pää on kiihdyttänyt jo niihin mittasuhteisiin, että näen itseni pyörätuolissa ja vaipoissa. :’(

Ja siis olen käynyt oireiden vuoksi tk-lääkärillä monta kertaa, hän näkee oireet tukirankaperäisinä, jonotan nyt sitten fysiatrille sairaalaan.

Vierailija
5/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, labra-arvot katsottu tk:ssa, niissä kaikki ok. Katsottu perusverenkuva, ferritiini, kilpparit, maksa-arvot, crp, lasko, krea, k, na.

Vaikka raajoissa tuntuu voimattomuutta ja väsymystä, niin lihasvoimat kuitenkin ok molemmin puolin. Jaksan fyysisessä työssänikin ihan ok. Oireita erityisesti levossa tai ainakin silloin kiinnitän niihin eniten huomiota.

Vierailija
6/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun olet käynyt tutkimuksissa.

En osaa nyt oireista sen kummemmin mitään tulkita valitettavasti.

Itse suosittelisin kokeilemaan tuon hieronnan lisäksi myös osteopatiaa. Omaan ahdistukseen, ylivireyteen ja unettomuuten siitä ainakin on tuntunut olevan huomattava apu. 

Vierailija
7/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahdistus voi aiheuttaa tosi voimakkaatkin fyysiset oireet. Jopa silleen että ei edes oikein tiedä olevansa ahdistunut, kroppa vaan oireilee.

Vierailija
8/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus voisi olla itse kirjoittamani. Olen kärsinyt viimeisen vuoden mitä omituisimmista fyysisistä oireista, jotka ehkä johtuvat stressaavasta elämäntilanteesta ja ahdistuksesta, ehkä eivät.

Keväällä oli pahoja selkä-, kylki- ja vatsakipuja kehon oikealla puolella sekä huimausta, aivosumua ja ruokahaluttomuutta. Verikokeet olivat kaikki ok. Vatsan uä ok. Joidenkin piinaavien kuukausien kuluttua kivut väistyivät, mutta ruokahaluttomuus ja pahoinvointi jäivät. Vatsan tähystyksessä löytyi liikahappoisuutta, johon sain lääkkeen, mutta ei muuta.

Alkusyksystä alkoi oikean käden puutuminen, kasvukipumainen jomotus ja kömpelyys. Sitten alkoi tulla elohiiriä molempiin käsiin ja välillä jalkoihinkin. Kädet tuntuvat voimattomilta, mutta todellista eroa voimatasoon entiseen ei ehkä ole. Edelleen on epämääräisiä kipuja siellä täällä.

Kaikki oireet täsmäävät ahdistuneisuuteen eikä tutkimuksissa ole löytynyt mitään muuta fyysistä vikaa kuin vatsan liikahappoisuus, joka ilmeisesti usein myös johtuu stressistä. Olen turhautunut ja peloissani. Fyysiset oireet ja niiden tarkkailu tekevät minut hulluksi. Olen diagnosoinut itselläni ties mitä syöpiä ja neurologisia sairauksia, mutta tiedostan pelkoni olevan liioiteltu. Häpeän neuroottisuuttani. Voi kun joku sanoisi, että se on vain stressiä, se menee ohi, älä murehdi, kaikki hyvin.

Vierailija
9/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin muistaisin lukeneeni että ahdistus ei aiheuttais jalkaoireita vaan just navan yläpuolelle.

Vierailija
10/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös yleistyneen ahdistuneisuushäiriön dg. Mun pahin oireeni on ajoittainen tiheentynyt virtsaamistarve ja virtsapakko. Muita oireita mm. ajoittainen huimaus, pahoinvointi, vatsaoireet (vuoroin ripuli, vuoroin ummetus), lihaskivut erityisesti niska- ja hartiaseudulla, rytmihäiriöt. Kaikki ei nyt varmasti tule mieleen. Tää on paskamainen sairaus. Mä en ole kokeillut koskaan lääkitystä. Terapiaa on nyt tarkoitus käynnistellä.

Vierailija
11/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo surina peräaukolla oli vähän epäilyttävää.

Vierailija
12/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua alunperin alkoi ahdistaa?

Vierailija
13/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaankin ahdistuksen taustat lapsuudessa, jossa paljon väkivaltaa, alkoholia ja hylätyksi tulemisen kokemuksia. Sitten 2010 saatu perättömäksi osoittautunut lymfoomadiagnoosi sekä pari muuta tilannetta, joissa väkivallan uhka, riittivät laukaisemaan oireet.

Nyt ei elämässä mitään tällaista, kaikki on hyvin. Mutta uudenlainen elämäntilanne: opiskelijasta työelämään ja ns. ruuhkavuodet lasten kanssa. Ja kaupan päälle tämä koronativoli.

Mutta joo, ja peräaukon surina/värinä kuulostaa todella hämärältä, mutta siltä se tuntuu. Eikä vaiva liity ulostamiseen tms. Se vaan tulee ja menee.

Uskomattoman vaikea olo ja hämärät oireet, mutta ehkä kaikki voi olla vain ahdistusta, mene ja tiedä. Pitäisi varmaan käydä yksityisesti neurologilla varmuuden vuoksi. Mutta eihän sekään sitä ahdistusta poista.

Vierailija
14/40 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootko varma ettei se tosiaan oo sitä lääkärin mainitsemaa tukirankaperäistä? Kuulostaa siltä että selässä vois olla joku hermo puristuksessa.

Vierailija
15/40 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta mennyt, mutta itsellä alkanut ahdistuksen myötä samanlaisia oireita. Onko tilanne rauhoittunut?

Mulla on myös ollut tuollaista peräaukon surinaa/värinää ja oon liittänyt sen myös ahdistukseen. Aiemmin sitä kesti pari kolme kuukautta yli vuosi sitten ja nyt sitten ollut taas satunnaisesti kun ahdistus myös pahentunut. Mulla ripulia myös ollut nyt enemmän ja sitten se pahentaa ahdistusta ja kierre jatkuu. Että kyllä oon sitä mieltä että psyyke voi aiheuttaa kaikenlaista mutta miten ihmeessä tästä kierteestä pääsee lopullisesti eroon?

Vierailija
16/40 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tukehtumiseen heräily ja myös jos yöllä ramppaa wc niin voi olla uniapneaa. Kannattaa vaatia testiä. Alodiagnoisitu. Mulla löytyi lievä ja aion nyt kokeilla siihen hoitoa

Vierailija
17/40 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kärsinyt voimakkaista ahdistuskohtauksista koko aikuisikäni. Suuren osan, ehkä jopa suurimman osan ajasta olen jostain syystä ahdistunut, mutta pahin ahdistus ei onneksi yleensä kestä suhteessa kovin kauaa. Minulle on näitä pahoja ahdistuskohtauksia tullut viime vuosina kerran vuodessa ja yleensä kesällä. Kahtena edellisenä kesänä olen ollut sairauslomalla ahdistuksen vuoksi ja viime kesänä tein sen jälkeen osa-aikaista työaikaa. 

Ahdistus aiheutuu erinäisistä syistä. En ole koskaan oppinut vastoinkäymisiä kestämään. Terapiassa olen käynyt ja terapiakontakti edelleen on mutta valitettavasti siitä en ole ahdistukseen saanut apua. Ainoa mistä saan apua on rauhoittavat lääkkeet ja aika. Mutta kun ahdistus on voimakkaimmillaan niin tuska on hyvin kovaa. Tunne tuntuu kiristyksenä rinnassa. Siis sellaisena että tunnen oikeasti fyysistä kipua. Ja sitä kestää pahimmillaan viikkoja. En usko että paranen tästä koskaan. Valitettavasti. Nämä ahdistuskohtaukset eivät ole myöskään ajan mittaan hellittäneet vaan tuntuu että uusi ahdistusjakso on jopa entistä voimakkaampi.  

Vierailija
18/40 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Olen 56 vuotias nainen. Keväällä 2024 alkoi kova ahdistus ja sitä yritettiin hoitaa. Sairastan skitsoaffektiivinen mielialahäiriö, vaikea paniikkihäiriö, OCD, traumaperäinen stressi oireyhtymä eli dissosaatiohäiriö johon kuuluu myös konversiohäiriö. Nyt, sain myös uuden diagnoosin yleinen ahdistuneisuushäiriö. Kesällä alkoivat jalat ja oikea käsi puutumaan. Niitä selviteltiin mm. Hermorata tutkimus ja monet verikokeet. Sekä sitten alkoivat lihasnykäykset ja levottomat jalat oireyhtymä illalla. Paljon tutkimuksia ja psykiatrista päiväyksikköä. Sydänfilmiin ja keuhko kuviin. Kaikki ok, paitsi maksa-arvot vähän koholla. Uskon vahvasti, että ihmisen mieli vaikuttaa voimakkaasti myös fyysisesti. Viime aikoina pakonomainen tarve tarkkailla sydäntä. Fyysisiä sairauksia kilpirauhasen vajaatoiminta ja arvot ok. Joku sanoi joskus, että kun sanot, että näillä mennään niin olet tulossa vanhaksi. Mutta, en nyt niin vanha vielä ole. Tsemppiä sulle kovasti. Uskon, että kaikki järjestyy vielä hyvin. 

Vierailija
19/40 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista todella moni selittyy vähäisellä liikunnalla, heikoilla lihaksilla ja huonolla ryhdillä. Kiinnostaisi tietää myös mitä tuo ruokavaliosi pitää sisällään ja kuinka paljon menee kofeiinia.

Vierailija
20/40 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho reagoi myös tunteisiin, voimakkaat tunteet tai tunnetilat voivat näkyä myöhemminkin kehollisina tuntemuksina. Keho parantaa itseään kun elätte, teette asioita ja käsittelette näitä sisäsyntyisiäkin asioita. Kaikki energia vaikuttaa kehoon, niin oma kuin ulkopuoleltakin tuleva. Täysin normaalia ja luonnollista. Nykyisin monilla on paljon stressiäz kuormitusta ja sitten ovat nämä psyykkiset ongelmat ja sairaudet. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Älkää kuitenkaan liittäkö kaikkia fyysisiä oireitanne suoraan ahdistukseenne tai johonkin muuhun tunneaspektiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi