Mikä vika jääkaapissani on?
Onko jääkaappi liian kylmä vai liian lämmin, kun avaamattomissakin elintarvikepakkauksissa on kosteutta tiivistyneenä pakkauksen kanteen, mistä se sitten valuu pisaroiksi pakkauksen pohjalle? Pakkausten ulkopinta ja jääkaappi itse ovat ihan kuivia. En ole koskaan nähnyt kondenssivettä juustopaketin sisäpuolella. Vedessä seisonut juusto on aika ikävää.
Osaako joku kertoa ilmiön syyn?
Kommentit (10)
Jos tavarat on laitettu jääkaappiin hyvin lämpiminä, rasioiden kanteen tiivistyy vettä.
Kiitos vinkeistä. Luin tuon artikkelinkin, mutten vielä tunnista ongelmaa. Pitää lukea lisää.
Ruoka menee jääkaappiin omissa pakkauksissaan suoraan Prisman kylmäkuljetuksesta. Itse asiassa minulla on vieretysten kaksi täsmälleen samanlaista jääkaappia, ja kummassakin on sama ongelma. Ymmärrän sen, että kasvispyörykkäpakkauksessa kosteus tiivistyy, mutta tuo tuiki tavallinen edamjuusto on outo.
Ap
Onko kaappi liian täynnä?
tai liian tyhjä:)
Vierailija kirjoitti:
Onko kaappi liian täynnä?
tai liian tyhjä:)
Ovat tainneet olla vuoron perään sekä että. Olisiko sillä vaikutusta pakkausten sisäpuolelle..?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Luin tuon artikkelinkin, mutten vielä tunnista ongelmaa. Pitää lukea lisää.
Ruoka menee jääkaappiin omissa pakkauksissaan suoraan Prisman kylmäkuljetuksesta. Itse asiassa minulla on vieretysten kaksi täsmälleen samanlaista jääkaappia, ja kummassakin on sama ongelma. Ymmärrän sen, että kasvispyörykkäpakkauksessa kosteus tiivistyy, mutta tuo tuiki tavallinen edamjuusto on outo.
Ap
Hei, en tiedä onko tästä sinun tapauksessasi kyse mutta kerron omasta itensä sulattavasta jääkaapistani:
Tässä mallissa on oltava tosi tarkkana, ettei mikään pakkaus ota hutistakaan kiinni takaseinään. Muutoin takaseinää pitkin valuva sulatusvesi ensin kastelee pakkauksen ja valuu siitä hyllylle ja siitä eteenpäin kastelee kaiken! Ja kun automaattinen sulatusvaige on ohi, jäätyy pakkaus kiinni seinään.
Vaikka kuinka huolellinen olenkin, aina jokin työntyy liian taakse ja arrgh! Joudun repimään milloin mitäkin irti kaapin takaosasta ja lasihyllyiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei, en tiedä onko tästä sinun tapauksessasi kyse mutta kerron omasta itensä sulattavasta jääkaapistani:
Tässä mallissa on oltava tosi tarkkana, ettei mikään pakkaus ota hutistakaan kiinni takaseinään. Muutoin takaseinää pitkin valuva sulatusvesi ensin kastelee pakkauksen ja valuu siitä hyllylle ja siitä eteenpäin kastelee kaiken! Ja kun automaattinen sulatusvaige on ohi, jäätyy pakkaus kiinni seinään.
Vaikka kuinka huolellinen olenkin, aina jokin työntyy liian taakse ja arrgh! Joudun repimään milloin mitäkin irti kaapin takaosasta ja lasihyllyiltä.
Tuokin on tuttua ja aika moni muukin jääkaapin temppuilu. Hankalimpia ovat liian nokkeliksi suunnitellut kodinkoneet, jotka tekevät omituisia johtopäätöksiä ja muuttelevat sitten asetuksia miten sattuu.
Tästä ilmiöstä tulin kyselemään sen vuoksi, että kosteus tiivistyy pakkausten sisäpuolella. Kaiken muun osaisin selittää, mutta en tätä.
Ap
Jos molemmissa jääkaapeissa on sama ongelma niin todennäköisesti kyseessä ei ole laitteessa oleva vika. Ovatko jääkaapit liian ahtaasti? Pääseekö ilma kiertämään vapaasti takana, ylhäällä, sivuilla sekä alhaalla? Onko vieressä lämpöpatteri, astianpesukone tai hella jotka lämpenevät ja vaikuttavat jääkaapin toimintaan? Onko huoneen lämpötila korkea?
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmissa jääkaapeissa on sama ongelma niin todennäköisesti kyseessä ei ole laitteessa oleva vika. Ovatko jääkaapit liian ahtaasti? Pääseekö ilma kiertämään vapaasti takana, ylhäällä, sivuilla sekä alhaalla? Onko vieressä lämpöpatteri, astianpesukone tai hella jotka lämpenevät ja vaikuttavat jääkaapin toimintaan? Onko huoneen lämpötila korkea?
Nämä seisovat vierekkäin seinän vieressä irrallaan seinästä, normaalissa huoneenlämmössä. Muita laitteita ei ole lähelläkään ja ilmatilakin on vapaa. Pitää kai hankkia jääkaappimittari ja tarkkailla ottaa ruoat tehotarkkailuun, kun niitä tulee lisää.
Ap
Mittari sisälle. Tavoitteeksi +5 astetta.