Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tulipas paha mieli :("-ketjun ap:lla vielä asiaa

Vierailija
13.05.2014 |

No niin. Haluaisin tähdentää vielä pari asiaa, sillä monet kommentoijat ilmeisesti ymmärsivät minut totaalisen väärin (ainakin toivon niin, sillä muuten he ovat vain täydellisen ilkeitä ja jostain syystä todella katkeroituneita).

Olen muuttanut tälle alueelle viime syksynä pitkäaikaisesta poikaystävästäni eroamisen jälkeen ja ulkoillut siitä lähtien koirani kanssa lähinnä tällä kyseisellä saarella. Saari on asumaton, siellä on hyvä lenkkipolku ja paljon autiota metsää, jossa ei juurikaan kulje ihmisiä. Saarella näkee paljon irtiolevia koiria, jotka omistajat ovat ottaneet lenkkikavereiksi tai muuten vain kouluttavat niitä tai touhuavat ja leikkivät niiden kanssa. Koirani ollessa pikkupentu monet irrallaan olevat koirat tulivatkin useasti tervehtimään meitä, vaikka pentuni olikin hihnassa. Olen siis ajatellut, että koiran irtipitäminen on ihan ok kyseisellä alueella, kun sitä siellä niin paljon harrastetaan.

Olen kouluttanut koiraani eräällä autiolla nurmikentällä metsikön keskellä. Vain pari kertaa olen nähnyt sen lähistöllä muita ihmisiä. Toisinaan olen pitänyt koiraani vapaana myös lenkkipolun läheisyydessä, sillä se ei ole tippaakaan kiinnostunut muista ihmisistä eikä edes muista koirista, vaikka useampaan kertaan irrallaan oleva koira on tullut omaani nuuskimaan. Yleensä kuitenkin pidän koirani hihnassa lenkkipolulla, se vain tuntuu luontevammalta. Koirani kuitenkin tottelee käskyjäni ja pysyy vierelläni hihnan kanssa tai ilman.

Nyt kuukauden sisällä saarelle on muuttanut tämä hanhiyhdyskunta, jonka olemassaolosta minulla ei ollut hajuakaan, sillä muutinhan tänne vasta viime syksynä. Ensimmäisellä kohtaamiskerralla hanhet tietysti yllättivät meidät molemmat ja koira pääsi karkuun. En kuitenkaan tajunnut hanhien pysyvästi jäävän saarelle, joten vahinko tapahtui vielä toisenkin kerran seuraavana päivänä. Siitä lähtien pidin koiraani tiukassa kontrollissa hanhien varalta ja vaihdoimme kävelyreittimme saaren toiselle puolelle, jossa hanhia ei ollut. Kaikki sujui monta viikkoa kerrassaan loistavasti, kunnes eilen hanhet olivat jostain syystä vaihtaneet paikkaa ja pääsivät yllättämään meidät kummatkin aivan totaalisesti. En ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti, juoksin koirani kiinni ja sain sitten ne kuuluisat "vitun huora, saatanan apina, ammun saastaisen piskis"-haukut poukaman toisella puolella seisseeltä keski-ikäiseltä mieheltä.

Ymmärrän kyllä täydellisesti, että hanhet pesivät saarella ja niitä ei saa hätyytellä, sen takiahan vaihdoin ulkoilureitinkin aivan kokonaan ettemme häiritsisi hanhia. Siitä ei tarvitse olla huolissaan, kiitos vain. Mutta miten olisin voinut tietää, että useamman viikon tietyssä paikassa oleskelleet hanhet aikovatkin yhtäkkiä vaihtaa paikkaa aivan saaren päinvastaiseen kolkkaan? En ole mikään hanhitietäjä, en tiedä niistä mitään, kuvittelin niiden pysyvän suunnilleen samassa paikkaa pesimässä ja piste. Lisäksi minua ihmetyttää kovasti se, että viikonloppuisin saarella vierailevat lapsiperheet antavat lastensa kyllä juosta hanhien perässä, ajaa ne veteen ja yrittää ottaa niitä kiinni. Miksei kukaan huutele heille törkeyksiä? En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota, kyylääkö näitä lapsiperheitä pensaiden suojista vihaisia lintubongareita, mutta eivät he ainakaan ole uskaltaneet sanoa mitään.

Miksi siis minä, joka vain kuvittelin, että asumattomalla saarella, jolla on paljon irtokoiria, on ihan ok kouluttaa koiraansa ilman hihnaa autiolla nurmikentällä metsikön keskellä ja joka vaihtoi ulkoilureittinsä saaren kauimmaisimpaan kolkkaan välttääkseen hanhia, olen teidän mielestänne ylimielinen, luulen olevani jotenkin tosi spesiaali jota säännöt eivät koske ja omistan "ihqun pikku mussukka koiranpentulin"? Ja miksi on täysin ok, ja jopa ansaittua, että minua huoriteltiin? Pakostikin tulee mieleen, että te joudutte kuuntelemaan tuollaista kielenkäyttöä päivittäin ja ajattelette sen siksi olevan täysin arkipäivää. Puhutteleeko teidän miehenne teitä tuolla tavoin, puhutteletteko lapsianne tuolla tavoin? Toivottavasti asia ei ole näin, sillä se ei ole ok! En voi uskoa, että niin monien kommentoijien mielestä "vitun huoraksi" haukkuminen on täysin oikeutettua säikähtäneiden hanhien takia. 

Aion pitää koirani jatkossa kytkettyn ainakin syksyyn asti, mutta en kyseisen miehen haukkujen takia, vaan keskusteluuni tulleiden asiallisten kommenttien ansiosta, jotka selittivät ASIALLISESTI hanhien pesinnän voivan häiriintyä todella helposti. Kiitos teille järkeville kommentoijille!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, ei niistä ilkeistä kommenteista kannata välittää. Ihan sama minkä avauksen tälle palstalle teet, ilkeillyt (ja ap:n mollaajat) löytävät kyllä paikalle. Arvaapa mikä tahansa ketju jota on kommentoitu, taatusti et löydä yhtään jossa ei olisi ilkeitä kommentteja. Tää palsta nt vaan valitettavasti on tämmöinen :(

Vierailija
2/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki käskii pitämään koiria kiinni, oliks se nyt elokuun loppuun asti. Eli KAIKKI, jotka pitää koiraa vapaana, harrastavat laittomuuksia. Ja lenkkipoluillakin pitäisi pitää koirat kiinni aina.. Elukoille ja linnuille pitää suoda pesintä rauha nyt. Ja pitäisihän se nyt tajuta, että jos saarella on hanhia, niitä voi olla koko saarella eikä vaan pienellä läntillä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin sen sun avauksen, mutta ketjun pituuden perusteella sait varmasti aika paljon samanlaisia viestejä kuin mitä ne huudot olivat. Ja ne olivat asiattomia ja kamalia.

Taajama-alueen ulkopuolella koiria kyllä saa pitää irti. Mutta totta kai esim. hanhien pesintä pitää ottaa huomioon, niin kuin nyt teetkin.

Vierailija
4/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoan koiria ja eräs koira hyppäsi kerran päälleni, repi talvitakkini ja omistaja vaan huusi ei se mitään tee.

Kerran toinen koira puri minua isovarpaaseen, kun kesällä tuli vastaan polulla ja mitä vielä.

Talvitakista en saanut korvausta, koska huomasin sen rikkoutuneen vasta kun saavuin perille, purijakoiran omistaja nakkeli niskojaan kun sanoin koirasi puri minua.

Aina sanon kun vapaana oleva koira tulee minua vastaan koira pitää pitää kiinni ja tiedän ettei sanoilla ole mitään merkitystä, koska 90 % koiranomistajista pitävät itseään niin hyvinä ettei heidän tarvitse välittää säännöistä, koskien vapaana olemista, kakkojen keräämista ja montaa muuta seikkaa.

Joten HYVÄ että sinulle on huudettu, HYVÄ että tajusit ettei koiraa saa pitää pitää vapaana ja toivon että ymmärrät asian vakavuuden.

Olen vielä teini, ehkä järki joskus päähäsi kasvaa.

ja voi voi, että olet ihan ihmeissään kun tuntemattomat ihmiset puhuvat sulle rumasti. Ehkä rumasti puhuminen menee paremmin jakeluun kuin kauniisti puhuminen

Vierailija
5/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:01"]Mä inhoan koiria ja eräs koira hyppäsi kerran päälleni, repi talvitakkini ja omistaja vaan huusi ei se mitään tee.

Kerran toinen koira puri minua isovarpaaseen, kun kesällä tuli vastaan polulla ja mitä vielä.

Talvitakista en saanut korvausta, koska huomasin sen rikkoutuneen vasta kun saavuin perille, purijakoiran omistaja nakkeli niskojaan kun sanoin koirasi puri minua.

Aina sanon kun vapaana oleva koira tulee minua vastaan koira pitää pitää kiinni ja tiedän ettei sanoilla ole mitään merkitystä, koska 90 % koiranomistajista pitävät itseään niin hyvinä ettei heidän tarvitse välittää säännöistä, koskien vapaana olemista, kakkojen keräämista ja montaa muuta seikkaa.

Joten HYVÄ että sinulle on huudettu, HYVÄ että tajusit ettei koiraa saa pitää pitää vapaana ja toivon että ymmärrät asian vakavuuden.

Olen vielä teini, ehkä järki joskus päähäsi kasvaa.

ja voi voi, että olet ihan ihmeissään kun tuntemattomat ihmiset puhuvat sulle rumasti. Ehkä rumasti puhuminen menee paremmin jakeluun kuin kauniisti puhuminen

[/quote]

No sä taidat olla katkera teini ainakin viestisi perusteella

Vierailija
6/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:55"]

Mä luin sen sun avauksen, mutta ketjun pituuden perusteella sait varmasti aika paljon samanlaisia viestejä kuin mitä ne huudot olivat. Ja ne olivat asiattomia ja kamalia.

Taajama-alueen ulkopuolella koiria kyllä saa pitää irti. Mutta totta kai esim. hanhien pesintä pitää ottaa huomioon, niin kuin nyt teetkin.

[/quote]Kannattaa kuule siihen lakiin perehtyä tarkemmin.. Kopsattu täältä:

http://www.kennelliitto.fi/koirat/koiran-omistaminen/koiriin-liittyva-lainsaadanto

Metsästyslaki (615/1993)

Metsästyslaissa säädetään muun muassa koiran kiinnipitovelvollisuudesta, koirakokeista, koiran kouluttamisesta sekä koiran talteenotosta. Näistä asioista kerrotaan lain 8. luvussa (51–55 §). Kaikkia koiranomistajia koskevat yleiset lainkohdat ovat:

”Maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.” (Metsästyslaki 51 §) ja

”Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.” (Metsästyslaki 53 §)

Yleinen järjestyslaki antaa tarkentavia määräyksiä koirien kiinnipidosta taajama-alueilla, mutta muutoin kiinnipitovelvollisuus perustuu metsästyslakiin.

Koiranomistajilla on monesti se harhaluulo, että metsässä ja maaseudulla koiria voi pitää kytkemättöminä ilman valvontaa. Koirien on kuitenkin oltava metsästyslain määräämänä aikana kytkettyinä ja myös muina aikoina välittömästi kytkettävissä ja omistajansa hallittavissa.

Ap:n koira EI ollut välittömästi kytkettävissä!

Vierailija
7/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei todellakaan saa pitää pesimäaikana. Onko ihme että koiranomistajia vihataan jos ovat noin typeriä?

Vierailija
8/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira saa aika helposti tuhottua maassa olevat pesät. Naapurin koira tappoi viime kesänä pihaltamme 6 punarinnan pesäpoikasta, se oli noin 10 sekuntia kun poikue oli tuhottu.

Vierailija
9/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa koiran niin kannattais jo ennen sitä ottaa asioista selvää. Edes sen että saako sitä koiraa pitää irti ja missä. On heikko selitys että luulin kun kaikki muutkin. Älä luule vaan ota selvää, säännöt on selvät ja ne löytyy esim. täältä netistä hyvin helposti. Mua ärsyttää sunkaltaiset luulijat, kun asiat on nykyisin hyvin helppo selvittää. Eli ei mene läpi tuo lselitys. Aikuinen ottaa selvää eikä vaan luule.

Ehkä muuten se huutelijakin luulee että huutelu ja haukkuminen on ok. Tai ehkä se huutelu oli vaan vahinko. Vai onko se kuitenkin niin että muiden pitää tietää säännöt, vain sulla on oikeus tehdä mitä huvittaa koska luulet ja kun muutkin.

Vierailija
10/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:24"]

[/quote]

Ei todellakaan saa pitää pesimäaikana. Onko ihme että koiranomistajia vihataan jos ovat noin typeriä?

[/quote]

Saa, jos koira on välittömästi kytkettävissä. Laki ei erikseen määrittele, mitä se tarkoittaa. 

Jos koira kulkee omistajansa lähellä ja omistajalla on hihna mukana, se tarkoittaa, että koira on välittömästi kytkettävissä. Ota huomioon, että myös remmissä oleva koira voi repäistä itsensä irti, kun yllättäen kohtaa hanhia ym. 

Vierailija
11/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:29"]

Koira saa aika helposti tuhottua maassa olevat pesät. Naapurin koira tappoi viime kesänä pihaltamme 6 punarinnan pesäpoikasta, se oli noin 10 sekuntia kun poikue oli tuhottu.

[/quote]

:( juuri tällaisesta syystä se huutava mies oli sulle niin raivona ap.

Sä näet itsesi ja sen sun koiran arvokkaampana kuin vaikkapa villilinnut, mutta se mies taas näkee teidät samanarvoisina, sen takia se hermostui sulle.

Etkä sä vieläkään tajua minkä takia joku olisi niin raivona tuollaisesta, ymmärtäisit sen, jos ajattelisit laajemmin asioita, ja näkisit ne pesivät linnut ja niiden poikaset arvokkaina olentoina.

Vierailija
12/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:24"]

[/quote]

[/quote]

Saa, jos koira on välittömästi kytkettävissä. Laki ei erikseen määrittele, mitä se tarkoittaa. 

Jos koira kulkee omistajansa lähellä ja omistajalla on hihna mukana, se tarkoittaa, että koira on välittömästi kytkettävissä. Ota huomioon, että myös remmissä oleva koira voi repäistä itsensä irti, kun yllättäen kohtaa hanhia ym. 

[/quote]

Ap:n koira ei ollut välittömästi kytkettävissä kun kerran pääsi niitä hanhia hätyyttämään.

Vierailija
13/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity aiheeseen, mutta miten selvisit erostasi? Kaikki vinkit kelpaa...pitäisi tehdä ehkä oma aloitus tälle. Erosin tänään ja pääsykokeet kohta edessä. Miten tästä hemmetti selviää? Olen aiemmin eronnut kerran, mutta se oli silloin helppo päätös.

nyt vielä tunteita jäljellä, vaikka tiedän eron olevan oikea ratkaisu

Vierailija
14/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se mies oli maanomistaja? Maanomistajalla on nimittäin laillinen oikeus ampua irtokoira mailtansa, jos se on vaaraksi.

Vierailija
15/15 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo huutamisen ja huorittelun kohteena oleminen varmasti ollut järkyttävä kokemus, aika paha yliregointi mieheltä, mutta koita nyt ymmärtää myös että itse teit ekana väärin pitäessäsi koiraa irti. Ehkä se mies haki vaan hetkeä että sais jollekin räyhätä ja koiran irtipitäminen oli hyvä tekosyy sille....Joskus käy ikäviä asioita kun luulee ettei sääntöjä tai lakia tarvitse noudattaa!

Olen itse tullut vähän varovaiseksi varsinkin isojen koirien suhteen, kun monilla omistajilla on niin hälläväliä suhtautuminen koirien kiinnipitoon ja ainakin mediassa kuulluissa tapauksissa koirien näykkimisiä tai isompiakaan puremia Vähätellään tai jopa syytetäön uhria...! Olen jo suunnitellut pitäväni hiuslakkapulloa taskussa, jotta voi edes sitä suihkaista koiran naamaan tai pyllyyn jos irtokoira tarttuu minun tai lasten jalkaan. Pidän yleensä (hyvinkoulutetuista) koirista, mutta monien koiranomistajien asenteessa on kyllä paljon parantamista!!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän