Oletko linja-autonkuljettaja? Minkälaista työtä?
Harkitsen alalle kouluttautumista ja nyt haluaisinkin kuulla ammattilaisilta työn hyviä ja huonoja puolia? Palkkaus?
Kommentit (20)
Olen. Kahdeksan vuotta linja-autonkuljettana, muuten yht. n.15v kokemus kuljetusalalta.
Päivät ovat usein pitkiä, 7-8 tunnin päivää pitää jo lyhyenä. Palkkaus (olen paökkaluokassa 3) n.1100/2vko, en tee ilta- enkä viikonloppuvuoroja, eli niitä lisiä ei tule. (kun lopetin niiden ajamisen, tuloni putosivat n.100-150euroa/kk) Mieluummin pidän viikonloput vapaina.
Työ on fyysisesti rankkaa varsinkin selälle (turha kuvitella että kaikkialla on ilmapenkit), kesällä hiki virtaa jos ei ole ilmastointia (joo tätäkään ei aina oo) ja talvella käy pirunmoinen veto. Vessaan ei aina pääse silloin kun tarvisi, eli pidötyskyky pitää hommata.
Henkinen puoli on se raskaampi juttu. Lähes aina on kiire, huono keli, matkustajien painostus (tarttis ehtiä seuraavaan..) ja muun liikenteen sujuminen/töppäily vaikuttavat hirveästi. Ei siis ole mitään kevyttä Ajelenpa tässä päivän ympäri kaupunkia huvikseni"-hommaa, vaikka moni näin kuvitteleekin.
Asiakkaista olisi monta tarinaa, mutta itse olen saanut niskaani ryöpytyksen mm. säätilasta (kun satoi räpäskää) ja kun oli tullut lunta ja auto oli myöhässä, sain huudot siitä eetä"kun yhden kerran joskus liikkuisi bussilla, niin silloin se on myöhässä" (kyseinen matkustaja ei ollut saanut autotallin ovia auki kun lunta oli niin paljon.
Paksun selkänahan se homma vaatii.
Sitten kun on hyvä päivä niin se on maailman parasta hommaa. Hyvät työkaverit ja jotkut mukavat matkustajat ovat varmaan osaksi tehneet sen että sitä vielä jaksaa.
Tässä nyt pieni pintaraapaisu paikallisliikennekokemuksesta pk-seudun ulkopuolelta.
Olen. Kahdeksan vuotta linja-autonkuljettana, muuten yht. n.15v kokemus kuljetusalalta.
Päivät ovat usein pitkiä, 7-8 tunnin päivää pitää jo lyhyenä. Palkkaus (olen paökkaluokassa 3) n.1100/2vko, en tee ilta- enkä viikonloppuvuoroja, eli niitä lisiä ei tule. (kun lopetin niiden ajamisen, tuloni putosivat n.100-150euroa/kk) Mieluummin pidän viikonloput vapaina.
Työ on fyysisesti rankkaa varsinkin selälle (turha kuvitella että kaikkialla on ilmapenkit), kesällä hiki virtaa jos ei ole ilmastointia (joo tätäkään ei aina oo) ja talvella käy pirunmoinen veto. Vessaan ei aina pääse silloin kun tarvisi, eli pidötyskyky pitää hommata.
Henkinen puoli on se raskaampi juttu. Lähes aina on kiire, huono keli, matkustajien painostus (tarttis ehtiä seuraavaan..) ja muun liikenteen sujuminen/töppäily vaikuttavat hirveästi. Ei siis ole mitään kevyttä Ajelenpa tässä päivän ympäri kaupunkia huvikseni"-hommaa, vaikka moni näin kuvitteleekin.
Asiakkaista olisi monta tarinaa, mutta itse olen saanut niskaani ryöpytyksen mm. säätilasta (kun satoi räpäskää) ja kun oli tullut lunta ja auto oli myöhässä, sain huudot siitä eetä"kun yhden kerran joskus liikkuisi bussilla, niin silloin se on myöhässä" (kyseinen matkustaja ei ollut saanut autotallin ovia auki kun lunta oli niin paljon.
Paksun selkänahan se homma vaatii.
Sitten kun on hyvä päivä niin se on maailman parasta hommaa. Hyvät työkaverit ja jotkut mukavat matkustajat ovat varmaan osaksi tehneet sen että sitä vielä jaksaa.
Tässä nyt pieni pintaraapaisu paikallisliikennekokemuksesta pk-seudun ulkopuolelta.
Olen. Kahdeksan vuotta linja-autonkuljettana, muuten yht. n.15v kokemus kuljetusalalta.
Päivät ovat usein pitkiä, 7-8 tunnin päivää pitää jo lyhyenä. Palkkaus (olen paökkaluokassa 3) n.1100/2vko, en tee ilta- enkä viikonloppuvuoroja, eli niitä lisiä ei tule. (kun lopetin niiden ajamisen, tuloni putosivat n.100-150euroa/kk) Mieluummin pidän viikonloput vapaina.
Työ on fyysisesti rankkaa varsinkin selälle (turha kuvitella että kaikkialla on ilmapenkit), kesällä hiki virtaa jos ei ole ilmastointia (joo tätäkään ei aina oo) ja talvella käy pirunmoinen veto. Vessaan ei aina pääse silloin kun tarvisi, eli pidötyskyky pitää hommata.
Henkinen puoli on se raskaampi juttu. Lähes aina on kiire, huono keli, matkustajien painostus (tarttis ehtiä seuraavaan..) ja muun liikenteen sujuminen/töppäily vaikuttavat hirveästi. Ei siis ole mitään kevyttä Ajelenpa tässä päivän ympäri kaupunkia huvikseni"-hommaa, vaikka moni näin kuvitteleekin.
Asiakkaista olisi monta tarinaa, mutta itse olen saanut niskaani ryöpytyksen mm. säätilasta (kun satoi räpäskää) ja kun oli tullut lunta ja auto oli myöhässä, sain huudot siitä eetä"kun yhden kerran joskus liikkuisi bussilla, niin silloin se on myöhässä" (kyseinen matkustaja ei ollut saanut autotallin ovia auki kun lunta oli niin paljon.
Paksun selkänahan se homma vaatii.
Sitten kun on hyvä päivä niin se on maailman parasta hommaa. Hyvät työkaverit ja jotkut mukavat matkustajat ovat varmaan osaksi tehneet sen että sitä vielä jaksaa.
Tässä nyt pieni pintaraapaisu paikallisliikennekokemuksesta pk-seudun ulkopuolelta.
Minä ajan ns. pikkubussia, johon vaaditaan kuitenki D-luokan ajokorttia.
Itse en niinkään tuosta linjan ajamisesta välitä ja olenkin nyt tyytyväinen työhöni jossa joka päivä on erilainen ja aina viimeistään viideltä lasten kanssa kotona.
Päivällä taukoa 1-3h.
n. 800-900€/2vko.
Olen miettinyt jos tekisi alan vaihdon ja alkaisi ajamaan vaikka bussia. Ei kai tuohon hommaan ole kortin lisäksi mitään ihmeempiä vaatimuksia?
T. 43v isinööri
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:57"]Pienellä lksalla pitkiä päiviä...
[/quote]mutta joka tunnista saa palkan, eikä soiteta lomilta töihin?
T -7-
8 tuntia päivässä ja palkka 13,41€/tunti. 6.30-16 ja päivällä taukoa 1,5 tuntia. Ajan vain kouluaikoina ja vietän pitkät lomat lasten kanssa ansiosidonnaisella.En vaihtaisi.
Kiitos vastauksista. Työnkuva taitaa siis olla melko vaihtelevaa? Olisko vielä lisää kokemuksia? ap
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:46"]
Olen miettinyt jos tekisi alan vaihdon ja alkaisi ajamaan vaikka bussia. Ei kai tuohon hommaan ole kortin lisäksi mitään ihmeempiä vaatimuksia?
T. 43v isinööri
[/quote]
No ei edes insinööri pääse pelkällä kortilla ajamaan.
Kokemusta alalta 15v pääkaupunkiseudulla. Palkka hieman parempi kuin maakunnissa, n. 3300e/kk (16,36h) säännöllisellä vuorotyöllä. Tämä siis tarkoittaa töitä oli pyhä tai arki, päivä tai yö, joulu tai juhannus.
Liikennesilmää tämä työ vaatii, pelkällä kortilla ei ajeta. Ihmistuntemusta, pitkää pinnaa ja kovia hermoja. Kiitosta tulee harvoin, haukkumisia senkin edestä. Mutta kun tiedät tehneesi työsi hyvin, ne voi ohittaa silmien pyörityksellä.
Työpäivät ovat pitkiä, mun huominen alkaa klo 4.54 ja päättyy just ennen kello 17. Välillä voi selvitä kuuden tunnin päivällä.
Terveenä tästä ammatista harvemmin eläkkeelle jäädään. Vuorotyö karsii ystäväpiiriä, ja lapsiperheen arki on melkoista pyöritystä, varsinkin jos toinen puoliskokin tekee vuorotyötä.
Moni pitää tätä "paskaduunina", kun muuhun ei äly riitä. Tämä ammatti oli oma lapsuuden haave, lukio ja kauppaopisto käytiin vain kun ikä ei ison auton rattiin riittänyt. Työ on itsenäistä, pomo ei hengitä niskaan kun hoidat duunisi. Työ jää parkkiin, niitä ei tarvi kotiin tuoda, eikä ylitöitäkään ole pakko tehdä.
Ison firman etuna on sitten vielä vaihtelevuus, kaupunki- ja seutuajot, tilausajot kotimaahan/ulkomaille ja jos oikein olet palvelualtis, voit valita mummokyydit.
Nykyään ammattiin vaaditaan koulutus ja direktiivit (ammattipätevyyskortti).
Eikös se ole lähinnä maahanmuuttajien hommia ajella bussia pitkää päivää. Ei kai nyt suomalainen itseään laita niin likoon, vaan mieluummin menee töihin jossa voi äksyillä sekä päteä olemattomilla tekemisillä.
Kun maahanmuuttaja osaa muutaman sanan suomea, niin hän valmis kurssille linja-autokuljettajaksi.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:06"]Eikös se ole lähinnä maahanmuuttajien hommia ajella bussia pitkää päivää. Ei kai nyt suomalainen itseään laita niin likoon, vaan mieluummin menee töihin jossa voi äksyillä sekä päteä olemattomilla tekemisillä.
Kun maahanmuuttaja osaa muutaman sanan suomea, niin hän valmis kurssille linja-autokuljettajaksi.
[/quote] Mitäs työtä sinä itse teet?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:46"]
Olen miettinyt jos tekisi alan vaihdon ja alkaisi ajamaan vaikka bussia. Ei kai tuohon hommaan ole kortin lisäksi mitään ihmeempiä vaatimuksia?
T. 43v isinööri
[/quote]
Vaatimuksena hyvät hermot ja pitkä pinna. Oma mieheni ajaa linja-autoa ja toivoisin, että tekisi jotain muuta työkseen. Pitkät päivät, nukkuu AINA, ja asiakkaat ovat oikeasti ihan saatanan tyhmiä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:46"]
Olen miettinyt jos tekisi alan vaihdon ja alkaisi ajamaan vaikka bussia. Ei kai tuohon hommaan ole kortin lisäksi mitään ihmeempiä vaatimuksia?
T. 43v isinööri
[/quote]
Vaatimuksena hyvät hermot ja pitkä pinna. Oma mieheni ajaa linja-autoa ja toivoisin, että tekisi jotain muuta työkseen. Pitkät päivät, nukkuu AINA, ja asiakkaat ovat oikeasti ihan saatanan tyhmiä.
[/quote] Vaikuttaisi ihan vain teidän henkilökohtaiselta ongelmalta...Ei voi yleistää.
Vanha ketju, mutta kerron kokemuksiani. Toimin tilausajokuljettajana ja palkkaus on 22 e/h eli 3500 e/kk, jos töitä 8 h/pv 5 pv/vk. Työkokemusta alalta viisi vuotta ja puhun sujuvasti suomen lisäksi kolmea eri kieltä. Olen tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Pienellä liksalla pitkiä päiviä...
Minä Hsl:n alueen bussikuski, palkka v. 2016 48000e. Päivät on kyllä pitkiä, totta.
Olen ajanut bussia pääkaupunkiseudulla 22 vuotta. Matkustajat ymmärtää nykyään liikennettä paremmin,että miksi bussi on myöhässä. Kun ei itse valita turhista matkustajille,ei nekään yleensä vinolle,pää asiassa täällä on kivat matkustajat. Kun on turhasta ajojännityksestä vuosien varrella päässyt eroon. Työpäivät sujuvat mukavasti,tässä työssä ei aika tule pitkäksi. Ainoo huono puoli on että töitä vaikka on läpi vuorokauden,se on ruuhkapainotteista. Eli ruuhka aikoina tarvitaan enemmän sitä työ panosta jonka johdosta työ päivät ovat eri pituisia ja työ ajat epäsäännöllisiä vaikka tuntimäärä viikossa on sama kuin muilla 40 t.
Ihmettelen, kuinka tilausajoja ajavat kuskit kestävät: sama toistuu, eläkeläiset laulavat yhteislauluja, joku kellokas paasaa pitkiä paasauksiaan kun kerran on saanut mikin käteensä. Paluumatkalla porukat on räkäkännissä, huudetaan ja kiljutaan, odotetaan myöhästyneitä, joku oksentaa, taas lauletaan, pysähdytään että porukat pääsee puskapissalle.
Työpäivistä vielä, kyllä kun on kolme rautaperse päivää takana eli vaikka kaksi kymmentuntista ja yksi yksitoista tuntinen niin kyllä silloin alkaa jopuuduttaan. Mutta sitten voi välillä olla neljäkin viisi kuusi tuntista päivää peräkkäin,niin tuntuu että käyt vähän kaupungilla huvi ajelulla.mutta sitten lyhytkin päivä mùuttuu totiseksi kun joku sammuu bussiin tai sää sairaskohtauksen, silloin vaan auto pysäkille soitto hätäkeskukseen ja työnjohtoon. Matkustajat opastetaan seuraavaan vuoroon ja jäädään seuraamaan tilannetta,odotetaan polìisia ja ambulanssia .
UP