Miten joku voi katsella puolisoa joka pahoinpitelee lapsiaan??
Tätä olen miettinyt, että mikä saa ihmiset katselemaan puolisonsa väkivaltaa lasta/lapsia kohtaan?
Olisi niin entinen, jos hakkaisi lapsiani, tai kenenkään muunkaan lapsia.
Kommentit (18)
Jos eroaa niin joutuu maksamaan sakkoja jos ei anna lapsia puolisolle tapaamisiin, jopa vuoroviikon saattaa joutua antamaan.
Nämä hakkaajat ovat yleensä persoonallisuushäiriöisiä, ilman persoonallisuushäiriötä on vaikea oikeuttaa itselleen väkivaltaa. Saavat puhuttua itselleen lasten tapaamisoikeuden, motiivina siinäkin kostaa toiselle, ei se että oikeasti haluaisivat lasten kanssa rakentaa tervettä vanhempi-lapsi-suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos eroaa niin joutuu maksamaan sakkoja jos ei anna lapsia puolisolle tapaamisiin, jopa vuoroviikon saattaa joutua antamaan.
Nämä hakkaajat ovat yleensä persoonallisuushäiriöisiä, ilman persoonallisuushäiriötä on vaikea oikeuttaa itselleen väkivaltaa. Saavat puhuttua itselleen lasten tapaamisoikeuden, motiivina siinäkin kostaa toiselle, ei se että oikeasti haluaisivat lasten kanssa rakentaa tervettä vanhempi-lapsi-suhdetta.
Noh, maksaisin mielummin sakkoja kuin antaisin lapsiani lapsenhakkaajalle.
Usein pariskunnan molemmat osapuolet ovat samanlaisia juntteja joiden mielestä kuritus on hyväksi lapselle. Matala koulutus ja ei tietoa kurituksen tutkituista haitoista.
Näin ainakin mieheni lapsuudenperheessä. Miestäni kuritettiin eli lyötiin lapsena ja aikuisena hänellä puhkesi masennus ja kävi läpi lapsuuden traumoja terapiassa. Myös siskonsa on masentunut.
Usein nämä hakatut lapset päiväkodissa/eskarissa/koulussa oireilevat onneksi ulospäin, kun kotona ei uskalla oireilla tai tulee pataan, niin pahoinvointi purkautuu turvallisessa ympäristössä.
Sitten siihen voi joku taho puuttua, kun ongelma näkyy ulospäin.
Luulen, että tässä on ajat muuttuneet ja yhä harvempi tuota suostuu katsomaan. Ennen ajateltiin toisin. Minulla oli väkivaltainen isä, ja äiti on joskus kertonut käyneensä jossain (lasussa? psykologilla? en ole varma tahosya) kysymässä neuvoa, pitäisikö erota. On saanut vastaukseksi, että millainen isä vaan on parempi kuin ei isää ollenkaan. Näin kultaisella 80-luvulla. Äiti siis jäi liittoon, kunnes viimeinenkin lapsi muutti kotoa. Sitten lähti itsekin.
Äidin puolustukseksi täytyy sanoa, että hän kuitenkin selväsanaisesti tuomitsi isän väkivallan. Se oli hyvä, koska ei tullut vääristynyttä käsitystä siitä, miten meitä pitäisi kohdella. Yhdellä kaverillani oli myös väkivaltainen isä, mutta hänen äitinsä ei asialle korvaansa lotkauttanut, siirtyi vain toiseen huoneeseen tekemään kotiöitä. Luulen, että se on paljon vanhingollisempaa.
P.S. Kummassakaan näissä tapauksista ei ollut kyse "kurituksesta" vaan sellaisesta mielivaltaisesta väkivallasta, joka alkaa silloin, kun aikuinen on huonolla tuulella.
Miten joku voi katsella miestä, joka puhuu lapselle rumasti? kiroilee paljon ja nimittelee lasta kaikilla ikävillä nimillä. Henkinen väkivalta on ihan yhtä vahingoittavaa.
Läheisriippuvainen puoliso, joka on aina se joka on antanut parisuhteessa kaiken periksi, ”ettei tarvii hurjan hurjistua” katsoo myös lapsen pahoinpitelyn sormien läpi. On hiljaa. Kaikki asiat, mitkä vaietaan kuoliaaksi, niitähän ei ole tapahtunutkaan. Eihän...?
Mun äiti katsoi vierestä tai oikeastaan katsoi poispäin kun meitä lapsia hakattiin. Syy oli selvä: pelkäsi isääni niin paljon. Lähinnä oli helpottunut kun lapset joutui pieksettäväksi eikä hän itse. Ei tullut väliin eikä auttanut, laittoi vaan radiota kovemmalle ettei kuulisi.
No, olisi kannattanut vähän miettiä muutakin kuin kulissien ylläpitoa - nyt en ole tekemisissä lainkaan enkä anna heidän tavata lapsiani. Isäni käytös on edelleen vaarallista ja väkivaltaista ja äitini pelkää yhä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä hakatut lapset päiväkodissa/eskarissa/koulussa oireilevat onneksi ulospäin, kun kotona ei uskalla oireilla tai tulee pataan, niin pahoinvointi purkautuu turvallisessa ympäristössä.
Päiväkotiko turvallinen paikka? Siellä moni lapsi tulee lyödyksi toisten lasten toimesta.
Kyllähän psykopaattius kaikissa muodoissaan kiihottaa naisia. Jälkiä sitten korjataan myöhemmin, nyt mm. Koskelassa.
M/40
Asiat ei ole niin mustavalkoisia. Äitini ei ilmoittanut minnekään, vaikka meitä kuritettiin fyysisesti (ei mitään silmitöntä hakkaamista kuitenkaan) ja silti äitini on ihana ihminen kaikinpuolin. Uskon, että äiti ei vain jaksanut sitä rumbaa mikä siitä olisi seurannut ja varmasti oli vähän masentunutkin niihin aikoihin eikä vain jaksanut tehdä mitään. Ikääkin hänellä on, eli voinut myös ajatella vanhanaikaisesti kurittamisesta.
Ja lisäksi isäni on ollut erittäin huolehtiva ja osallistuva vaikka kurittikin fyysisesti. En minä ainakaan jaksa vihata vanhempiani vanhoista asioista. Turha alapeukutella. -12
Vierailija kirjoitti:
Niin, noissa paikoissa oireilevat usein ne lapset, joiden kotona on ongelmia. Voi olla rajattomuutta, läsnäolon puutetta (vanhemmat somessa), curling-vanhemmuutta. Hyvin yleisiä ongelmia myös nykyään.
Alkoholismi ja mielenterveysvaivat. Noistakun jompikumpi tai molemmat molemmilla vanhemmilla, niin eivät he paljoa välitä lasten tuntemuksista. Ihan kaikenlaiset ihmiset eivät saisi perustaa perhettä. Esimerkkin Vilja Eerikan tapaus. Näitä Vilja-Eerikoita on Suomessa paljon. Joissakin perheissä synnytetään aina uudet hakattavat lapset, kun edelliset otettu huostaan. Vaikka äiti olisi juonut ensimmäiset vauvat tinnerillä sokeiksi, niin uudestaan synnytetään. Aina voi synnyttää uuden vauvan, tukisysteemi toimii sillä tavoin. Lapsista saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten siihen voi joku taho puuttua, kun ongelma näkyy ulospäin.Päiväkotiko turvallinen paikka? Siellä moni lapsi tulee lyödyksi toisten lasten toimesta.
Hohhoijaa. Joo, seppo 4 v löi lapiolla Marttia kun kenkutti versus Aulis 42 v hakkaa Heikin 3 v päätä lattiaan kun kenkuttaa.
Jätetään tää vaan tähän.
Minua hullu narsisti-isäni kuritti sekä joskus myös ilman syytä hakkasi sekä henkisesti, että fyysisesti. Samoin äitiäni. Minuun hän ei enää koskenut tultuani murrosikään, mutta henkinen väkivalta jatkuu silloin kun käyn kotona. Äitini ei ole eronnut, koska on niin vähävarainen, että toimeentulo olisi hyvin hankalaa yksin/ lapsen eli minun kanssa aiemmin. Äiti on aina yrittänyt suojella minua isän väkivallalta ja noussut tätä vastaan.
No eihän kukaan täysijärkinen katsoisikaan.