Olen raskaana kolmannella kuulla ja mietin vaan kaloreita ja läskiä :(
Moi!
Olen 25-vuotias ja odotan toista lastani. Ekan odotuksessa lihoin 89kg -> 117 kg. Loput 7 kg oli viimeisen viikon aikana tullutta raskausmyrkytysturvotusta mutta voitte kuvitella millanen pallo olin.
Nyt en halua toistaa samaa virhettä ja lasken kaloreita. Ja voi Luoja miten mä vaan mietinkin niitä kaloreita. Esim. tänään olen syönyt:
Kaurapuuro ja danonejogurtti seassa: 206 kaloria.
Lounas: Puolitoista lautasellista nakkisoppaa: 450 kaloria
Välipala: Belvita breakfast keksi (113 kaloria), iso omena (n. 100 kaloria) ja danone juotava jogurtti (101 kaloria).
Päivälliseksi on paistettua seitä, raejuustoa ja vihersalaattia iso kasa salaatinkastikkeella : n. 500 kaloria koko setissä.
Iltapalaksi olen varannut ruispalan päällisineen (350 kaloria)
Eli reilu 1800 kaloria. Ja nälkä vaivaa kokoajan. Eli varmaan syön jotain hapankorppua lisäksi tai nakkeja jääkaapista. Vettä on aina janojuomana ja ruokajuomana, harvoin juon maitoa tai mehua.
Liikun n. pari tuntia päivässä (lenkkeilyä lapsen kanssa eli ei mitään nopeatempoista kuitenkaan).
Paino on nyt jo noussut 75->77 ja AHDISTAA kun viikkoja ei ole vielä kymmentäkään kasassa eikä todellakaan turvota vielä tai mitään eli silkkaa läskiä?
Neuvolan th:n kanssa on puhuttu ja puhuttu painon noususta, että ehdoton max on 10 ja mun mielestä siinäkin on puolet liikaa mutta tätä vauhtia se on jo ylitetty ennen puoliväliä. Tiedän kaikki ravintoympyrät ja lautasmallit ulkoa, ja monisteita on iso nippu mutta ei se monistenippu tule repimään sitä saatanan nakkia mun kädestä kello kaksi yöllä.
Miten saisin vähänhöllättyä otetta ilman että lihon? Ihan pää on kipeä päivän ajattelusta kuinka monta kaloria missäkin on ja kuinka paljon nyt kulutan kun kävelen tän tunnin lenkin ja pakko yrittää nukahtaa aikaisin ettei tuu syötyä...oi miten ihanan kakun äiti on leiponut, jos mä vähän maistan...vai onkohan tässä paljon kaloreita...no ei se haittaa jos vähän maistan..
Kommentit (9)
Noi Danone jogurtit on siis rasvattomia ja sokerittomia ja siksi niitä suosin kun ne maistuu hyvältä.
Just noi välipalakeksit on ihan turhia tiedän mutta ne on helppo ottaa kaapista. Maitorahkasta en pidä mutta turkkilaista jogurttia syön välillä vaikka se aika tuhtia ja kaloripitoista onkin enkä ole huomannut että millään tavalla pitäis nälkää paremmin kuin joku muu jogurtti.
Mä ottaisin mielummin sen raskauspahoinvoinnin, oikeasti.
ap
Lasket kalorit kyllä liian yläkanttiin... esimerkiksi tuossa nakkisopassa on max350 kaloria (sehän on suunnilleen pelkkää vettä!) Ja pelkistä ruispaloista tulee n. 150 kaloria, ja jos et laita päälle viittä kerrosta kermajuustoa ja metukkaa, niin päällysteineen ne tekevät korkeintaan 250kaloria. Jo pelkästään nämä huomioiden söit siis alle 1600kaloria.
Korvaa ne kaikki jugurttilitkut maitorahkalla tai turkkilaisella jugurtilla, se nyt ainakin.
1-1,5g x painosi proteiinia päivässä 2-4 tunnin välein. 2 litraa vettä päivässä. Aamupalan jälkeen reipas <30 min lenkki. Jumppaa ja liikuntaa nyt muutenkin. Tsemppiä!
Äläkä mieti kaloreita vaan sitä, mistä ne koostuvat
Syö enemmän proteiinia ja vihanneksia, ne täyttävät paremmin, kaikki Belvita keksit ja danonen makeat jugurtit pois, niissä on hirveästi kaloreita mutta eivät täytä juuri ollenkaan... Sun pitää syödä ruokaa jossa on paljon voluumia mutta vähän kaloreita että nälkä pysyy poissa.
Syö normaalia ruokaa ja haittaako nuo kakkupalat mitään. Yritä jättää herkuttelu esim viikonlopulle. Teen itse nimittäin samaa. Olen rv 32 ja hommaamassa itselleni syömishäiriötä ja panikoitumassa liikakiloista. Onneksi miehelläni on järki päässä ja hän on saanut minut pikkuhiljaa vakuutettua, että mitä haittaa siitä on jos nyt syön suklaata. Kunhan vauva on syntynyt, ne kilot karisee siitä pikku hiljaa ja silloin en kerkeä miettiä että tuleeko istuessa makkara vaiko ei. Elämästä pitää nauttia ja nyt on turha laskea kaloreita. Niitä kerkiää kyllä myöhemminkin jos on muka tarvis! Kunhan syöt kotiruokaaja touhaat lapses kans niin ei mitään paniikkia. Been there done that :)
Maustetut jogurtit voi jättää ihan suosiolla pois tai varata herkutteluhetkiin, sisältävät sokeria ihan liikaa sekä muuta turhaa. Välipalakeksit samoin ihan turhuutta. 1,5 lautasellista keittoa kuulostaa minusta isolle määrälle, kun itse siis söisin lautasellisen. Syö välipaloina ja naposteluhetkinä hedelmiä ja vihanneksia. Minulla on toiminut hyvin työpäivän aikana viinirypäleet, valmiiksi pilkotut omenapalat, päärynäpalat, banaani, porkkana, kurkku yms. Juo vettä runsaasti päivän aikana.
Minulle ei kyllä ole helposti painoa kertynytkään vaikka olen syönytkin välillä ihan mitä sattuu ja siis suht terveellistä ruokaa yms. mutta herkkuja päivittäin. Nyt rv25+3 ja painoa on tullut n. 6kg ja lähtömitat ovat olleet 161cm ja 56,5kg eli normaalipaino.
Yritä miettiä ruokavalio sikiön/lapsen kannalta. Epäterveellinen ruokavalio ei ole hyväksi lapselle, varsinkin sokeri kasvattaa lapsesta suuren ja pilaa hänen sokeritasapainonsa. Itse olen aina tykännyt herkuista. Mutta kun tulin raskaaksi omatuntoni soimaa jos mietin liiallista herkuttelua. Lihaa, kasviksia, maitotuotteita ja kuituja nyt :) ymmärrät varmaan, että laihiksella ei voi olla vaan lapsi tarvii kaikkia ruokaympyrästä kehittyäkseen. Itselläni kävi kuitenkin niin, että nyt rsskausviikko 22 ja olen laihtunut 10 kiloa pahan taskauspahoinvoinnin ja jatkuvan oksentamisen myötä ja tätä en toivo kellekään.