Veriryhmä kysymys; osaako joku tulkita vanhoja merkintöjä?
Olen ollut lapsena leikkauksissa. Löysin vanhan veriryhmätutkimuksen ja tässä lukee: "Veriryhmä A, RH neg". Samoin on keskussairaalan selvitys sairaalaolosta ja tässä lukee: "verir. A Rh. -".
Siis onko minulla A miinus veriryhmä?
Olin vuosia sitten aikuisiällä eräässä leikkauksellisessa toimenpiteessä jossa lääkäri suhtautui minuun lähes vihamielisesti. Intti ja väitti että minulla on A plus-veriryhmä ja itse väitin että kyllä se on A miinus veriryhmä. Ja eikö tämä ollut aika epätavallista koska olin menossa leikkaukseen ja tämä lääkäri väitti veriryhmääni mielestäni vääräksi ja moinen oli suorastaan vaarallista jos olisin tarvinnut verta!?!
Kommentit (13)
Aika selvältä tuo vaikuttaa. A rh- olet jos papereissa noin lukee. Lääkäri ei ehkä ole tietojasi lukenut tai muistaa väärin, tosin aika keskenkasvuista alkaa asiasta inttämään kanssasi.
Miltä vuodelta (tai edes vuosikymmeneltä) nämä lapsuusmerkinnät ovat? Mutta jos olet aikuisena ollut toimenpiteessä, sun veri on kyllä ristattu ennen sitä.
Mielestäni leikkaukseen mennessä se veriryhmä vielä tarkistetaan. Kumma että llääkäri väänsi asiasta, olisi näyttänyt sinulle tuloksen. Vaihtoehtoina on että vanha merkintä on väärin(!) tai sitten lääkäri nyt katsoi vääriä papereita tai väärin (!!) Onhan ne kirugit leikanneet väärää raajaakin, itse ehkä tussaisin itse esim käteen että ei tämä raaja jos pelkäisin virhettä.
Kyllä taidat A- olla. Mutta eipä sillä väliä mitä lääkäri inttää. Annettava veri aina tarkistetaan laboratoriossa veriryhmän ja vasta-aineiden osalta. Ei sitä veripussia oteta sieltä jääkaapista vain lääkärien päähänpistojen mukaan.
Huh! Onneksi on labra varmistamassa ettei lääkärit tapa potilaita.
Oletko katsonut jo omat kanta merkinnät? Niissä on virheitä, joten kannattaa tarkistaa.
Leikkauksista taitaa ehkä saada paperit osastolta, ihan kaikkea ei ihan aina laiteta kantaan.
Lääkärin vastuu ettäon oikeat verivalmisteet. https://fimlab.fi/yleisohje/verensiirtotoiminnan-yleisohjeet
Tämän mukaan pitäisi se veriryhmä tarkistaa kaksi kertaa.
Kiitos paljon vastauksistanne! Tämä vaan on jäänyt vaivaamaan ja nuo lapsuuden merkinnät ja terveyskortit on äitini säilyttänyt ja minä "perinyt" sitten itselleni ja ne ovat ihan paperiversioita. Ja hyvä tietää ettei leikkauksissa vaan "summanmutikassa" anneta verta jonkun mielikuvan pohjalta. Omakannassa ei ole mitään tietoja veriryhmästäni koska Omakanta ei ole vielä kovin vanha palvelu mutta siis sairaalan papereissa varmaan on. -ap
Saitko verensiirron? ” Kaikkien potilaalle (osittainkin) annettujen verituotteiden tulee käydä ilmi verensiirtolomakkeesta.”
Tämä on vuoden 2006 vuoden ohje, mutta tuskinpa kauheasti muuttunut.
http://www.vshp.fi/medserv/klkemi/fi/ok/blodtran/vk_oh_ho_1_verens_ylei…
Periaate on että tarkista ja tarkista että on oikea potilas ja veriryhmä.
Ei se lääkäri sillä veriryhmätiedolla mitään tee. Kyllä ne on hoitajat jotka verilehden perusteella sen veren siirtävät.
No jos olet ollut kyseisessä leikkauksessa ja saanut A+ -verta, niin sitten olet aaplus. Mutta kyllähän nuo vanhat veriryhmämerkinnät miinuksesta kielii.