Minkä ikäisen lapsen kanssa kannattaa aloittaa yhteisiä jouluperinteitä?
Kun eihän joku 0-1-vuotias vielä ymmärrä koko joulusta mitään. Minkä ikäinen teidän mielestä ymmärtää joulun?
Kommentit (12)
Mitä tarkoitat? Kyllä mä aloitin joulun järkkäämisen ja perinteet kun oman kodin ja perheen sain. Ei ne ole mitään kiveenkirjoitettuja juttuja, mutta aloin tehdä meidän näköistä joulua. Pukkikin kävi kun lapsi oli noin 1,5v :)
Perhe elää elämäänsä tapoineen ja perinteineen, ja siihen lapsi kasvaa mukaan. Eli heti tietenkin perheen omat kuviot käyntiin eikä mitään 'sitten joskus' -meininkiä.
Olisin voinut muotoilla kysymyksen paremmin. Lähinnä tarkoitin, että kuinka vanhana lapsi ymmärtää joulun ja osaa odottaa sitä.
Itsellä ei vielä ole lapsia enkä ole yhtään jouluihminen. Jos saan joskus lapsia niin aloitan varmaan jouluhommat lapsen takia hänen ollessaan 3-vuotias. Ei vauva joulusta ymmärrä ja kun joulun laittaminen ei ole minun juttu.
Lapsi pidetään komerossa joulunajan yli ainakin viisivuotiaaksi. Sitten voi pikku hiljaa päästää esim. kurkistamaan kuusta ja haistelemaan kinkun kuorrutusta.
Itse aloitin samana vuonna, kun syntyi. Ne ovat muokkautuneet jonkin verran tämän yhteisen 21 vuoden aikanamme, mutta molemmille meille joulu on todella tärkeä juhla ja rakkaita muistoja löytyy jo hänen ihan pikkulapsiajastaan.
Ja poikani muistot ovat hyvinkin vaatimattomia, kuten kelkalla joulusaunaan ajelu.
Ja vaikka niitä ei heti ymmärrä niin ihan pienestä niiden jatkuvuus ja perheen keskeinen rakkaus kuitenkin välittyy.
Hmm. Itse luulen, että olen ollut noin vuoden ikäinen kun yhteiset Jouluperinteet on aloitettu. Eli vanhempani ottiva minut Joulun viettoonsa mukaan, siten kuin se minun ikäni ja kehitystasoni mahdollisti. Ehkä jos eivät olisi itse välittäneet lainkaan Joulusta, niin olisivat voineet skipata pari ensimmäistä Joulua. - Eihän kaikki (perheet) vietä muutoinkaan Joulua lainkaan, vaikka varmasti Joulua viettämättömätkään eivät voi välttyä sen esiin puskemiselta; Joulu myy hyvin vuodesa toiseen, eikä pikaista loppua näy. - Mutta kai tästä kaikesta joku veää herneen nenäänsä ja kantelee uskonsvapautensa loukkaamisesta oikeuskanslerille; ikäänkuin ei olisi muuta tärkeämpää ja merkittävämpää huolen aihetta
_Kristitty mies
Lapsuuden joulut syntyvät hänen läheisten aikuisensa mielessä.
Se syntyy siitä, mitä haluaa lapselleen antaa. Miten itse voi ajatella joulusta. Pienen lapsen vanhempana on todella tärkeä aika pohtia, mitä ovat ne joulun perinteet, joita itse haluaa välittää lapselleen, mitä ovat ne, joita ei halua välittää, ja mitä ovat ne perinteet, joita haluaa luoda, vaikka ne eivät olisi olleet omissa jouluissa siihen asti, mutta haluaisi aloittaa jonkun uuden perinteen.
Sitten aloitetaan se. Homma ei voi alkaa liian aikaisin. Silloin kun ollaan raskaana. Silloin kun suunnitellaan lasta. Ja kun lapsi on pieni. Lapsi lukee tunnelmaa, muistaa tuoksuja, jännitystä, ilon tunteita ja odotusta ja valmistelua.
Hyvää Joulunaikaa aloittajalle ja lapselleen.
Meillä lapset lähti joulukirkkoon mukaan 21 vrk ikäisinä ja siitä lähtien tämä perinne on ollut. Tänä vuonna joulukirkkoa seurataan televisiosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset lähti joulukirkkoon mukaan 21 vrk ikäisinä ja siitä lähtien tämä perinne on ollut. Tänä vuonna joulukirkkoa seurataan televisiosta.
Tuo on juuri malliesimerkki siitä, mitä edellä tarkoitin, kun aattelen, että omat vanhempani varmaikin aloitteliva Jouluperinteitä "heti" ensimmäisenä Joulunani heidän kanssaan. -Vai olisiko oikeampaa puhua, että jatkoivat paljossa omiaan, joihin minä pääsin ja kasvoin vähitellen mukaan.
Luulen, että saatoin itse olla esimerkiksi mukana vaunuissa kun vanhempani kävivät Joulun aikoihin haudoille viemässä kynttilöitä.
Niin ja kyllä minä hieman edellä liioittelin kun puhuin oikeuskanslerille kantelemisesta; vaikka kyllä varmasti viime vuosina yhä useampi koulu ja julkisyhteisö tai moni kansallinen työyhteisö on joutunut miettimään ja ajattelemaan, mikä tai millainen olisi fiksuin tapa huomioida Joulun aika...
_Kristitty mies
Ainakin hajumuistot tulevat ihmiselle jostain hyvin kaukaa, eli joulun tuoksuja kehiin vaan, vaikka olisi pienikin vauveli!