Suolainen piirakka ilman kermaa?
Kaikissa ohjeissa kermaa, kermaviiliä, soijakermaa, jogurttia yms. Onko hyvää suolaisen piirakan täytettä ilman mitään valkoista sotkua?
Kommentit (17)
Fetapinaattipiiras vai onko fetakin sitä valkoista sotkua?
Tai sitten se on tomaattimurska tms.
Itse olen pitkän aikaa etsinyt/kehitellyt piirakkaan muuta kosteuttajaa kuin maitotuotteita tai tomaattia.
Kermatonta suolaista piirakkaa minäkin olen hakemassa. Minulle tomaatti on OK, mutta ei saa olla liian tomaattinen. Pieni määrä juustoakaan ei haittaa.
Meillä jää syömättä, jos teen piirakan, missä muutama kasviksen ja/tai kinkun pala on ujutettu johonkin kerma-juustomössöön.
Jääkö vaihtoehdoiksi pizza tai joku lihapiirakka-tyyppinen systeemi, missä on siis kuoritaikinaa myös täytteiden päällä?
Käytän täytteissä tuorejuustoja mutta valkoisiahan nekin ovat.
Kananmunaa vaan täytteiden päälle, jos juusto käy, munajuustokuorrutus on oikein hyvä. Tai sitten teette semmoisen tosiaan niinkuin sarjakuvissa makeat piirakat, päälle kuoritaikina ja vähän reikiä siihen, täytteet väliin. Yksi vaihtoehto on vain kostuttaa öljyllä ja paistaa täytteineen, ilman sitä kermapäällistä.
Intialaiset samosat, umpipiirakoita (voit tehdä itse taikinan tai käyttää esim. valmista voitaikinaa tai filotaikinaa) ja täytteeksi keitettyä perunaa ja herneitä maustettuna jeeralla, chilillä ja korianterilla tai mieleiselläsi tavalla.
Miksi suolaisessa piirakassa ei saisi olla mainittuja tuotteita?
Teen aika useinkin suolaisia piirakoita, viimeksi viime vkonloppuna perinteisen quiche lorrainen, mutta suosikkeja on kyllä ihan sipulikinkkupiirakka ja broilerpiirakka joista ensimmäiseen tulee creme fraichea.
Tonnikalaversio myös hyvää ja pinaattifeta, kasvispiirakkaan ei tule "valkoista mössöä", mutta Koskenlaskija juustoa kyllä.
Uu kosteaa suolasta piirakkaaa lääh
Laitan vain täytteet enkä mitään kermaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Intialaiset samosat, umpipiirakoita (voit tehdä itse taikinan tai käyttää esim. valmista voitaikinaa tai filotaikinaa) ja täytteeksi keitettyä perunaa ja herneitä maustettuna jeeralla, chilillä ja korianterilla tai mieleiselläsi tavalla.
Oli suuret odotukset samosoista, kun tilattiin Nepalilaista ruokaa, mutta olivat suuri pettymys. Ruoka ollut aina loistavaa, mutta samosat ei, nehän on kuivia ja jauhoisia möykkyjä. Sitä ei pelasta edes se vihreä soosi mitä oli mukana johon dipata eikä herkullinen raita.
Mä teen usein feta-pinaattipiirakkaa, josta ihmiset ovat tykänneet paljon. Tässä ohje:
- Tee rahkavoitaikina Valion ohjeen mukaan.
- Taa taikina kahteen osaan. Kaaviloi molemmat osat leivinpaperille pyöreähköksi levyksi. Muista käyttää jauhoja ainakin toisen osan alla, jotta se irtoaa leivinpaperista.
- Ryöppää pinaatinlehdet. Valuta ja asettele pohjalevyn päälle.
- Murustele feta pohjalevyn päälle.
- Mausta valkopippurilla.
- Aseta kansilevy pohjan päälle ja rutistele reunat yhteen.
- Painele kanteen reikiä haarukalla.
- Voitele kansi vedellä tai kananmunalla.
- Paista ruskeaksi 200 asteessa.
Maistuu sekä lämpimänä että kylmänä.
Onnistuuko, jos pohjan päälle lätkäisee mehevää, paksua jauhelihakastiketta ja juustoraastetta? Tulee tietysti aika pizzamaista?
Luulen, että tuosta rahkavoitaikinasta voisi saada myös sellaisen piirakan, jossa olisi parsakaalia ja mustaleimajuustoa, mutta ei ehkä umpinaista kuitenkaan? parsakaalin pitäisi saada vähän rapeutta.
Tässä ketjussa on muutama viesti, josta tulee mieleen: "kerro, ettet ole koskaan harrastanut seksiä kertomatta, ettet ole koskaan harrastanut seksiä".
12 dl vehnäjauhoja, 500 gr voita. Tippa vettä, Sekoita.
Täyte esim
5 kananmunaa, maitoa, reippaasti juustoa, pinaattia, lohta, suola pippuri.
Tai
Kinkkua ,juustoa, kuullotettua sipulia.
Tai
Fetajuusto, pinaatti, auringonkuvattamia tomaatteja tai tavallisia tomaatteja.
Tai Broccoli , porkkanatäyte, sipuia.
Mulla perus murotaikinatyyppinen piirakkapohja (voita, jauhoja, suolaa, ehkä juustoraastetta ja kananmuna ja kylmää vettä).
Useinmiten teen feta-parsakaalipiirakkaa, johon tulee juuri tuollainen ei-toivottu kermainen täyte päälle. Sen kerman voi kuitenkin korvata maidolla. En ole koskaan tehnyt niin, että olisin jättänyt varsinaisesti nesteen kokonaan pois, mutta voisihan sen päällisen tehdä vähän munakastyyliin, pohjan päälle kasvikset, liha/feta/kala/sienet, ja siihen sitten hieman juustoraastetta, päälle vatkatut kananmunat (ehkä 4 sellaiseen peruspiirasvuokaan) ja sitten lisää juustoraastetta päälle, tai sekoittaa ne munat ja juustoraasteen.
Kesällä tein usein voitaikia"leivoksia" eli pienten voitaikinapalojen päälle oliiviviipaleita, aurinkokuivattua tomaattia, ehkä vähän juustoraastetta. Ei mitään muuta, ja menivät kaupaksi oikein hyvin.
Kulibjaka