Etuhampaan korvaaminen implantilla, pelottaa!!
Putosin hevosen selästä ja löin toisen etuhampaani kiveen pari vuotta sitten. Hammas todettiin myöhemmin kuolleeksi (juuri katkennut), mutta koska se ei oireillut, sen annettiin edelleen olla suussa. Viime viikkoina hammasta on alkanut särkeä ja sillä pureminen sattuu. Muuta vaihtoehtoa ei siis ole, kuin poistaa hammas ja asentaa tilalle hammasimplantti.
Operaatio kuulostaa ihan kamalalle ja minua on alkanut pelottaa se jo etukäteen. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta toimenpiteestä? Oliko lopputulos onnistunut? Sattuiko? Yms.
Kommentit (18)
On kokemusta implantin laitosta, mutta onko siis niin, että sulla on se juurikin mennyttä, eli kruunua ei voi laittaa?
Minulle laitettiin jokunen vuosi sitten. Lapsena etuhammas katkesi tapaturmaisesti ja vuosia minulla oli "väliaikainen" heikko hammas, kuori... Implantti on hyvä, kun vielä saa taitavasti tehdyn kruunun (se hammas). Itselläni on ollut ongelmia juuri kruunun kanssa. Ei se niin satu, kun on puudutusta ja on ammattitaitoinen lääkäri. Jonkin verran särki implantin asennuksen jälkeen, mutta tuskin esim. synnytykseen verrattavissa :) Hyvä juttu, älä stressaa turhia.
Mulle on laitettu implantti, ei ollut mitenkään hankala tai kamala toimenpide.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:52"]
On kokemusta implantin laitosta, mutta onko siis niin, että sulla on se juurikin mennyttä, eli kruunua ei voi laittaa?
[/quote]
Implantti on "ruuvi", joka "istutetaan" luuhun. Hampaan juurta ei siis enää ole, vaan implanttiin ruuvataan hammas (kruunu) kiinni. T. 4.
Lompakko tossa implantin laittamisessa on kauhuissaan, ei kukaan muu....
Hampaan juuri on katkennut, muuta en osaa siitä sanoa. Kiitos rohkaisusta, kestän kyllä pienen kivun, mutta tämä on jo ajatuksena niin epämiellyttävä, että jännittää siksikin. AP
Juu implantin hinta on suolainen, 1500--2500e. Itsellä olisi tarve sivulle taakse, mutta löysin kuitusillasta mainoksen, onkohan hyvä?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:05"]
[/quote]
Implantti on "ruuvi", joka "istutetaan" luuhun. Hampaan juurta ei siis enää ole, vaan implanttiin ruuvataan hammas (kruunu) kiinni. T. 4.
[/quote]
Tiedän, mulla on implantti.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:08"]
Juu implantin hinta on suolainen, 1500--2500e. Itsellä olisi tarve sivulle taakse, mutta löysin kuitusillasta mainoksen, onkohan hyvä?
[/quote]
Taakse ottaisin heti sillan implantin sijaan, juurikin hinnan vuoksi. Etuhammas on toki eri juttu.
Silta ei pysy ihan kaikissa paikoissa, eikä implanttia myöskään voi välttämättä laittaa joka paikkaan. Mulla on esim. edessäkin silta sen takia, että siihen ei mahdu implanttia. Toisella puolella silta taas korvattiin (pitkällisen asioinnin jälkeen, mä sain siis suurimmaksi osaksi sen kunnallisella puolella) implantilla, koska siinä kohdassa taas siltä ei pysynyt.
Jos sulla ap on jotain tapaturmavakuutusta, niin kysele vakuutusyhtiöstä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
Tiedän, mulla on implantti.
[/quote]
Joo, en tarkoittanut mitään henk.koht. ojennusta. Termit on sekaisin itse kullakin...asiasta moni ei tiedä jne.
Mulla poistettiin toinen poskihammas ja pitäisi mennä implantti ottamaan... mutta mikä on silta?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:17"]
Mulla poistettiin toinen poskihammas ja pitäisi mennä implantti ottamaan... mutta mikä on silta?
[/quote]
Silta on kahden hampaan (joiden välissä on aukko) välille kiinnitetty hammasproteesi. Se ei siis ole kiinni leukaluussa, vaan viereisissä hampaissa.
[/quote]
Hammaslääkärini mukaan kuitusilta on väliaikainen ratkaisu ja se joudutaan kiinittämään viereisiin hampaisiin. Jos laittaa implantin, se kestää paremmin voimakasta purentaa eikä siinä tarvitse koskea vieressä oleviin, mahdollisesti täysin ehjiin hampaisiin. Hintaero implantin ja kuitusillan välillä on tietysti suuri.
Olen ollut ihan järkyttävissä leikkauksissa, henki ollut vaarassa. Tuntuu oudolta, että joku on kauhuissaan hampaan laitosta!?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:10"]
[/quote]
Taakse ottaisin heti sillan implantin sijaan, juurikin hinnan vuoksi. Etuhammas on toki eri juttu.
[/quote]
Olen karoittanut implantin hintoja "kunnon" klinikoilta ja, kyllä, arvokasta on... Menin sitten kuitenkin hammasklinikalle implanttihoitoon Budapestiin Unkariin. Ei se ihan ilmaista ollut sielläkään (680,- per implantti), mutta klinikasta jäi kuva, että on erittäin laadukas ja lääkärit todella kokeneita. Jos kiinnostaa, niin heidän Suomen edustajat löytyvät osoitteesta www.kreativdental.fi
Minulla on yksi silta. Sitä ei kannata ottaa jos ei ole pakko. Siinä kaksi hammasta jyrsitään, jotta niihin voi kruunun kolmen hampaan kohdalle. Jos ette tajua, googlatkaa. Muutaman vuosikymmenen päästä koko hökötys on mennyttä. Minulla on kaksi implanttia. Joten ei se sattunut, koska otin toisenkin. Jos et kestä edes puudutusta, se voidaan tehdä nukutuksessakin. Nyt taitaa talvella olla kolmannen implantin paikka kun yhdessä hampaassa ei ole enää niin paljon omaa jäljellä, että paikat pysyisivät. Kyllä tavallinen juurihoito on monin kerroin implantin asennusta hankalampaa.
Eikö kellään ole kokemusta implanteista?