Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fysioterapeutit/ nivelrikkoiset, osaatteko neuvoa?

Vierailija
07.05.2014 |

Eli, minulla on hiljattain todettu nivelrikko polvessa. nyt polvi turvonnut& välillä sattuu kävellessä,ja välillä meinaa pettää alta, ei täysin, mutta kuitenkin.

Olen aloittanut vesijuoksun, huonokuntoisena aloittanut tosi kevyesti, sen verran että vähän hengästyy. Nyt "vierotusoireta" vesijuoksusta, kun en ole uskaltanut pariin päivään mennä. Vesihän on tosi hellä elementti, eli jos teen entistä kevyemmin,kannattaako? Kun täysi paikalla olokaan ei ole hyväksi.

Kuinka äkkiä turvotus menee ohi?

Ehkä hölmöjä kysymyksiä, selviäis kokeilemallakin, mutta kun mietityttää, et voinko saada polven niin huonoon kuntoon kevyemmällä juoksullakin, ettei sillä tehdä viikkoon tai pariin juoksuja?

Nim. en malttais pysyä pois altaasta. Kävely on  nyt luonnollisesti aika minimissä, etten sillä rasita, niin jos kevyempää vesijuoksua voisi kuitenkin tehdä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
2/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin sänkyyn joku aika sitten,niin nyt polvi vasta turvonneelta tuntuukin ; (

Pidin kylmäpussia siinä 15- 20minuuttia, voltarenia löytyy kaapista, mutta pelottaa että kauan se oikuttelee,kun ei ole oikutellut aikoihin...

Joku kohtalotoveri/fyssari,kertokaa parhaimmat vinkit,mitä yllä kyselin. Kiitos!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin sänkyyn joku aika sitten,niin nyt polvi vasta turvonneelta tuntuukin ; (

Pidin kylmäpussia siinä 15- 20minuuttia, voltarenia löytyy kaapista, mutta pelottaa että kauan se oikuttelee,kun ei ole oikutellut aikoihin...

Joku kohtalotoveri/fyssari,kertokaa parhaimmat vinkit,mitä yllä kyselin. Kiitos!!!

Vierailija
4/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juokse itseäsi lisää rikki...

Kylmää ja tulehduskipulääketttä, kaikki kuormitus pois ärsyyntyneeltä niveleltä. Rauhallista mobilisoivaa liikettä " polkupyörää selällä maaten"

Ei se tule kuntoon jos ärsyyntynyttä ärsyttää koko ajan lisää.

Viikko kaksi pitää mennä että rauhoittuu....

Vesitreeni paras.

Vierailija
5/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin hoida akuutti tulehdus pois.

Lääkärit yleensä neuvovat syömään tulehduskipulääkettä kuuriluontoisesti. Sitä suosittelen minäkin.

Sitten kun pystyt liikkumaan, niin harjoita runsaasti kevyttä liikuntaa (ei kuitenkaan niin paljon että oireet pahenee).

Kevyestä liikunnasta on hyötyä nivelten voinnille, sillä se parantaa nivelten aineenvaihduntaa mikä edesauttaa nivelen parempaa vointia.

Kovempaakin voi treenata jos nivelet kestää, mutta silloinkin kannattaa malttaa aloittaa jokainen treeni kevyesti. Jos suoriltaan lähtee kovaa treenaamaan niin rikkoo nivelensä.

Ei kannata säikähtää vaikka oireet nyt olisivatkin rajuja. Monella (ei kuitenkaan jokaisella) kivut ovat pahimpia taudin alkuvaiheessa, silloin kun nivelessä tapahtuu muutoksia.

Minullakin oireet olivat pahimmat silloin kun röntgenkuvissa ei vielä edes näkynyt mitään muutoksia. Nyt olen pärjännyt jo monta vuotta ilman särkylääkkeitä :)

Vierailija
6/11 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 09:07"]

Lääkärit yleensä neuvovat syömään tulehduskipulääkettä kuuriluontoisesti. Sitä suosittelen minäkin.

Sitten kun pystyt liikkumaan, niin harjoita runsaasti kevyttä liikuntaa (ei kuitenkaan niin paljon että oireet pahenee).

Kevyestä liikunnasta on hyötyä nivelten voinnille, sillä se parantaa nivelten aineenvaihduntaa mikä edesauttaa nivelen parempaa vointia.

Kovempaakin voi treenata jos nivelet kestää, mutta silloinkin kannattaa malttaa aloittaa jokainen treeni kevyesti. Jos suoriltaan lähtee kovaa treenaamaan niin rikkoo nivelensä.

Ei kannata säikähtää vaikka oireet nyt olisivatkin rajuja. Monella (ei kuitenkaan jokaisella) kivut ovat pahimpia taudin alkuvaiheessa, silloin kun nivelessä tapahtuu muutoksia.

Minullakin oireet olivat pahimmat silloin kun röntgenkuvissa ei vielä edes näkynyt mitään muutoksia. Nyt olen pärjännyt jo monta vuotta ilman särkylääkkeitä :)

[/quote]

Turvotus meinaa siis tulehdusta-ko?

Nimenomaan olen rauhallisesti aloittanut vesijuoksun,nyt kannattaisi ainakin lyhentää vesijuoksu aikaa per kerta. Olen siis vasta vajaa 2kk vesijuossut 1-3 kertaa viikossa. Eli se vois selittää tulehduksen... eli  kai sitten rasitusvamma.

Kyllä pystyn liikkumaan melkein normaalisti,liikun vähemmän,altaassa en ole käynyt pariin päivään.

Ja juuri kevyesti aloitan joka treenin altaassa&lopussa myös kevyesti,eikä tuo rasituksen taso päätä huimaa muutenkaan kun olen ylipainoinen ja mukavasti rapakuntoinen ;) . 

Ja polvea ei särje edes,on vaan turvonnut,minkä takia jäykkä. Eli,kanattasko kokeilla vielä kevyempää vesijuoksua, vaikka vaan 30 min/kerta? Olen juossut 45-80min per kerta (alussa juoksin 30-45min,aina aika hitaasti. 

Vierailija
7/11 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 09:07"]

[/quote]

Turvotus meinaa siis tulehdusta-ko?

Nimenomaan olen rauhallisesti aloittanut vesijuoksun,nyt kannattaisi ainakin lyhentää vesijuoksu aikaa per kerta. Olen siis vasta vajaa 2kk vesijuossut 1-3 kertaa viikossa. Eli se vois selittää tulehduksen... eli  kai sitten rasitusvamma.

Kyllä pystyn liikkumaan melkein normaalisti,liikun vähemmän,altaassa en ole käynyt pariin päivään.

Ja juuri kevyesti aloitan joka treenin altaassa&lopussa myös kevyesti,eikä tuo rasituksen taso päätä huimaa muutenkaan kun olen ylipainoinen ja mukavasti rapakuntoinen ;) . 

Ja polvea ei särje edes,on vaan turvonnut,minkä takia jäykkä. Eli,kanattasko kokeilla vielä kevyempää vesijuoksua, vaikka vaan 30 min/kerta? Olen juossut 45-80min per kerta (alussa juoksin 30-45min,aina aika hitaasti. 

Vierailija
8/11 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altaaseen vaan et sieltä mitään rasitusvammaa voi saada. Tuskinpa kuitenkaan kannattaa tuntia pidempään altaassa olla. Tulehduskipulääke kuurina, jos kovin tulehdusnestettä polvessa kannattaa polvesta punkoida nestettä pois. Kortisoni-injektiokin on ihan ok. Kinesioteippiä tukemaan. Lihasvoima treeniä ja jos ylipainoa niin.... Liikkumattomuus on pahinta!

Terkuin nivelrikkoinen fysioterapeutti

Vierailija
9/11 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla rikko polvessa, lonkassa, sormissa ja ranteissa ja kovat kivut kunnes aloitin pyöräilyn ja muun sopivan lihasharjoittelun. Parasta oli kuitenkin se kun joku neuvoi ostamaan Life/terveyskaupasta eräitä kapseleita juuri nivelten kulumiin tarkoitettua.

Otan kuurin kerran vuodessa sekä magnesiumsuihketta ranteisiini kun muistan. Voin sanoa, että olen kivuton paitsi kyykkyyn en pääse ilman tukea tai en uskalla:)

Vierailija
10/11 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt rassaa polveasi. Sanoohan sen maalaisjärkikin.

On tulehdus!

Vierailija
11/11 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvotus kertoo yleensä tulehduksesta. Mistä tulehdus johtuu, on sitten kokonaan eri asia. Vesijuoksun ei yleensä ajatella pahentavan nivelrikkoa, siihen pitäisi pystyä vielä aika loppuvaiheessakin. Mutta jos jalka meinaa pitää alta, on aika mennä lääkäriin. Laakäri poistaa polvesta nestettä ja laittaa tilalle joko hyaluronaattia tai kortisonia, jotka auttaa kipuun ja tulehdukseen.

Tutkimukset terveyskaupoissa myytävien glokosamiinikapselien tehosta ovat aika ristiriitaisia. VOihan sitä kokeilla, mutta saattaa se olla auttamattakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän