Miten oikein pitäisi käyttäytyä lääkärin vastaanotolla?
Ajatuksia tähän liittyen? Minkälainen potilaan pitäisi olla ja miten käyttäytyä lääkärin vastaanotolla, jotta ärsyttäisi lääkäriä mahdollisimman vähän ja saisi siten parempaa hoitoa?
PS. Olen työtön ja minulla on elämänhallintaongelmia. Miten estää asian esilletulo vastaanotolla, jos lääkäri kysyy jotain mihin liittyen tämä voi tulla ilmi? En osaa valehdella, ja jos vastaisin johonkin epätotuudenmukaisesti, jäisin siitä takuulla kiinni.
PPS. Tarkennettakoon, että elämänhallintaongelmista huolimatta en käytä päihteitä enkä ole ylipainoinen.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Myönnät että elämänhallinnassasi on ongelmia ja että tarvitset niissä apua. Vastaat kysymykseen miten lääkäri voisi auttaa sinua paremmin elämänhallinnassa.
No siis ehkä en ilmaissut itseäni riittävän selkeästi, mutta eivät ne elämänhallintaongelmat nyt kuitenkaan ole se lääkärillä käynnin pääasiallinen syy, vaan ihan konkreettinen fyysinen vaiva...
- ap
Millainen se vaiva on? Tuskin lääkäriä kiinnostaa elämänhallintasi, jos sulla on vaikka jalka kipeä.
Laitetaan vielä tarkentava lisäkysymys: Pitäisikö tuoda vastaanotolla ilmi, että on yrittänyt itse selvitellä vastaanotolle tulon syynä olevaa vaivaa lukemalla siihen liittyvää tietoa luotettavista lääketieteellisistä internet-lähteistä, vai pitäisikö vain nöyrästi esittää tietämätöntä?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnät että elämänhallinnassasi on ongelmia ja että tarvitset niissä apua. Vastaat kysymykseen miten lääkäri voisi auttaa sinua paremmin elämänhallinnassa.
No siis ehkä en ilmaissut itseäni riittävän selkeästi, mutta eivät ne elämänhallintaongelmat nyt kuitenkaan ole se lääkärillä käynnin pääasiallinen syy, vaan ihan konkreettinen fyysinen vaiva...
- ap
Todennäköisesti ne silti vaikuttavat siihen fyysisen vaivan hoitoon jolloin sekin asia on ensin hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan vielä tarkentava lisäkysymys: Pitäisikö tuoda vastaanotolla ilmi, että on yrittänyt itse selvitellä vastaanotolle tulon syynä olevaa vaivaa lukemalla siihen liittyvää tietoa luotettavista lääketieteellisistä internet-lähteistä, vai pitäisikö vain nöyrästi esittää tietämätöntä?
- ap
Diagnooseja ei kannata lähteä tekemään itse. Se pitäisi riittää että vaivan kertoo mahdollisimman tarkasti. Joistakin epäilyistä voi toki mainita "joskus oli tälläinen vaiva, voisiko tämä liittyä siihen. Ei kuitenkaan mitään tyyliin voisiko tämä olla x koska selasin nettiä ja oireet viittavat mielestäni selvästi siihen, tai kummin kaimalla on myös näitä vaivoja ja hänellä diagnosoitiin y, voisiko tämä olla sitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvinkin kiinnostaa jos asiakas on esim. kompastunut asunnossa joka on niin sotkuinen että siellä on vaikea liikkua.
Ehkä se riittää, että itse on puhdas ja siisti. Lääkäri varmaan pitää keskustelua yllä kysymyksillään. Jos tuntuu, että on menossa diagnooseissaan ihan eri suuntaan kuin itse on ajatellut, voi jotain vinkata.
Minkä takia kaksi alapeukkua aloitukselle?