Voiko toimeentulotuella elää?
Olen pitkäaikaistyötön ja aikeissa lopettaa yhteistyö TE-toimiston kanssa. Seuraavaksi siirryn toimeentulotuelle. Onko se niin yksinkertaista että sillä voi noin vain elää?
Kommentit (18)
Kyllä toimeentulotuella elää, mutta jos lopetat aktiivisen työnhaun/sukset menee työkkärin kaa ristiin, alenee toimeentulotuki jossain kohtaa ja sitten ollaan tiukilla.
No ei elä. Ainakaan ihmisarvoista elämää.
Kyllä elää, jos on valmiiksi ollut pienituloisen asemassa.
Meidän perheelle jää Kelan ja sossun tukien jälkeen aikalailla sama käteen vuokran maksun jälkeen kuin mitä jäi aiemmin miehen ollessa töissä.
Meitä on kolme, eli n. 1100€ jää käyttörahaa laskuihin, ruokaan jne. kuukaudessa. Kyllä sillä ihan hienosti selviää ja elää ihmisarvoista (voi luoja mikä sana tässä yhteydessä..) elämää, jos on yhtään järkeä päässä.
Auto, matkustelu, harrastukset, huvitukset? Ja aina hamaan tappiin sama summa. Ei lomarahoja, ei mitään extraa. Meillä jää asumisen jälkeen kolmelle 1800 kuussa mutta onneksi melkein joka toinen kuukausi pätkähtää lisärahaa 400- 2000 euroa. Lomarahoja, bonuksia. T.yh
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, joetn laittavat sinut kyllä ensin hakemaan työkkäristä korvaukset.
kansalaispalkkaa ei ole, joten joakaisella on ainakin näennäinen velvollisuus yrittää hankkia itse elantonsa.
Vastaus on siis ei: pelkällä toimeenyulotuella ei elä.
Ei elä jos et hoida työkkärijuttuja koska työmarkkinatuki ym. on ensisijaisia tt-tukeen nähden.
Elää sillä. Jos nyt jättäytyisin töistä, niin eipä toimeentuloni paljoakaan tippuisi. Asumistuki nousisi, matkakuluja ei olisi ja olisi aikaa tehdä ruokaa alusta saakka, eikä aina vaan puolivalmisteista.
Tiukkaahan toimeentulotuella eläminen on, mutta ei sillä kuulukkaan reissata ympäri maita ja mantuja.
Kai se riippuu siitä mihin on tottunut. Olen opiskelija ja tuet (niiltä kuukaisilta kun tukea saan) 400e/kk. Sillä maksetaan kaikki, tt-tuki ilmeisesti jonkin verran enemmän?
En tiedä, koska en tiedä kuinka paljon pelkkä toimeentulotuki. Mutta sen tiedän, ettei toimeentulo tuki ei ole tarkoitettukaan siihen, että vain sen turvin olisi tarkoitus elää pidempään. Toimeentulo tuki ei siis ole sama kuin kansalaispalkka tms. Ja, jonka päälle voisi sitten tienata vapaasti lisää.
Tulee sillä toimeen, mutta käy se raskaaksi kun alkaa vaatteet ja kengät kulua eikä ole rahaa ostaa edes kirppikseltä. Ja niin kuin joku jo kertoi, jos työkkäri ilmoittaa ettet ole työhaluinen vaikka olet työkykyinen, tukeasi leikataan. Sitten menee vielä kurjemmin. En suosittele - älä hankaloita omaa elämääsi.
Vaikka olisi minkälainen paskatilanne jonkun virkailijan kanssa tms., tuskin voitat työkkäriä. Ellei sitten sinulla ole raudanlujia kanteluperusteita väärin kohtelusta tmv.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:55"]
Kai se riippuu siitä mihin on tottunut. Olen opiskelija ja tuet (niiltä kuukaisilta kun tukea saan) 400e/kk. Sillä maksetaan kaikki, tt-tuki ilmeisesti jonkin verran enemmän?
[/quote]
Yksineläjälle jää 480 euron toimeentulotuen perusosana, vuokran jälkeen siis. Ei käy opiskelijoita kateeksi.
Menkää töihin!!!! Yhteiskunnanko se pitää elättää työstäkieltäytyjät?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:15"]
Menkää töihin!!!! Yhteiskunnanko se pitää elättää työstäkieltäytyjät?
[/quote]
Mol: 13 079 työpaikkailmoitusta
Oikotie työpaikat: 1279 työpaikkailmoitusta
Ja em. on myös samoja työpaikkailmoituksia.
Työttömiä ainakin 300 000.
Miten ratkaiset tämän yhtälön?
Olen opiskelija ja tuet (niiltä kuukaisilta kun tukea saan) 400e/kk. Sillä maksetaan kaikki, tt-tuki ilmeisesti jonkin verran enemmän?
Yksineläjälle jää 480 euron toimeentulotuen perusosana, vuokran jälkeen siis. Ei käy opiskelijoita kateeksi.
Tässä on se kai se pieni ero, että opiskelija pyrkii panostamaan opiskelullaan siihen, ettei joutuisi toimeentulotuki -luukulle.
Toisaalta vertailua vaikeuttaa se, että moni opiskelija saa, myös sellaisia tukija, joihin toimeentulotukeen turvautunut ei ole oikeutettu, kuten edullisiin opiskelija-asuntoihin ja edulliseen opiskelijaruokailuihin tai vaikkapa alennettuihin joukkoliikenteen matkalippuihin.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:50"]Olen pitkäaikaistyötön ja aikeissa lopettaa yhteistyö TE-toimiston kanssa. Seuraavaksi siirryn toimeentulotuelle. Onko se niin yksinkertaista että sillä voi noin vain elää?[/quote]
Ei.Hengissä voi pysyä,mutta ei se ole elämisen arvoista elämää.Eikä se tt-tukikaan ole mikään joka-miehen-oikeus,että voisi niin vaan " lopettaa yhteistyö TE-toimiston kanssa".Jos olet omasta syystä ilman Kelan tukia,pieni tt-tuki pienenee entisestään.Valinta on toki sinun,mutta kannattaa nyt vielä harkita :)
Kaikki sossutädit pitää asiakkaita huijareina, koska "eihän kukaan voi oikeasti elää niin niukasti".