Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käykö siinä niin, että jos ei tee toista lasta "putkeen"

Vierailija
05.05.2014 |

Niin sitten mukavuudenhaluiset ei tee enää ollenkaan. Itse huomaan, että en jaksa enää ajatella, että yrittäisimme toista lasta kun poikamme on ehtinyt kypsään 3,5 vuoden ikään. Elämä on aika mukavaa isomman lapsen kanssa ja en tosiaan ole vauva/taaperoihminen. Silloin kun lapsi oli siinä perinteisessä "toisen lapsen alullepano iässä" (vuodet 1-2+v) niin asiaa mietittiin vähän väliä realistisesti ja vähän yriteltiinkin. Ei napannut ja nyt ei enää ajatus nappaa. 

Voiko siinä vaan käydä näin, että odotettiin liian kauan ja sitten ollaankin taas liian mukavuudenhaluisia ja tietoisia lapsiperhe-elämän haastavuudesta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy. Jos haluaa useamman lapsen, niin ei sillä ikäerolla niin suurta merkitystä ole.

Mä henkilökohtaisesti ihmettelen sitä, että nykyään niin moni tekee lapset IHAN peräkkäin, tyyliin vuoden ikäerolla. o_O Itse en olisi jaksanut.

Mulla nyt pian 3-vuotias ja toinen tulossa. Tulee mielestäni hyvä ikäero. :)

Vierailija
2/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy. 6v ikäero on paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse ehkä halusin joskus useamman lapsen, mutta toisaalta kun tässä yhdessäkin on riittänyt niin paljon hommaa, niin ei tunnu enää siltä. Tykkään enemmän sellaisesta helposta ja mukavasta elämästä... Huomaan sen nyt. ap

Vierailija
4/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta alle 3,5:ssa vuodessa. Silloin oli kova hulina, kun kaikki olivat pieniä, mutta sitten helpotti.  Itsellä oli ikää jo 30v. kun esikoinen syntyi, halusimme lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla.  Toisille sopii, toisille ei.  Esim. mulla on erittäin osallistuva isä lapsilla.  On kova jaksaminen, jos lapset ja koti ovat vain äidin (tai yhtä hyvin vain isän) vastuulla, oli lasten ikäero sitten mitä tahansa.

Vierailija
5/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on hyvin osallistuva isä, mutta me molemmat olemme rauhaa ja hiljaisuutta rakastavia ihmisiä. Tarvitaan myös paljon omaa-aikaa ja harrastuksia, sekä yhteisiä menoja ilman lasta. Hyvin epävanhempia siis. ap

Vierailija
6/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se helpompaa, kun on vain yksi vaipoissa kerrallaan. Kyllä se helpottaa ainakin meidän arkea varmasti.

-2.

Vierailija
7/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Meillä kävi noin. Lapsi nyt 9v ja aika varmasti ainoaksi jää. Toisaalta ei haittaa, elämä tällaisenaan on onnellista ja hyvää.

Vierailija
8/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:33"]

Meilläkin on hyvin osallistuva isä, mutta me molemmat olemme rauhaa ja hiljaisuutta rakastavia ihmisiä. Tarvitaan myös paljon omaa-aikaa ja harrastuksia, sekä yhteisiä menoja ilman lasta. Hyvin epävanhempia siis. ap

[/quote]

Sama meillä, vaikka kolme lasta onkin.  Esim. teemme miehen kanssa osa-aikatyötä, että jäisi riittävästi aikaa itselle ja perheelle. Lapset tietysti hoidettiin kotona silloin kun olivat pieniä. terv. 5

Vierailija
9/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä käy. Meille tuli ikäeroksi 5,5 vuotta tarkoituksella ja aivan loistava ikäero kaikin puolin. Tarkoitus oli yrittää 4-6 vuoden ikäeroa ja onnistuttiin :)

Vierailija
10/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se ole oma valinta? meillä ikäeroa 9v, vauvakuume iski vasta sitten ja ihan hyvä oli, en olisi jaksanut kahta tai kolme taaperoa yhtäaikaa. joku taas jaksaa, haluaa touhuta ja hoitaa niin sehän on ihan loistavaa kun me voimme valita ilman että yhteiskuta, mies tai suku valitsee miten ja missä tahdissa lisäännymme.

Vierailija
11/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi teidän täytyisi tehdä yhtään enempää jos elämä tuntuu noin hyvältä...?? miksi ette saisi olla mukavuuden haluisia ja olla vain yhden lapsen vanhempia..

itsellä 2 lasta 1,6 v ikäerolla ja se on sopinut minulle,ja nyt odotan kolmatta ja minusta on ihana jäädä kotiin kun esikoinen aloittaa koulun ja toinen eskarin:)  Ystävälläni taas on yksi lapsi vain ja hän on sanonut ihan suoraan että lapset ovat niin kalliita että yksi riittää koska haluaa käyttää rahaa muuhunkin esim. matkusteluun joka on yhden lapsen kanssa helppoa :) 

Vierailija
12/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä noin tai sitten kun olette vähän pidempään olleet kolmistaan ja elämä on ollut pitkään helppoa alkaa vauva-ajan hankaluudet unohtua ja myös se hahmottua, miten nopeasti se ihan pienen lapsen vaihe on lopulta ohi, joten "riskin" uskaltaa ottaa uudelleen

Vierailija
13/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäeroa n. vuosi ja meille tämä on ollut juuri oikea ratkaisu. En ymmärrä, miksi kaksi vaippaikäistä olisi sen hankalampaa kuin yksikään... Rehellisesti sanottuna meillä kyllä on helpot lapset, mutta en usko, että olisin lähtenyt pikkuvauvaruljanssiin enää uudestaan. Kutakin aikaa oman hetkensä. Tämän vuoksi teimmekin haluamamme määrän lapsia putkeen. Ihanaa ja mukavaa on ollut, jaksaminen ei ikinä ole ollut kortilla. Lapsilla on paljon seuraa toisistaan.

Vierailija
14/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:54"]

Meillä ikäeroa n. vuosi ja meille tämä on ollut juuri oikea ratkaisu. En ymmärrä, miksi kaksi vaippaikäistä olisi sen hankalampaa kuin yksikään... Rehellisesti sanottuna meillä kyllä on helpot lapset, mutta en usko, että olisin lähtenyt pikkuvauvaruljanssiin enää uudestaan. Kutakin aikaa oman hetkensä. Tämän vuoksi teimmekin haluamamme määrän lapsia putkeen. Ihanaa ja mukavaa on ollut, jaksaminen ei ikinä ole ollut kortilla. Lapsilla on paljon seuraa toisistaan.

[/quote]

No olisiko esimerkiksi sen takia, että lapsi on huono nukkumaan? Meidän 3,5v ei nuku vieläkään mainittavasti, ja senkin välissämme. Olen edelleen toisinaan hyvin väsynyt lapsen kanssa, ihan vaan sen takia että minua valvotetaan. Lisäksi on ollut sairaalareissuja, mitkä olisi mielestäni ihan kauheita jos ei olisi kahta vanhempaa ja yhtä lasta :) ap

Vierailija
15/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:54"]

[/quote]

No olisiko esimerkiksi sen takia, että lapsi on huono nukkumaan? Meidän 3,5v ei nuku vieläkään mainittavasti, ja senkin välissämme. Olen edelleen toisinaan hyvin väsynyt lapsen kanssa, ihan vaan sen takia että minua valvotetaan. Lisäksi on ollut sairaalareissuja, mitkä olisi mielestäni ihan kauheita jos ei olisi kahta vanhempaa ja yhtä lasta :) ap

[/quote]

Siis kysymys oli, että mikä niissä vaipoissa niin risoo, kun tuollakin nro 7 sanoi, ettei jaksaisi kuin yhden vaipoissa kerrallaan. Eikä 3,5v ole mielestäni enää edes vaippaikäinen. Ymmärrän kyllä pointtisi.

Vierailija
16/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei ne minunkaan mielestä ne vaipat ole ehkä se ongelma siinä, vaan se lapsen perushoidollisuus + jos on erittäin heikot unenlahjat omaava esikoinen (tai sitten toinen osoittautuu sellaiseksi), niin aika nopeasti siinä uuvahtaa. Tai ainakin minä uupuisin totaalisesti, jos lapsi herättelisi 1h välein joka yön läpi yön ja olisi vielä toinen hoidettavana. ap

Vierailija
17/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat ja muut käytännön lastenhoitoasiat on oma lukunsa, mutta kaikkein eniten itseäni riipisi pienessä ikäerossa se, että esikoinen ei saa olla kuin hetken aikaa "vauva". Haluan nauttia vauva-ajan symbioosista. Lapsentahtisuus, perhepedissä nukkuminen, imetys, taaperon perässä juokseminen viimeisillään raskaana ollessa, kiitos ei minulle. Toivottavasti kuitenkin saamme toisen, kun esikoinen on n.4-6v.

Tietysti kukin tavallaan.

Vierailija
18/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käynyt niin ainakaan meillä.

En halunnut tehdä lapsia "putkeen" koska haluan että jokainen lapsi saa olla rauhassa vauva ja taapero. Ja uusi vauvakuumekin iski vasta kun esikoinen oli 3v. 

Meillä on lasten ikäero 4,5v ja kaikki mennyt todella hyvin.

Vierailija
19/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä kävi periaatteessa noin, mutta toisen lapsen jälkeen. Eli saimme kaksi lasta pienellä ikäerolla (1v7kk) ja nyt kun arki on leppoisaa lähes koululaisten kanssa, niin kyllä kolmas lapsi jää tekemättä ihan puhtaasti mukavuuden halusta ja siitä, ettei jaksaisi vauva-aikaa uudestaan. Joten kaksi lasta riittää meille vallan mainiosti.

Vierailija
20/20 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja mun sisaruksilla on kaikilla 4-6 vuotta ikäeroa, mun mielestä se on ollut hyvä, nuorin tosin syntyi kun minä olin jo muuttanut pois kotoa, mutta muuten minä hoidin nuorempia, ja nuorinta hoiti vanhempien apuna minusta nuorempi sisko. Se oli toki jotenkin luontevaa kun me kaksi vanhinta oltiin tyttöjä, sitten tuli poika, ja vielä nuorimmaisena tyttö. Nuorin kyllä sitten vanhempien toimesta lellittiin pilalle, nukkui vanhempien kanssa vielä kouluikäisenä, tosin väitti että jotkut koulukaveritkin nukkuvat... Nuorimmainen sai todella olla vauva tarpeeksi kauan :) No, hänkin muutti kyllä ihan normaaliin aikaan pois kotoa ja osti omistusasunnon. Nyt on vanhemmat saaneet olla jo vuosia kahdestaan, ja kun asuntolainat on maksettu jo vuosia sitten pois, on vanhemmillani ihan leppoisat oltavat, lapsenlapset on joskus hoidossa. Siinä huomaa sen, että kun tekee pidemmällä ikäerolla lapsia, kannattaa lasten teko aloittaa nuorena, pääsee omaan rauhaan sitten kuitenkin reilusti ennen eläkeikää.