Töissä kertyy eläke. Entä jo elää tukienvarassa?
Kommentit (39)
Sitten joudut tyytymään kansaneläkkeeseen. Se ei ole kauheasti, mutta sitä voi täydentää toimeentulotuella ja asumistuella.
Tämä on se mitä moni tukien varassa elävä ei mieti. Eläkeiässä saa kansaneläkkeen, joka on justjust toimeentulotuen suuruinen. Ja kun enää ei asu lapsia kotona, niin rahat on tosi tiukassa.
Niin eihän siitä mitään kerry, ellei itse pistä talteen.
Minulla menee äitiyslomallakin tavoitesäästöön muutama kymppi.
Mummona saa anoa toimeentulotukea .
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:30"]
[/quote]
Saahan sitä anoa muttei sitä saa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:30"]
[/quote]
Saahan sitä anoa muttei sitä saa.
[/quote]
Vanhempainvapaista kertyy työeläkettä.
No ei sitä niin paljon kerry, varsinkinjos on jo minimiäitiysrahalla.
tämä on just se kun suurperheet monesti sanovat ettei kannata mennä töihin kun saa isot tuet lapsista, asumistuen jne. Mutta kun ne lapset tosiaan muuttaa pois kotoa onkin karu totuus edessä.
Siksi kannattaa tehdä töitä vaikka palkka ei olisikaan mikään järin suuri.
1500-2000€ palkalla kannattaa tehdä töitä vaikka sillä hetkellä ei kiinnostais, mutta sitten saa jo parempaa eläkettä
Työssä kertyy työeläke. Jos ei ole työssä, saa eläkeiässä kansaneläkettä.
Kansaneläkkeen täysi määrä on 633,91 euroa kuukaudessa. Jos olet parisuhteessa, määrä on 562,27 euroa.
Varhennettu vanhuuuseläke on aina pienempi. Jokaiselta varhennetulta kuukaudelta varhennettu vanhuuseläke pienee 0,4 %.
Kansaneläkkeelle on pakko jäädä 62-vuotiaana, jos on työtön.
Kansaneläkelain mukainen vanhuuseläkkeen ikäraja on 65 vuotta. Lisäksi vaaditaan, että
asut tai olet asunut Suomessa vähintään laissa edellytetyn kolmen vuoden asumisajan
muut eläkkeesi ja korvauksesi jäävät alle tulorajan.
Toimeentulotuen perusosa yksin asuvalle on 480 euroa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:33"]
Vanhempainvapaista kertyy työeläkettä.
[/quote]
Vuoden 2005 alusta alkaen myös tietyt palkattomat etuudet kartuttavat eläkettäsi. Eläkettä ei voi kuitenkaan karttua pelkästään sosiaalietuuksien perusteella, vaan sinulla on pitänyt olla työansioita ennen eläketapahtumavuotta vähintään 16 676,01 euroa (2013 tasossa).
Periaateessa tällä pätkätyöllisyydellä ei eläkettä tule kertymään. Eli ihan sama käykö töissä ja vetää toimeentulotukea sitten, kun on eläkeiässä.
Postissa tuli eläketietoa, saan eläkettä 600 euroa ja rapiat nyt 15 vuoden työssäolon jälkeen. Joten jos tukien varassa elijöitä yhtään lohduttaa, niin ei se toimistorotan eläke mikään huikea ole.
Juu, mutta sinullahan on työvuosia jäljellä vielä 15-20 vuotta, eli kyllä ehtii vielä eläke nousemaan, vaikka elinaikakerroin sitä leikkaakin. Olen itse 38 v ja eläkettä kertynyt samoin n. 600 ja minusta se on ihan siedettävästi ikääni nähden ja siihen, että lapsia on ja huonojakin tulovuosia seassa
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:43"]
Postissa tuli eläketietoa, saan eläkettä 600 euroa ja rapiat nyt 15 vuoden työssäolon jälkeen. Joten jos tukien varassa elijöitä yhtään lohduttaa, niin ei se toimistorotan eläke mikään huikea ole.
[/quote]
No kyllä se kasvaa, jos vaan on töissä.
No joo, sitä kertyy vielä seuraavat 600 euroa ja ehkä vähän päälle, eläke sitten jotain 1400 euroa ja se on minusta järkyttävän vähän! Naiset, jos teillä on pienipalkkainen työ, niin hommatkaa rikas mies!
Eikös eläke kerry paremmalla prosentilla kun täyttää 53 vai oliko se 55... Eli jos terveys kestää ja on vanhempana parempi palkka niin kertymäkin paranee
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:29"]
Sitten joudut tyytymään kansaneläkkeeseen. Se ei ole kauheasti, mutta sitä voi täydentää toimeentulotuella ja asumistuella.
[/quote]
Takuueläke niille joilla ei ole työeläkettä. Se on jotain päälle 600€ Loput sit varmaan toimeentulotukena yms.
Aika ankee vanhuus on edessä.
Miksei itse voi säästää eläkepäiviksi rahaa?
Joka tilistä autom. rahaa eläketilille, yksinkertaista.
Meillä menee joka kuukausi yht. 1000e minun ja miehen palkasta erilliselle tilille.
Sitten saa eläkeiässä kansaneläkettä.