Koululaisten varainkeruu kampanja, miten toimia yhteyshenkilönä?
Jos ilmoittautuu vapaaehtoiseksi yhteyshenkilöksi, mitä tehtäviä tälle henkilölle kuuluu? Tilauksen kokoaminen ja tekeminen, OK, sen tiedän. Mutta... Pitääkö olla kotona odottamassa, kun lavallinen tavaroita saapuu? Entä jos sataa tai tulee lunta? Pitääkö lajitella tavarat myyjien tilaukseen, vai onko jo valmiina eritelty?
Miten teillä on toimittu?
Kommentit (10)
Hoidat tavarat toimituksen jälkeen kuivaan. Kamat on valmiiksi lajiteltu myyjittäin tai sitten ei, silloin sä lajittelet ja huolehdit että jokainen saa sen mitä on tilattu. Ilmoitat kun tavarat saa tulla hakemaan tai milloin olet missäkin niiden kanssa että tulevat omansa hakemaan. Huolehdit, että kaikki maksut tulee oikean suuruisina sovitulle tilille. Jos tulee palautuksia, sinä hoidat niiden takaisinlähettämisen, kannattaa sopia tietty aika, jonka kuluessa palautukset pitää olla sulla. Saat kerralla lähetettyä takaisin.
Kakkonen jatkaa: ota selvää mistä firmasta varainkeruu otetaan, niiden sivuilla on ohjeet. Ja tilausten keräämisellä on tietty päättymispäivä, vaikka 20.12. klo24. Ilmoita porukalle, että tilaukset pitää olla kirjattuna nettiin jo klo 18, näin ehdit lähettää tilauksen firmalle. Nimimerkillä itse arkipäivänä klo 23.30 valvonut yhteyshenkilö, kun yksi myyjä oli viimetingan ihmisiä...
Vielä kysyn lisää... Tuleeko ne tavarat yleensä kotiin, työpaikalle vai koululle? Mietin sitä, että jos määrä on suht iso, niin miten sen kanssa paras toimia? Tuleeko tavarat lavalla vai miten?
Olen toiminut yhteyshenkilönä keksitilauksessa muutamaan otteeseen. Kyllä, piti olla kotona odottamassa tavaran saapumista, mutta sopivan päivän saattoi sopia firman kanssa.
En ymmärrä kysymystä lumisateesta. Myytävät tavarat toin meille sisälle ja ne odottivat siellä, että luokkalaiset tai heidän vanhempana hakivat ne. Koko lastin ympärillä oli muovi, joka suojasi tavaroita sen aikaa, että sain kannettua kaiken sisälle.
Tavaroita ei oltu etukäteen jaettu eri myyjille, vaan samalla kun oppilaat/vanhemmat tulivat hakemaan niitä, tein hakijalle oikean sekoituksen eri pakkauksista. Jouduin siis päivystämään pari iltaa kotona, kun kaikki kävivät hakemassa myytävät tuotteet, mutta saatoin toki itse valita ja ilmoittaa ne ajat, kun olin paikalla.
Kannattaa pitää kirjaa siitä, kuka on hakenut mitäkin, niin voi lopuksi tarkistaa, että kaikki ovat maksaneet hakemansa tavarat. Kaikkein varminta on kirjoittaa listaan haettujen tuotteiden määrä ja pyytää tähän hakijan allekirjoitus. Jos asiasta tulee kinaa, niin on mustaa valkoisella. (Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia.)
Tarkistin luokan tililtä, että jokainen on tilittänyt hakemansa tuotteet ja maksoin laskun firmalle.
En muista, että olisi ollut jotain muuta tehtävää. Omat lapseni ovat jo aikuisia, joten näistä kokemuksista on muutama vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kysyn lisää... Tuleeko ne tavarat yleensä kotiin, työpaikalle vai koululle? Mietin sitä, että jos määrä on suht iso, niin miten sen kanssa paras toimia? Tuleeko tavarat lavalla vai miten?
Sen saa itse määrittää, otin itse kotiin. Jos posti tai shencer kuskaa, ne yleensä soittaa ennakkoon samana päivänä. Jätä joku varaston ovi auki tai pyydä anoppia vastaan jollet itse pääse. Tai kysy opelta jos sen voisi koululle tilata, tai jollekin muulle vanhemmalle joka on päivät kotona.
5 jatkaa. Firma toimittaa tavarat sinne, mihin ne tilataan. Omasta mielestäni oli kätevintä tilata ne meille kotiin, niin minun ei tarvinnut lähteä päivystämään minnekään muualle. Toki se tarkoitti sitä, että kotona oli sitten pari päivää pino tavaraa ja pieni trafiikki, kun oppilaat/vanhemmat hakivat myytävänsä.
2 jatkaa vielä: mieti koko prosessi tarkkaan ennakkoon, mieti päivät ja kellonajat valmiiksi ja pysy niissä. Älä muuta suunnitelmaa ja infoa kaikkia selkeästi ja hyvissä ajoin. Jos joustat yhden kohdalla, toiset alkavat myös vaatimaan erioikeuksia.
Vielä kysyn lisää 😊 Tuleeko ne tavarat lavalla? mihin sitten sen lavan hävittää? Vai pahvilaatikoissa pelkästään? Jos maa on märkä, esim lumesta, eihän laatikot kastu? Tuleeko lisäksi jotain kasseja, joihin myyjien tavarat jaetaan, vai miten?
Kiitos!
Nimimerkki Wannabeyhteyshenkilö
5 vastaa. Ainakin meidän käyttämästä keksifirmasta tavarat tulivat puulavan päällä. Sahasimme lavan kappaleiksi ja poltimme takassa. Jos itsellä ei ole takkaa, niin jollain tutulla varmaan on. Lava suojaa kyllä hyvin laatikoita kastumiselta, vaikka maassa olisi märkää. Mutta ei niitä laatikoita ole tarkoitus jättää ulos sen pitemmäksi aikaa kuin kuluu niiden sisälle siirtämiseen.
Meidän tapauksessa firmasta ei tullut mitään kasseja. Pyysin noutajia ottamaan omat kassit mukaan. Lisäksi minulla oli muutama ruokakaupan paperikassi siltä varalta, että jollain ei ole omaa kassia.
Minuakin kiinnostaa!