Milloin pitää huolestua ripulista? Korona altistus
Eli siis, olen karanteenissa altistuttuani koronalle. Eilen illalla mahaa käänsi ja tuli ripuli, olo helpotti tämän yhden kerran jälkeen. Tänään maha ei ole oireillut ja olo on ollut normaali. Muita oireita minulla ei ole ollut. Kärsin stressimahasta ja IBS on myös yleensä kurissa ruokavaliolla. Mietin nyt vaan että pitäisikö ripulia tulla useammin kuin kerran sen ollakseen oire? Stressiä on riittänyt kyllä, kun pelkään sairastuneeni koronaan, joten sinänsä ei ole poikkeavaa että mahaa käänsi. Karanteenia on jäljellä vielä 5 päivää. Pitäisikö seurata tuleeko muuta oiretta ja mennä sitten vasta testeihin vai onkohan kerta ripuli syy mennä oaikalle? Karanteenin päätyttyä voisin olla sisällä vielä Jouluun saakka pidennetyssä omaehtoisessa karanteenissa.
Kommentit (5)
Mutta mikset menisi testiin? Sittenhän sen tiedät eikä tarvitse arvailla.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä. Mää ripuloin useita kertoja viikossa niin en pitäisi outona ellei nyt tarvitsis vessassa juosta vesiripulilla pelkän vedenjuomisen jälkeen.
Niin, tämähän ei poikkea normaalista minulle. Sitä alkaa vaan käymään vainoharhaiseksi, kun joutuu olemaan 4 seinän sisällä ja tietää altistuneensa. Jokaista olo kuuntelee tarkkaan "onkohan tämä nyt koronaa?" Tunnen oloni hölmöksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikset menisi testiin? Sittenhän sen tiedät eikä tarvitse arvailla.
Joudun menemään julkisilla testiin, pelkään vaikka käytän maskia altistavani muita turhaan. Koska "oire" lmeni 4 päivän kuluttua altistuksesta, en ole altistanut muita vielä. Pelkään poistua kotoa jos tartutan jonkun :( samalla testi voisi olla helpotus, ehkä soitan huomenna sille jäljittäjälle ja kysyn miten toimia...
Jos joudut julkisilla menemään, kannattaisko jäädä kotiin vaan? Voitko olla karanteenissa 14 päivää siitä ripulista? Eikö ripulilla yleensä tarkoiteta 3-4 kertaa päivässä tapahtuvaa löysää/vetistä ulostetta. Eihän tuo nyt sitä vaatimusta ainakaan täytä.
En tiiä. Mää ripuloin useita kertoja viikossa niin en pitäisi outona ellei nyt tarvitsis vessassa juosta vesiripulilla pelkän vedenjuomisen jälkeen.