Minkälaisia koenumeroita alakoululaiset yleensä saa?
Meillä ei ole aikaisemmin jaettu numerotodistuksia, nyt mieleenkiinnolla odotan, mitä arvosanoja esikoinen saa.
Kokeista on tullut lähinnä pelkkiä kymppejä, vain pari kertaa 9½.
Ei olla tekemisissä muiden luokkalaisten kanssa, joten en tiedä, onko tämä yleinen käytäntö.
Tehdään kokeista helppoja ja kannustetaan lapsia.
Omana aikana huonoimmat sai 6 ja monet 7 ja 8. Kiitettävät mainittiin aina erikseen, jos joku sai 9-10.
Miten nykyisin? Johtaako tämä mihinkään, jos kaikki saa vaan täysiä numeroita ja huonoimmat jonkun 8½?
Onko se tätä nykyaikaa, ettei vaan kenellekään tulisi paha mieli?
Vai onko lapseni poikkeuksellisen hyvä koulussa?
Kommentit (22)
Meillä fiksu mutta hiukan huolimaton alakoululainen saa aina ysejä ja kymppejä, ja pitää itseään "luokan huonoimpana" jos joskus saa esim. 9½ eikä kymppiä. Kuulemma kaikki saa aina hyviä numeroita.
Onhan heillä, siis opettajilla, tietyt kriteerit ja ohjeet joiden mukaan arvioidaan, ei se mikään villi länsi ole.
Esikoiseni sai koko peruskoulun ajan, siis luokilla 1-9, kokeista ainoastaan 9-10 numeroita, joskus tuli peräti 10+ jostain. Päättöjuhlassa 4 stipendiä ja keskiarvo tasan 10, 6lk 1+Hymypoika patsas jonka saajan oli luokkalaiset äänestäneet.
Nyt viime pe sai YO-lakin Ressun lukiosta, hakee todistuksella yliopistoon.
Opettamani 5. luokan oppilaat saavat numeroita haitarilla 6-10. Heikkoja ei ole montaa, toisaalta kympin tienoillakaan ei ole tungosta. Yhdeksän on aika yleinen taso.
Meillä kans kaikki numerot olleet 9 - 10.
Huonoin varmaan juurikin se 9.
Tässä taitaa nyt ap hakea hypetystä omalle lapselleen, kuinka etevä hän onkaan. Muut eivät halua olla pekkaa pahempia ja heidänkin lapsensa sitten saavat vain pelkkiä kymppejä...
Hohhoijaa... eiköhän ne 7, 8, 9 ole edelleen se normi, mitä suurin osa saa.
Luuserit ja hikipinkot sitten erikseen.
Voi järkytys, mitä numeroita. Ilmankos yläkoulussa ihmetellään numeroita, millä tulleet sisään ja numerot laskevat. Nehän on vain kannustusnumeroita olleet alakouluissa.
Laskeeko sitten kaikilla tasaisesti ne numerot yläkoulussa?
Nelkki saa hyviä, kuukki tyydyttäviä numeroita.
Jos koko luokka saa kymppiä niin koe on ollut helppo. Kun erityisopettajana teetän kartoituksia niin ainakaan matikassa ja äikässä ei todellakaan täydellisiä suorituksia montaa nää. Silloin hajonta on isoa. Ainakin lasten oikeinkirjoitustaito on tullut ryminällä alas, yhdyssanat kirjoitetaan erikseen ja isot alkukirjaimet ja erisnimet unohtuvat. Mutta joo, kyllä meidän koulussa osa uusiikin kokeita, saatuaan vitosia. Joten ei kaikki saa kiitettäviä, varsinkaan enää vitos-kutosluokilla.
Vierailija kirjoitti:
Nelkki saa hyviä, kuukki tyydyttäviä numeroita.
Saako tuonlaiset nimet antaa lapsille?
8- taisi olla tänä vuonna huonoin ja paras oli 9½ .
Kahdella luokkatoverilla käsittääkseni noin 7-8½ normi ja satunnaisesti 9.
Onko tämä nyt tulkittavissa niin, että kun lapseni saa enimmäkseen seiskoja, niin hän on normaalia huonompi oppilas, eikä suinkaan keskiverto?
Yleensä äikästä, enkusta ja matikasta tulee ihan skaalalla 5-10, lukuaineista 7-10
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt tulkittavissa niin, että kun lapseni saa enimmäkseen seiskoja, niin hän on normaalia huonompi oppilas, eikä suinkaan keskiverto?
Keskiverto alakoululainen vetelee 8 kokeesta. 7 on ehkä hieman alakanttiin, mutta ei mitenkään huolestuttavaa.
Tavoite on se 10, vähemmän tarkoittaa sitä, että asiaa ei ole opittu. Jos saa 7, niin on oppinut alle puolet tarvittavasta.
Meidän tyttö saa yleensä jotain 8½-9 ja ollaan oltu käsityksessä, että on luokkansa parhaimmistoa.
Opettajan mukaan 8 on se normi, mikä tulee todistukseen, kun tavoitteet on saavutettu ja kokeet menneet hyvin. Ysiin täytyy panostaa jo paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tavoite on se 10, vähemmän tarkoittaa sitä, että asiaa ei ole opittu. Jos saa 7, niin on oppinut alle puolet tarvittavasta.
Eli jos kokeesta saa vaikka pisteet 13/30, niin se on 7 ?
Vierailija kirjoitti:
Voi järkytys, mitä numeroita. Ilmankos yläkoulussa ihmetellään numeroita, millä tulleet sisään ja numerot laskevat. Nehän on vain kannustusnumeroita olleet alakouluissa.
Varmasti tähän ketjuun vastaavat enimmäkseen ne, joiden lapset saavat hyviä numeroita.
Mutta varmasti on myös tarkoituskin, että ensimmäiset numeroarvosanat ovat kohtalaisen hyviä. Ollaan vasta harjoittelemassa esimerkiksi koevastaamista, ja totta kai on tärkeää että lapsille muodostuu positiivinen näkemys omasta osaamisesta.
Aika helppoja ovat olleet ainakin minun kolmasluokkalaiseni kokeet. Käsittääkseni moni saa kymppejä.