Tekeekö muiden mieli olla käyttämättä maskia, mutta ei kehtaa?
Tekisi mieli näyttää peukkua kaikille rohkeille 🌸
Kommentit (40)
Ei.
Olen hyvin vähän ihmisten ilmoilla, mielelläni käytän maskia silloin harvoin kun käyn kaupassa tms. Jos vaikka olen oireeton kantaja, haluan suojata muita pärskeiltäni.
Käytän maskia koska se suojaa muita.
Turvavälit ja käsien pesu suojaavat minua.
En halua koronaa enkä halua tartuttaa jos minulla on se.
Ei, en halua ehdoin tahdoin kulkutautia itselleni tai läheisilleni.
Tänään käytin lääkärissä 1h. Vieläkin huimaa. Astmapotilas.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän maskia ilomielin, koska se piilottaa ison ruman nenäni.
Just sama! Olen paljon kauniimpi maskin kanssa. Alan ymmärtää hunnutettuja naisia. Huojentavaa kun naama ei ole koko ajan arvostelun kohteena.
Mä en ole kertaakaan maskia käyttänyt enkä aio käyttää. En ymmärrä ollenkaan, miten se vaatisi rohkeutta. Kyseessä on täysin sallittu toiminta, koska maski on vain suositus, joten ei mitään lakeja rikota tms.
No kyllä tekee. Olen sairastanut koronan, en siis varmasti ole tällä hetkellä taudin levittäjä. Mutta niin pahoja katseita saa maskinkäyttäjiltä, että helpompi laittaa se paperi naamalle. Ja jopa paikallislehdessä lynkataan maskittomat, sehän on kuin kehotus polkea maskittomat maanrakoon. Päätinkin lopettaa paikallislehden tilauksen, kun siellä ei muusta enää puhuta kuin koronasta ja maskeista ja nyt tietysti aletaan tuutata rokotteita. Huoh.
Mä en ole käyttänyt, enkä käytä. Ei kiinnosta mitä muut on siitä mieltä.
En käytä maskia vaikka sosiaalinen paine onkin melko kova.
Syy miksi en käytä on yksinkertaisesti se että vaikka minulla olisi oireeton korona niin en pärski muita päin ja pidän hyvin etäisyyttä. Jos aivastan tai yskin niin teen sen kyynärvarteen. Ei ole tiedossa että korona leviäisi hyvin aerosolien kautta, ja jos leviää niin maski ei leviämistä estä. Eli maskin idea on vähentää pisaratartuntoja ja tiedän että oman toimintani huomioiden ne pisarat eivät leviä. En myöskään kaupassa käydessäni joudu puhumaan kellekkään niin että sylki lentää vaan käytän pikakassoja.
Maskipaine on hyvä ihmisille jotka ei muuten välitä turvaväleistä tai oikeasta aivastus ja yskimistekniikasta. Itse koen että maskikeskustelu vie liikaa huomiota ja koronan pääsääntöinen leviämisväylä ei kyllä ole kauppareissut vaikka kaikki olisivat maskittomia.
Kovasti minua maskitonta yritetään leimata itsekkääksi tai etten välitä. Välitän kyllä mutta välitän oikeasti merkityksellisistä asioista.
En käytä juurikaan maskia. Silloin käytän jos olen terveydenhuollon tiloissa jostain syystä. Kipeänä en ole ollut yli vuoteen ollenkaan, mutta hammaslääkärissä käynyt ym.
Kaupassa käyn iltasella pari kertaa viikossa ja ihmismäärä tuolloin sallii turvavälin. Kosken vain niihin tavaroihin jotka ostan. En käytä käsidesiä, pesen kädet saippualla kauppareissun jälkeen ja aina kotiintullessa.
Töissä käytän visiiriä tavatessani asiakkaita, muuten otan sen aina pois.
Töissä käytän pintojen desinfiontiainetta, mutta kotona en käytä kuin vettä ja tarvittaessa saippuaa pinnoille.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tekee. Olen sairastanut koronan, en siis varmasti ole tällä hetkellä taudin levittäjä. Mutta niin pahoja katseita saa maskinkäyttäjiltä, että helpompi laittaa se paperi naamalle. Ja jopa paikallislehdessä lynkataan maskittomat, sehän on kuin kehotus polkea maskittomat maanrakoon. Päätinkin lopettaa paikallislehden tilauksen, kun siellä ei muusta enää puhuta kuin koronasta ja maskeista ja nyt tietysti aletaan tuutata rokotteita. Huoh.
A. Maski estää levittämästä muitakin hengitystieviruksia
B. Jos aihe niin ärsyttää, miksi tulit tännekin jauhamaan?
C. Maskilla suojataan muita. Mitä tykkäät jos heitämme maskit pois ja tartutamme koronan koettelemaan ruumiiseesi kaikki muut pisaratartunnalla leviävät taudit?
Täällä on kyllä melkein jo kaikilla kaupossa maskit, se kenellä ei ole niin näyttää jo rikkurilta. En todellakaan häpeä käyttää.
En käytä.
Maski ei suojaa edes muita. Tästä on tutkimuksiakin.
Naurettavaa lietsontaa.
Korona ei täältä tule häviämään. Turhaa hössötystä, ja marginaali rikastuu kun hölmöt uskoo.
"Kantelun kohde
THL:n johto: Mika Salminen, Markku Tervahauta. Pääministeri Sanna Marin, hallituksen toimivaltaiset ministerit ja valmistelevat virkamiehet (Valtioneuvosto). Muut asiaan liittyvät, alueelliset viranomaiset.
Menettely ja päätökset, joita kantelu koskee
Kanne koskee kansanterveydelle ja –taloudelle ennen näkemättömän tuhoisia, tieteellis-rikosoikeudellisten todisteiden valossa aiheettomia, absurdeja ja laittomia hallituksen toimia koronatilanteen hoitamisessa.
Kanne tarjoaa prima facie todisteet valtavista (osin peruuttamattomista) vahingoista, joita maaliskuussa 2020 alkaneet, ”laillisiksi”, ”suosituksiksi” ja ”välttämättömiksi” väitetyt toimet ovat kansan psyykkiselle, fyysiselle ja taloudelliselle hyvinvoinnille aiheuttaneet. Nämä laittomat toimet on viipymättä keskeytettävä. Kanne edellyttää Oikeuskanslerilta toimia, mitä Perustuslain 108 § sekä 112 § – 118 § asiasta sanotaan.
Oikeuskanslerilta pyydetään selvitystä myös siitä, millaisia taloudellisia tai muita kytköksiä Suomen koronatyöryhmällä on tässä kanteessa nimettyihin ulkomaisiin henkilöihin ja tahoihin, joita vastaan on eri maiden oikeusasteissa vireillä ja valmisteilla useita rikossyytteitä korona”pandemiaan” liittyen.
Lisäksi Oikeuskanslerilta pyydetään arviota, missä määrin Suomi rikkoi kansanvälisiä terrorismilakeja myöntäessään 17.4.2020 lisärahoituksen Maailman terveysjärjestö WHO:lle, jota johtaa Etiopian äärikommunistien TPLFpuolueeseen kuulunut Tedros Adhanom Ghebreyesus. Yhdysvallat on julistanut mm. kidnappauksiin, kidutuksiin ja murhiin syyllistyneen TPLF:n terroristijärjestöksi. Kotimaassaan TPLF:n korkea-arvoisena jäsenenä tunnettua Tedrosia kaivataan tuomiolle näistä rikoksista."
https://www.ossitiihonen.com/wp-content/uploads/2020/12/Kanne_oikeuskan…
Todennäköisyys olla oireeton kantaja on äärimmäisen pieni! Sairastutatte vain itsenne niillä räteillä.
Suojaa, ei suojaa, mitä väliä? Käyttäisitkö maskia joka ikinen influennsakausi?
Niinpä, koko keskustelu on turha. Kuten todettu, ihmisillä on kontekstit sekaisin.
Iselläni on niin vahva itsetunto, että kestän kyllä maskipäiden vihaiset mulkoilut.
Aivan hyvin kehtaan olla käyttämättä.
Itse käytän maskia ilomielin, koska se piilottaa ison ruman nenäni.