Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka pärjäätte vähällä rahalla ruokakaupassa!

Vierailija
30.04.2014 |

Mitä ihmettä ostatte? Meillä menee mielestäni ruokakauppaan ihan liikaa rahaa ja olis varmaan järkevää vähentää.. Vaikka kuinka yrittää ostaa halvinta ja jättää turhakkeet pois, niin kauppalaskut paukkuu yli odotusten :D

Laittakaapas vaikka jonkunnäköistä listaa siitä, mitä olette syöneet tälläviikolla? Vinkkejä kaipailisin..

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 10:10"]

Minäkin olen yrittänyt vähentää ruokalaskua. Tiedän, että monet kaverini käyttävät vain 500€/kk kauppaan, mutta sitten kun mietin mitä he syövät, en ole enää niin varma saanko millään hinattua meidän ruokalaskua pienemmäksi. En halua esim. luopua avokadosta, oliiviöljystä, aurinkokuivatusta tomaateista, maustamattomasta jogurtista, täysjyväviljatuotteista ja jälkiuunileivästä, tuoreesta inkivääristä, pähkinöistä, vuohenjuustosta ja parmesaanista. En pysty vain kuvittelemaan, että luopuisin noista muuta kuin pakon edessä.

[/quote]

Listasi oli kuin itse kirjoittamani! Enkä edes koe, että noihin herkkuihin uppoaisi kohtuuttomasti rahaa. Kun en täytä kärryjä naksuilla, raksuilla, colalla ja oluella, niin lasku pysyy kohtuurajoissa ja ruokavalio loistavana.

[/quote]

No me syödään avokadoja varmaankin kympin edestä viikossa (paitsi Lidl:stä saa hieman halvemmalla). Teen niistä ruokaa, laitan salaattiin, lapset syö monta kertaa viikossa leivän päällä ja teen niistä smoothieta. Pähkinöihin menee 15€/vko, koska olen kasvissyöjä ja lapset syö usein välipalaksi kourallisen pähkinöitä. Käytän monipuolisesti eri pähkinöitä ja ne on meillä tärkeä osa ruokavaliota. Vuohenjuustoa menee paketillinen viikossa, samoin parmesaania (n 6€/kpl), koska laitan sitä aina spagettikastikkeen päälle ja risoton joukkoon ja siivutan joskus salaattiin. Ne eivät nimenomaan ole mitään herkkuja vaan ihan perusruoka-aineita meillä. Jo pelkästään näistä tulee karkeasti arvioiden meillä 120€/kk. 

Vierailija
22/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keino pienentää ruokalaskua on syödä vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsi karkit limpparit jäätelöt pois. Aivan turhia kaloreita ja lisäaineita täynnä. Mehut simat pois, ne on sokerivettä keinotekoisella esanssilla maustettuna. Pullat kakut leivokset aivan turhia. Vaaleat höttöleivät pois, suurin osa hedelmistäkään ei maistu millekkään. Marjat itsepoimittuina pellosta tai luonnosta. Kalja pois, ei ole tarpeen se lihottaa ja vie terveyden. Kasviksia eri muodoissaan lisää. Jogurtit ja viilit yms. täynnä piilosokeria, ne pois. Liha marinoimattomana ja maustamattomana, samoin kala, marinadeissa on sokeria yms. joutavaa. Makkarat on joutavia, paljon lisäaineita. Murot myslit ovat sokeripommeja. Einekset pois, laaripitsat ym. myös. Makaroni ja peruna ja riisi ovat halpoja, mutta ravintoarvoltaan=0. Sinapit ketsupit majoneesit pois. Kaakao on sokerihöttöä.

Vierailija
24/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna säästää. Oikeesti.

Vierailija
25/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekoko: äiti, avo (tuleva aviomies), 4 (3 omaa) lasta, koira ja kissa.

Pakastin on mainio apu, ja mulla on niitä kolme. Lisäksi en tule toimeen ilman haudutus- ja höyrykattilaa, joissa kypsyy kerralla perunat ja juurekset. Kyttään aina tarjouksia, varsinkin lihaa, ja pakastan. Käytän puolivalmisteita (pakastekeittojuures, pakastettu kukkakaali ja parsakaali, papu) kiireessä, mutta perunasipuli-pakaste kelpaa meillä vain kiusaukseen.  Mulla on myös mutsilta peritty leipäkone, jota käytän 3-4 kertaa viikossa (siinä on ajastin, eli laitan sen yöksi päälle). Olen kehitellyt koneelleni omia reseptejä, varsinkin seka-, auringonkukkaleipä ja pellavansiemenleipä on suosittua. Neliskanttinen leipä kuitenkin kyllästyttää välillä, niin ostamme myös kaupasta, varsinkin ruisleipää, joka on leipäkoneella aika vaativa tehdä. Mulla on myös kasvihuone ja kasvimaa, mikä vähän helpottaa, tosin en ole varma onko kasvattamani tomaatit niiin halpoja...(joskin parempia kuin kaupassa)...mutta kesällä salaatit, yrtit, paprikat, kurkut ja tomaatit jää listalta pois omavaraisuuden vuoksi. Porkkanan, perunan, sipulin, purjon ja palsternakan suhteen olen omavarainen melkein koko vuoden. Kaalia, lanttua ja naurista en kasvata kuin huumorimielessä (kirpat riesana). Omenoistakin noin elokuusta tammikuuhun, sen lisäksi on luumu- ja kirsikkapuu. Marjoja tulee yli oman tarpeen (pensasmustikkaa, herukoita, tyrniä, vattuja, mansikkaa) ja kalaa, lakkaa ja puolukoita saan sukulaisilta ja kalastan itsekin. Olen vissiin saanut tämän "kasvata/hommaa itse" luonteen verenperintönä.

Meidän ostoslista koostuu kauppojen omista merkeistä ja kyttään melkein aina halvinta: maidosta, piimästä, margariinista (halvinta), kahvia (Brasil/Presidentti, siinä en nuukaile), sokeria, mausteita, sinappia, ketsuppia, ruokaöljyä (rypsi) kuivahiivaa, jauhoja/leipää/näkkäriä, jogurttia, maustamatonta rahkaa, viiliä (sitäkin teen välillä itse), appelsiinimehua, kananmunia, salaattia, paprikaa, kurkkua, kaalia, tomaattia,  mukulaselleriä, pähkinöitä, täysjyväpastaa/-riisiä, tarjoushedelmiä (appelsiineja/mandariineja/banaania/viinirypäleitä), (avokadoa en voi sietää), lihaa, kanaa, maksaa (valitettavan harvoin sitä nykyään saa) talvella kalaa, pakastemaissia, kissanruokaa. Koiran ruokavalio on ns. Yrjölän puuro + lammas/kana-riisi+mitä se kissalta varastaa.  Leikkele arkileivän päällä on ihan tarpeetonta, ostan joskus lauantaita, kinkkua/rosvopaistia,  ja maksamakkaraa, mutta periaatteessa ihminen ei tarvitse niitä tai lisää suolaa niistä. Juustoakin ostan aika harvoin, lähinnä ruuanlaittoon. Meillä on leivän päällä tomaattia, kurkkua, salaattia, keitettyjä munia ja joskus sienisalaattia. Esim. murot tai mysli ei kuulu joka viikkoiseen ruokavalioon, olen opettanut lapsille että laitetaan maustamattomaan jogurttiin puurohiutaleita ja pähkinärouhetta sekaan. (En ole kertonut, että pistän itse vielä tummaa kaakaojauhetta lusikallisen...) Lauantaisin lapsilla on karkkipäivä, ja halvimmat saa Lidlistä...samoin vessa- ja talouspaperin ja pesuaineet ostan sieltä tai Tarjoustalosta. Ruokavalio on melko perussuomalainen, emmekä esim. wokkaile tai harrasta intialaista keittiötä. Mitä harvinaisemmat mausteet ja ainesosat, sitä kalliimmat murkinat!

Rahan lisäksi pyrin säästämään aikaa. Karjalanpaistia tms. kun löytyy punalaputettuna, niin jos se ei päädy pakkasvarastoon, se on yön yli juuresten kanssa uunissa. Klo 23 uuniin ja aamulla klo 7 valmista.

Jos jotain jää yli, seuraavana päivänä se päätyy joko evässalaattiin tai pyttipannuun. Muussin jämät päätyy yleensä ohrarieskoiksi. Helppoja tehdä!

Rahaa ei kulu tupakkaan eikä viinaan eikä irtolehtiin. Kannattaa kiinnittää huomiota, meneekö se raha oikeaan ruokaan vai ihan johonkin muuhun.

26/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Olet saanut monia hyviä vastauksia ja vinkkejä-

Oman säästölistani tiivistäisin näin:

1. Suunnittele. Laadi esim. viikonlopun ruuat, välipalat ja iltapalatarvikkeet jo tarkkaan listalle, älä mieti vain että 'jotain ruokaa'. Osta ainoastaan listan tarvikkeet

2. Pienten summien merkitys lopputuloksessa. Saatat ajatella että samapa se on maksaako leipä x euron enemmän kuin leipä y. Mutta loppusummassa 30 eri tuotteen kohdalla hintaero onkin tällä logiikalla jo 30€. Hintalapun katsominen todellakin kannattaa.

3. Pohdi tarkkaan, mitä todella tarvitsette ja mikä vain on kivaa. Ja siitä 'kivasta', miten sen voi toteuttaa edullisesti. Jos esim. kaipaatte herkkua, niin riittää, että ostat yhden makean piiraan tarvikkeet (tai vastaava). Sen lisäksi ei tarvitse ostaa myös karkkia, sipsiä, keksiä ja jäätelöä. Eli suomeksi: rajoita ei-välttämättämien ostoa.

4. Muista kotona olevat hyödykkeet ja KÄYTÄ pakastimen ja jauhokaapin aarteet loppuun ennen uusien varastojen hankintaa.

Tsemppiä kotibudjetin hallintaan!

Vierailija
27/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4-henkinen perhe josta vain yhden lapsen lounaat tulee arkipäivisin koulusta, muut ateriat syödään kotona tai otetaan evääksi. Käyn pääsääntöisesti kerran viikossa kaupassa ja mulla menee ruokaan n 160-170€, halvemmalla en selviä. Puolet perheestä käyttää myös erikoisruokavaliota joka on kyllä kallista. Mutta leivon leivät itse, meillä ruoka tehdään alusta alkaen itse. Ihan siis ostelen perusaineita vuodenaikojen ja tarjouksien mukaan. Mitään välipalavanukkaita en osta.

Vierailija
29/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto kun en muista. Jossain blogissa törmäsin juttuun jossa pariskunta oli pienentäny kauppalaskuaan 600€stä alle 200€ kuukaudessa. Eli kahen hengen ruuat alle 50€ viikko. Söivät kuitenkin esin kaalikääryleitä, wokkeja, keittoja yms. Muistaako joku?

Vierailija
30/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 29 lisää, että jos herkkuja halutaan niin paistetaan esim lettuja:) Ne ei maksa paljon ja on herkullisia.

Vierailija
31/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineista, vc-papereista yms tule reilusti hintaa, jos ostaa aina kalleinta merkkiä. Pirkka vc-paperi on ihan hyvää, samoin halpis merkkien yleispuhd. aineet. Shampoista löytyy hyviä ja halpoja merkkejä.  Ihonhoitotuotteet on ostettava vähän kalliimmalla, mulle tulee näppylöitä joistakin halvoista tuotteista.

Vierailija
32/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ole hintatietoinen, vertaile eri kauppojen ja eri merkkien ja pakkauskokojen kilohintoja. 

- Huomio tarjoukset. Katso etukäteen netistä tarjouslehdestä viikon tai kuukauden ruokatarjoukset, mutta muista että aina tarjouksessa olevakaan tuote ei ole edullista, eikä välttämättä halvempaa kuin toisen merkin vastaava tuote.

- Katso mitä kaapissa jo on ja mitä puuttuu, kirjoita ostoslista ennen kauppareissua ja opettele ostamaan ruokaa suunnitelmallisesti ja ennakoiden. Jos tiedät että kanamunat ovat halvempia Prismassa ja jauhot Lidlissä, ajoita jauhojen osto sellaiselle kauppareissulle kun asioit Lidlissä ja osta kanamunat toisella kertaa kun asioit Prismassa.

- Älä osta eineksiä, puolivalmisteita, opi valmistamaan ruoat itse. 

- Leivo itse leipä, iso säästö.

Vierailija
33/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän aika paljon sillä, kun en syö lihaa (kalaa kylläkin) ja leipää. Aapulaksi syön maustamatonta rahkaa, mysliä ja pari kananmunaa tai puuroa. Rahka on yleensä extran mistä riittää kahdeksi aamuksi. Mysli rainbowin, kananmunat kilohinnaltaan halvimpia, puuro on yleensä neljänviljan puuron ja kauraleseiden sekoitus. Teen veteen ja syön pakasteesta ostettujen kilohinnaltaan halvimpien marjojen kanssa.

Päivälliseksi syön milloin mitäkin. Jos oikein harvalla pitää päästä, teen pastaa, laitan lirauksen oliiviöljyä, maisteita ja sen sekaan tofua, kukkakaalia, pinaattia tai katkarapuja. Pääruokaan yleensä laitan enimmäkseen sitä hiilihydraattista osuutta, koska perunat ja pasta ovat halvempia. 

Alkoholia en juuri juo, joten siihen ei mene yhtään rahaa. Perinteisiin ostoksiin kuuluvat aiemmin mainittujen lisäksi juusto, margariini, hedelmät, erilaiset tomaattikastikkeet/murskat, pähkinät, kasvikset, maito, tortillapohjat, herneet, ananasmurska, sienet, valkosipuli, kermat yms.

Vierailija
34/34 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 17:24"]

Itse säästän aika paljon sillä, kun en syö lihaa (kalaa kylläkin) ja leipää. Aapulaksi syön maustamatonta rahkaa, mysliä ja pari kananmunaa tai puuroa. Rahka on yleensä extran mistä riittää kahdeksi aamuksi. Mysli rainbowin, kananmunat kilohinnaltaan halvimpia, puuro on yleensä neljänviljan puuron ja kauraleseiden sekoitus. Teen veteen ja syön pakasteesta ostettujen kilohinnaltaan halvimpien marjojen kanssa.

Päivälliseksi syön milloin mitäkin. Jos oikein harvalla pitää päästä, teen pastaa, laitan lirauksen oliiviöljyä, maisteita ja sen sekaan tofua, kukkakaalia, pinaattia tai katkarapuja. Pääruokaan yleensä laitan enimmäkseen sitä hiilihydraattista osuutta, koska perunat ja pasta ovat halvempia. 

Alkoholia en juuri juo, joten siihen ei mene yhtään rahaa. Perinteisiin ostoksiin kuuluvat aiemmin mainittujen lisäksi juusto, margariini, hedelmät, erilaiset tomaattikastikkeet/murskat, pähkinät, kasvikset, maito, tortillapohjat, herneet, ananasmurska, sienet, valkosipuli, kermat yms.

[/quote]

Niin! Ja minulla menee jokin 100e/kk ruokaan, mikä sisältää myös roskapussit, hoitoaineet, hammastahnat yms.