Tytöllä ADHD, yhteys älykkyyteen?
Diagnoosina tällä tytöllä (täyttää pian 9 v.) on ADHD, mutta vaikuttaa jotenkin hidasälyiseltä. Myös tutkimuksissa todettu, ettei esim. kuvista osaa selittää asioita samantasoisesti kuin muut ikäluokkaansa kuuluvat, sanavarastonsa on heikompi, lukeminen jäljessä ikätovereitaan. Samoin piirtää paljon yksinkertaisempia kuvioita kuin muut.
Usein toisaalta sanotaan, ettei ADHD ole yhteydessä lapsen älykkyyteen, ehkä siis on vain sattumaa, että tyttö on hieman hidas hoksaamaan asioita. Eilen ystäväni, joka oli sattumalta käymässä, kun tämä lapsikin oli meillä, kysyi jälkeenpäin, että onko tyttö vähän hidasälyinen (oli kiinnittänyt huomiota tytön käyttäytymiseen). Hän kyllä kyseleekin itsestäänselviä asioita koko ajan, esim. jos pumppaan ilmaa pyörän renkaaseen, tyttö kysyy:"Mitä sä teet?" Ihan kuin ei näkisi, mitä teen. En ole vain tottunut tuollaiseen, kun yleensä tuon ikäiset lapset eivät enää noin itsestäänselviä asioita, jotka itsekin näkevät, kysele.
Yivilkkauden takia lääkitys aloitettiin. Itse asiassa ilman lääkitystä elämä on tytön kanssa hyvin kaoottista. Sen huomaa joskus aamulla, jos tyttö ei ole vielä ehtinyt ottaa lääkettään. Lääkkeet siis rauhoittavat hänet.
Ja nuo mainitsemani testit oli tehty ennen lääkityksen aloittamista, mutta tuntuu, ettei lääkitys ole ainakaan fiksummaksi tyttöä tehnyt...surullista kyllä nähdä, miten lääkitys ikäänkuin huumaa tytön :(.
Toisaalta sanotaan, että älykkäät ADHD -tapaukset osaavat jo lapsena "kätkeä" ADHD:n paremmin, eli nämä todella ylivilkkaat eivät sitten taida kuulua niihin:
Myös korkea älykkyys voi toimia kompensoivana tekijänä, jolloin adhd:tä on vaikea huomata ulkoa päin.
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaush%C3%A4iri%C3%B6
ADHD:han voi ilmetä myös haaveiluna yms., mutta tällä tytöllä ei tuollaista omiin ajatuksiin vaipumista ole koskaan ollut, hirveä meno päällä vain koko ajan. Hengästyttävää. Ja tosi raskasta varmasti vanhemmille.
Kommentit (30)
Itselläni on adhd ja olen itse asiassa aina ollut normaalia älykkäämpi. Lapsenakin opin itsekseni lukemaan ja laskemaan paljon ennen muita. Adhd näkyy lähinnä niissä asioissa, mitkä ei minua kiinnosta.
ot, ei lääkitys paranna älykkyyttä...
Mä en ymmärtänyt aloituksen pointtia. Mikä on ongelma? Tytön älykkyys? Lääkityksen "huumaavuus"?
Mulle tuli mieleen, että ap:n tyttö on add ei adhd. Tiedän älyttömän nokkelia adhd-ihmisiä jotka ovat suorittaneet yliopistotutkinnon, ovat hyvämuistisia/ muistavat nippelitietoja ja vuosilukuja, ja pystyvät kompensoimaan levottomuuttaan siten muilla kyvyillään. Ihminen ei ole koskaan pelkkä ADHD vaan se on vain yksi osa ihmisen persoonaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:50"]
Itselläni on adhd ja olen itse asiassa aina ollut normaalia älykkäämpi. Lapsenakin opin itsekseni lukemaan ja laskemaan paljon ennen muita. Adhd näkyy lähinnä niissä asioissa, mitkä ei minua kiinnosta.
[/quote]
Sama juttu. Tylsistyn rutiineihin. Ne asiat jotka itseä kiinnostavat jäävät heti mieleen. Koulunkäynti ja opiskelu on olut helppoa. Ongelmani ovat elämänhallinnassa.
Olen nelikymppinen ja melko varmasti adhd. Tein Mensan älykkyystestin ja sain ihan normaaliälyisen pisteet:) Lapsena jo tiesin olevani erilainen kuin muut ja vilkas. Aina kiipeilin puissa ja keinuin täysiä jne. Koskaan minua ei kuitenkaan diagnosoitu. Lapsellani on todettu adhd jo 7- vuotiaana ja sehän on periytyvää sorttia. Nyt aikuisena parisuhde on haasteellista ja aloittaminen vaikeus on kotitöissä, jotka eivät ole lempipuuhaani. Sitten taas toisaalta, kun saan aloitettua jonkun homman, niin minua ei saa keskeyttää, silloin ylikeskityn ja haluan tehdä asian loppuun. Ylivilkas olen vieläkin
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Sama juttu. Tylsistyn rutiineihin. Ne asiat jotka itseä kiinnostavat jäävät heti mieleen. Koulunkäynti ja opiskelu on olut helppoa. Ongelmani ovat elämänhallinnassa.
[/quote]
Minulla myös on ongelmat elämänhallinnassa. Esimerkiksi erilaisten virallisten papereiden täyttäminen ajoissa on todella hankalaa. Ja todistukset kouluista on aina ollut todella hyviä.
-3
> Itselläni on adhd ja olen itse asiassa aina ollut normaalia älykkäämpi. Lapsenakin opin itsekseni lukemaan ja laskemaan paljon ennen muita. Adhd näkyy lähinnä niissä asioissa, mitkä ei minua kiinnosta.
Niin, ADHD-tapauksiakin on erilaisia. Älykkäät ADHD -ihmiset osaavatkin usein kätkeä ADHD:n ja kompensoida levottomuuttaan muilla kyvyillään, kuten 5 sanoi.Tämä tyttö on taas esim. näistä ja monesta muusta taidosta ikätovereitaan jäljessä...Lähinnä tyttö sählää kaikenlaista ja joutuu onnettomuuksiin.
Ja lapsen vanhemmat jauhavat, kuinka ADHD -lapset usein ovat normaalia lapsia älykkäämpiä ja omaavat kaikenlaisia erityistaitoja. Olen niin kurkkua myöten täynnä tuota jauhamista. Kaunis ajatus, ja ymmärrän, että ADHD lapsella on rankka asia kestää, mutta useimmiten ADHD-lapset eivät ainakaan muita älykkäämpiä tunnu olevan. Mitä älykästä on häiritä muiden oppituntia, esimerkiksi? Mitä älykästä on siinä, ettei osaa ottaa muita huomioon ja täytyy käyttäytyä ääliömäisesti? Miksi ihmeessä tuollaista käytöstä tulisi ihannoida?
Ja kun katsoo ADHD -lasten kotioloja, usein (huom. EI AINA!) voi analysoida myös syitä lapsen ADHD:hen, vaikka usein vanhemmat tykkäävätkin laittaa kaiken geenien syyksi - ei meidän vanhempien kasvatustavassa ja tavassa, miten lapsiimme suhtaudumme, toki mitään vikaa ole. Mutta ne geenit!
(Tässä tuttavaperheessäkin on tapahtunut avioero, molemmilla uudet kumppanit, toisella uuden kanssa nopeaan tahtiin lapsia...ja kaikki tapahtunut pienessä ajassa. Kyllä vähemmästäkin lapsi alkaa oireilla. Miksei hoitohenkilökunta voi herkemmin vanhemmille heidän käyttäytymisestään mainita, jos se näyttää olevan selkeänä syynä lapsen pahoinvointiin?)
Ap
Ei adhd mistään kasvatuksesta tule, kyllä se on ihan neurologista. Tietysti sitä voi yrittää lieventää säännölisellä päivärytmillä ja säännöllisillä ruokailuilla. Ja monesti jommalla kummalla vanhemmalla tai jopa molemmilla on adhd, se on perinnöllistä.
T. adhd lapsen äiti ja itsekin varmaan adhd.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
Minulla myös on ongelmat elämänhallinnassa. Esimerkiksi erilaisten virallisten papereiden täyttäminen ajoissa on todella hankalaa. Ja todistukset kouluista on aina ollut todella hyviä.
-3
[/quote]
Juuri näin. Kotihoidontukihakemusta en saa postitettua ajoissa ja saan kärsiä seurauksista ihan itse. Mikä siinä onkin, että lomakkeiden täyttäminen on niin vaikeaa kun gradunkin jopa olen saanut tehtyä?! Ja mun pitää olla viimetipassa joka paikassa, koska saan adrenaliiniboostin vain kiireessä. Lääkitystä en muuten käytä. Olen kyllä käyttänyt, mutta itselääkitsen itseäni tällä hetkellä urheilulla - endorfiineilla.
Ja sivumennen sanoen, olen joskus miettinyt, olisiko minullakin ADHD...minun on vaikea tarttua kotitöihin ja täytellä viralliset lomakkeet ajoissa, ja usein koen, että elämänhallintani on hakoteillä, sählään ihmissuhteissa...silti olen opiskellut yliopistossa ja saanut erinomaiset paperit sieltä! Ja pystyn kiinnostaviin asioihin keskittymään erinomaisesti.
Ei ADHD -diagnoosin saaneissa varmasti enempää tyhmempiä ole, mutta miksi, oi miksi heidän vanhempiensa täytyy niin usein jauhaa sitä, että lapseni on varmasti erityisälykäs, kun hänellä on ADHD? Eihän se noin mene. On ADHD tai ei, sinä voit olla älykäs - tai sitten et.
Mietin, että jos tavallaan ADHD:tä on kahta eri sorttia: perinnöllistä ja kasvatuksesta johtavaa. Uskon, että noihin diagnooseihin, joihin liittyy ylivilkkautta ja keskittymishäiriötä ja häiriköintiä luokassa, voi syynä useammin olla kasvatukseen ja kotiin liittyvät asiat, ei geenit.
Ap
[/quote]
Juuri näin. Kotihoidontukihakemusta en saa postitettua ajoissa ja saan kärsiä seurauksista ihan itse. Mikä siinä onkin, että lomakkeiden täyttäminen on niin vaikeaa kun gradunkin jopa olen saanut tehtyä?! Ja mun pitää olla viimetipassa joka paikassa, koska saan adrenaliiniboostin vain kiireessä. Lääkitystä en muuten käytä. Olen kyllä käyttänyt, mutta itselääkitsen itseäni tällä hetkellä urheilulla - endorfiineilla.
[/quote]
Mulla sama juttu. Olen AINA viime tipassa joka paikassa. Alan oikeasti miettiä luettuani näitä viestejä, että onkohan itsellänikin jonkin sortin ADHD. Ei ollut tämän aloituksen tarkoitus.
Uskaltaisikohan mennä testeihin? Järjestetäänhän sellaisia aikuisillekin?
Ap
Adhd on perinnöllinen häiriö aivoissa. Se ei riipu siis millään tasolla kasvatuksesta. Huonosta kasvatuksesta seuraavat oireet on jotakin muuta. Ja tämä on fakta, ei mielipide.
Ja muuten, voiko lääkitys vaikuttaa siten, että lapsesta tulee vähän "hitaampi"? Siis hitaampi käsittämään asioita?
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:16"]
Adhd on perinnöllinen häiriö aivoissa. Se ei riipu siis millään tasolla kasvatuksesta. Huonosta kasvatuksesta seuraavat oireet on jotakin muuta. Ja tämä on fakta, ei mielipide.
[/quote]
Uskon, että muutama ADHD:ksi diagnosoitu taitaa olla ihan vain levoton kasvatuksesta johtuvista syistä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
Mulla sama juttu. Olen AINA viime tipassa joka paikassa. Alan oikeasti miettiä luettuani näitä viestejä, että onkohan itsellänikin jonkin sortin ADHD. Ei ollut tämän aloituksen tarkoitus.
Ap
[/quote]
Itse olin 19, kun adhd todettiin eli aikuisillekin on omat testit, mutta diagnoosiin periaatteessa tarvitaan joku joka voi kertoa, että onko oireet esiintyneet jo ennen kouluikää. Adhd on kyseessä vain silloin, jos oireet on ollut selkeät jo ennen kouluun menoa.
Mä aina myöhässä, aloittamisen vaikeus, pyykinpesu aina vaiheessa, puhtaat eivät mene kaappiin asti, likapyykkikori pursuaa, Puhelias, energinen, mutta aikaansaamaton, paitsi kiinnostavissa asioissa,Innostun helposti, parisuhdeongelmat, hallittu kaaos kotona. Murrosikä kamala ja päihteet kuvioissa. Mulla taitaa olla adhd.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:16"]
[/quote]
Uskon, että muutama ADHD:ksi diagnosoitu taitaa olla ihan vain levoton kasvatuksesta johtuvista syistä.
[/quote]
Hyvin mahdollista, vääriä diagnooseja löytyy varmasti. Nykyään kun tuntuu, että kaikki vilkkaat lapset diagnosoidaan adhd-tapauksiksi. Vaikka varmasti osa vain oireilee kotioloja.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:19"]
Mä aina myöhässä, aloittamisen vaikeus, pyykinpesu aina vaiheessa, puhtaat eivät mene kaappiin asti, likapyykkikori pursuaa, Puhelias, energinen, mutta aikaansaamaton, paitsi kiinnostavissa asioissa,Innostun helposti, parisuhdeongelmat, hallittu kaaos kotona. Murrosikä kamala ja päihteet kuvioissa. Mulla taitaa olla adhd.
[/quote]
Kuulostaa muuten samalta kuin täällä, paitsi kamala murrosikä ja päihteet.
Parisuhdeongelmat myös liiankin tuttuja.
Ja tosiaan, olen vastuullisessa työssä (vaatinut yliopisto-opintoja), mutta elämänhallintani on silti koko ajan enemmän tai vähemmän kaaoksessa...Tiedättekö muuten sellaisia aikuisia ADHD-tapauksia, joiden elämänhallinta on "kunnossa"? Vai liittyykö siihen aina yleensä tuo kaoottisuus kotona.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 10:13"]
[/quote]
Niin. Sulla pitäisi olla dataa lapsuudestasi. Esim. mä en saanut esiintyä päiväkodin kevätjuhlassa koska en jaksanut harjoitella vaan riehuin ja leikin toisen villin lapsen kanssa. Karkasin leikkipuistosta (5 vuotiaana). Jne jne. Lukemaan opin aikaisin, koulut meni hyvin, mutta olin lapsena ylivilkas ja ylipuhelias. Aikuisena en ole enää ylivilkas, mutta pään sisällä on kaaos.
[/quote]
Ap
[/quote]
Itse olin 19, kun adhd todettiin eli aikuisillekin on omat testit, mutta diagnoosiin periaatteessa tarvitaan joku joka voi kertoa, että onko oireet esiintyneet jo ennen kouluikää. Adhd on kyseessä vain silloin, jos oireet on ollut selkeät jo ennen kouluun menoa.
[/quote]
Avauksen tarkoitus oli