Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys av:n keittiöpsykologeille:

Vierailija
26.04.2014 |

Miksi jotkut ihmiset heittäytyvät kiire- tai muussa nopeaa toimintaa vaativaa tilanteessa täysin avuttomiksi? Jähmettyvät paikoilleen eivätkä osaa muka tehdä sitä vähääkään mitä tavallisesti tekisi tuosta noin vaan. 

Otetaan esimerkiksi vaikka itsensä verille loukannut lapsi. Vanhempien pitäisi auttaa lasta yhdessä vaikkapa siten että toinen rauhoittaa lasta ja toinen etsii haavanhoitotarvikkeita. Jähmettyjä jähmettyy puhumattomaksi eikä tee mitään kun toinen vanhempi puolestaan yrittää tehdä molempia edellä mainittuja asioita yhtä aikaa. Tilanteen lauettua avuttomaksi heittäytynyt aikuinen on kuin mitään ei olisi tapahtunut ja/tai mököttää.

Juontuvatko nämä käytösmallit lapsuudenperheestä vaiko mistä? On todella raskasta jakaa vastuuta sellaisen ihmisen kanssa joka ei halua vastuuta. Olenki liian ankara kun pidän avuttomaksi heittäytymistä vastuunpakoiluna?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kyllähän se stressin sietokyky vaihtelee, voi olla ihan synnynnäistäkin tai perittyä.

Jos nyt viittasit puolisoosi, niin ehkäpä on aihetta keskustelulle.

Vierailija
2/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No av:n eteishullu tässä vastaa. En usko että kyse on käytösmallista, vaan ihan synnynnäisestä ominaisuudesta. Toiset kammoksuvat verta, loukkaantumisia jne. siihen malliin että menevät vain yksinkertaisesti niin shokkiin etteivät pysty järkevästi toimimaan.

Minä olen ennen ollut se joka pystyi toimimaan aina järkevästi, mutta nyt täytyy sanoa kun on omia lapsia, jos jotain sattuisi voisi olla etten kykenisi toimimaan, sen verran hirveä on jo ajatuksenakin. Saati sitten etten vieraamman vammoja rupeaisi enää edes hoitamaan kehittyneen verikammoni vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut pyörtyvät verta nähdessään? Ihan samoin stressaava saa osan ihmisistä " jumiin" eikä sille mtn mahda.. Jollei sitä itse tiedosta ja tarkoituksenmukaisesti lähde itseään kouluttamaan kuinka toimitaan.

Tuskin sen tyyppiset ihmiset muutoinkaan etsiytyvät stressialoille.

Vierailija
4/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hassu ajatuskin että joku ei ymmärrä että ihmiset ovat siinä suhteessa erilaisia, ja harvoin kukaan varmasti ihan huvikseen menee mihinkään "saamattomaan tilaan".

Juontuuko tällainen käytösmalli lapsuudenperheestä vai mistä, ettei ymmärrä että ihmisten tapa reagoida äkillisiin tapaturma- ja onnettomuus- tai läheltäpiti-tilanteisiin on erilainen?

Vierailija
5/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi liittyä siihen,että ei ole itse saanut lapsena riittävästi hoivaa.

Vierailija
6/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:10"]

Ihan hassu ajatuskin että joku ei ymmärrä että ihmiset ovat siinä suhteessa erilaisia, ja harvoin kukaan varmasti ihan huvikseen menee mihinkään "saamattomaan tilaan".

Juontuuko tällainen käytösmalli lapsuudenperheestä vai mistä, ettei ymmärrä että ihmisten tapa reagoida äkillisiin tapaturma- ja onnettomuus- tai läheltäpiti-tilanteisiin on erilainen?

[/quote]

Aivan sama jumitus iskee päälle kun pitäisi alkaa pakkaamaan tavaroita matkaa varten, siivoamaan jne. En pidä noita tavallisia juttuja kovinkaan dramaattisina. Verikin valuu lapsiperheissä aika usein.

Vierailija
7/7 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:18"]

Voi liittyä siihen,että ei ole itse saanut lapsena riittävästi hoivaa.

[/quote]

?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän