Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ei voi tietää olevansa raskaana/vauvalle syntyvät haitat siitä?

Vierailija
25.04.2014 |

Luin äsken juttuja naisista, jotka eivät ole tienneet olleensa raskaana ja mietin, että miten se voi olla mahdollista? Tietty joo ne perus jutut mitä muuallakin luki, että kieltää raskauden, maha ei kasva ulos päin ja vauvan liikkeet vähäisiä, mutta tuntuu silti jotenkin ihan hölmöltä et miten sitä ei muka edes jostakin huomaa.

Ja sitten se, että jos esimerkiksi syö e-pillereitä koko raskauden ajan tietämättään siitä niin mitäs vauvalle käy? Kun eikös kaikissa pillereissä lue, että käyttö lopetettava jos on raskaana? Vai tulisko sit ehkä keskenmeno ja nämä, jotka eivät ole raskaudestaan tienneet on sitten käyttänyt muunlaista ehkäisyä? Tai runsas alkoholin käyttö ja tupakointi sun muut. Olisko kellään mitään ajatuksia tai ehkä jopa kokemuksia tästä? :)

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, eikö kukaan haluaisi mun kanssa puida tätä asiaa? :( ap

Vierailija
2/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon aatellu, et e-pillerit estää munasolun irtoamisen ja sitkeyttää limaa kohdunkaulalla, ettei siittiöt pääse siitä läpi.. et en tiedä sit miten ne vaikuttas raskauden kulkuun.Mutta voi olla et oon eläny harhaluulossa. Ja eihän kaikki käytä runsaasti alkoholia tai tupakoi muutenkaan. Itellä tuli vahva tunne raskaanaolosta ennen raskaustestin tekoa, ja liikkeetkin aina tuntunu selvästi, joten ihmettelen myös..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 22:10"]oon aatellu, et e-pillerit estää munasolun irtoamisen ja sitkeyttää limaa kohdunkaulalla, ettei siittiöt pääse siitä läpi.. et en tiedä sit miten ne vaikuttas raskauden kulkuun.Mutta voi olla et oon eläny harhaluulossa. Ja eihän kaikki käytä runsaasti alkoholia tai tupakoi muutenkaan. Itellä tuli vahva tunne raskaanaolosta ennen raskaustestin tekoa, ja liikkeetkin aina tuntunu selvästi, joten ihmettelen myös..

[/quote]

Jep, en tietty tarkoittanutkaan, että kaikki olis jotain alkkiksia, mutta se nyt tuli vaan yhtenä esimerkkinä mieleen. Harmi kun tämä ei nyt herättänyt keskustelua kun itseäni olis kiinnostanut kovasti muiden mielipiteet tai kokemukset. Ap

Vierailija
4/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin kiinnostais, taitaa olla aika harvassa sitten loppujenlopuks

Vierailija
5/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt ihan samaa... En tiedä kuinka läski pitää olla ettei raskautta huomaa. Tosin jos sellaista ei huomaa niin pitää olla jotain muutakin vikaa ihmisessä, kehitysvamma, mielisairaus tms.. Varsinkin loppuvaiheessa kun lapsi kiemurtelee, niin ei niitä enää mahanmurinoiksi voi luulla. Tai sit on pitäny olla aika helvetinmoiset ilmavaivat aiemminkin.

Aika harva ihminen loppujen lopuksi on täysin absolutisti, joten varmasti saa lapsi kärsiä äudin huolimattomuudesta....

Vierailija
6/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin onnekkaille ei tule mitään raskausoireita, eikä ulkonäkökään paljasta raskautta.

Tämä tyttö (oikealla) on kuvassa kahdeksannella kuulla. Eikä mitään mahaa näy:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/04/04/article-2597402-1CCD1A9A00000578-777_634x640.jpg

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2597402/Is-proof-size-10-nine-months-pregnant-without-knowing-Thats-Sophies-story-shes-sticking-it.html

Vierailija
7/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella jännää, että joillakin ihmisillä raskaus ei näy mihinkään :o Mutta kai nyt edes jotakin oireita luulisi sellasia olevan, että tulis edes joku epäilys. Tai no ehkä sit, jos tosiaan se maha ei kasva ulos päin niin ei sitä tajua muistakaan pienistä oireista, että voisi olla raskaana.

Vierailija
8/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä tuota tyttöä: Mistä hän olisi voinut tietää olevansa raskaana? Vuodot jatkuivat normaalisti, painoa ei tullut, samat vaatteet mahtuivat, ei ollut pahoinvointia tai turvotusta eivätkä rinnat muuttuneet. Tytöllä on lisäksi hyvin pitkä selkä, jolloin kohtu on kasvanut suoliston takana ylöspäin, sen sijaan että olisi pullahtanut vatsalihasten välistä eteen. Vauvan liikkeet eivät suoliston takaa juuri erotu varsinkin jos lapsella ei ole tilaa melskata.

Vierailija
9/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin maha möyrii luonnostaan paljon ja jos ei ole aiemmin odottanut, ei ehkä erota sitä vauvan potkuista. Riippuu varmaan paljon vauvan asennosta. Mulla tunsi jopa kantapään loppuaikana selvästi, mutta osa sanoo ettei ole mitään sellaista ollut. Sittenhän voi olla tapauksia, että vauva olisi toivottu, mutta sitä ei kuulu ja ehkäisyä ei ole käytetty,ehkä pelistä luovuttu kokonaan. Joku päivä sitten tajuaa, että iihominen ei olekaan normaalia lihomista. 

Vierailija
10/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 22:58"]Miettikääpä tuota tyttöä: Mistä hän olisi voinut tietää olevansa raskaana? Vuodot jatkuivat normaalisti, painoa ei tullut, samat vaatteet mahtuivat, ei ollut pahoinvointia tai turvotusta eivätkä rinnat muuttuneet. Tytöllä on lisäksi hyvin pitkä selkä, jolloin kohtu on kasvanut suoliston takana ylöspäin, sen sijaan että olisi pullahtanut vatsalihasten välistä eteen. Vauvan liikkeet eivät suoliston takaa juuri erotu varsinkin jos lapsella ei ole tilaa melskata.

[/quote]

Tämä naisen rakenteellinen ominaisuus eli pitkä selkä siis varmaan sitten syynä näihin ylläriraskauksiin. Mutta eikö lapai nyt sen verran kumminkin liiku, että tuntuisi edes kylkiluissa jos kerran kohtukin ylhäällä? Ap

Vierailija
11/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mä tunnen ainakin yhden ihmisen, joka on muuten hoikka. Mutta luulin hänen odottavan vauvaa - onneksi en kysynyt. Se vauva nimittäin on ollut siellä mahassa jo kohta kuusi vuotta, sen koko ajan minkä olen hänet tuntenut. En tiedä miksi vatsa on sellainen, kun muuten ei ylipainoa ole. Eli noinkin päin voi olla.

Vierailija
12/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 22:48"]

Oon miettinyt ihan samaa... En tiedä kuinka läski pitää olla ettei raskautta huomaa.

[/quote]

Oletko tyhmä vai vaan tietämätäön? Vatsan koko riippuu kohdun asennosta, ja joillain niinkuin tuolla sophiella on sisäänpäin kallistunut kohtu, joten raskautta ei huomaa.

Vierailija
13/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen monella ihmisellä on ilmavaivoja, jotka tuntuvat kylkiluissa ja näkyvät mahan liikkeenä!

Jos kohtu on kasvanut pyöreän sijasta pitkulaiseksi, ei vauva mahdu liikkumaan (on kuin sukassa).

Vierailija
14/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 23:02"]Niin ja mä tunnen ainakin yhden ihmisen, joka on muuten hoikka. Mutta luulin hänen odottavan vauvaa - onneksi en kysynyt. Se vauva nimittäin on ollut siellä mahassa jo kohta kuusi vuotta, sen koko ajan minkä olen hänet tuntenut. En tiedä miksi vatsa on sellainen, kun muuten ei ylipainoa ole. Eli noinkin päin voi olla.

[/quote]

Itseasiassa mulla on ihan sama juttu. Eli oon muuten tosi hoikka, mutta pylly ja maha liian isot tähän kroppaan. Pömppö maha johtuu kuitenkin vain omasta laiskuudesta eli huonot selkä- ja vatsalihakset ainakin minulla ja heti kun syön vähänkään tai juon jotain maha turpoaa. Ap

Vierailija
15/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli yli neljän kilon vauva, että luulen ettei se ois mahtunu mun kroppaan sillai, ettei ois näkyny ulospäin

Vierailija
16/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut onkos kellään tietoa sitten siitä onko joku vauva esim. syntynyt vammaisena tai ollut muita oireita, koska äiti ei ole tietänyt raskaudesta ja jatkanut elämää normaalisti? Ap

Vierailija
17/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni pitkään ennen kun tajusin (yli 12 viikkoa, en muista tarkalleen). Syy ihan siinä että hedelmöittymis iltana kumi meni rikki ja jouduin ottamaan jälkiehkäisyn. Joskus teininä kans kerran joutunut ottamaan ja silloinkin jäi menkat pois. Nyt jäi kahdet, mitä en ihmetellyt kun ajattelin johtuvan je.pilleristä mutta kun kolmansia ei tullut, tein testin. E-pillereitä en onneksi tuona aikana syönyt mutta alkoholia tuli muutamaan otteeseen otettua ja mm benji-hyppy hypättyä, joten olen TODELLA ihmeissäni, ja tietysti onnellinen että lapsi syntyi terveenä. Heti kun plussasin testillä, tuli kauhean huono omatunto ja itseinho kun en tehnyt aijemmin :( En tiedä miten olisin voinut elää itseni kanssa jos olisin vahingoittanut lastani jotenkin. 

Mutta siis en kyllä ymmärrä miten voi mennä loppuun saakka ettei tajua. Yks vanha tuttu (serkkuni exä, erosivat jo ennen raskautta, täys sekopää, lapsi ei enää ole hänellä koska ei pitänyt huolta) ei koko raskauden aikana "tajunnut mitään" vaikka ihan selkeä pallomaha oli ja kaikki muut sen huomas. meni sitten lääkäriin selkäkipujen vuoksi ja suoraan synnärille. Luulen että siinä kyse oli tuosta kieltämisestä. Pakkohan sen ois ollu huomata toi maha.

Vierailija
18/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 23:15"]Mulla meni pitkään ennen kun tajusin (yli 12 viikkoa, en muista tarkalleen). Syy ihan siinä että hedelmöittymis iltana kumi meni rikki ja jouduin ottamaan jälkiehkäisyn. Joskus teininä kans kerran joutunut ottamaan ja silloinkin jäi menkat pois. Nyt jäi kahdet, mitä en ihmetellyt kun ajattelin johtuvan je.pilleristä mutta kun kolmansia ei tullut, tein testin. E-pillereitä en onneksi tuona aikana syönyt mutta alkoholia tuli muutamaan otteeseen otettua ja mm benji-hyppy hypättyä, joten olen TODELLA ihmeissäni, ja tietysti onnellinen että lapsi syntyi terveenä. Heti kun plussasin testillä, tuli kauhean huono omatunto ja itseinho kun en tehnyt aijemmin :( En tiedä miten olisin voinut elää itseni kanssa jos olisin vahingoittanut lastani jotenkin. 

Mutta siis en kyllä ymmärrä miten voi mennä loppuun saakka ettei tajua. Yks vanha tuttu (serkkuni exä, erosivat jo ennen raskautta, täys sekopää, lapsi ei enää ole hänellä koska ei pitänyt huolta) ei koko raskauden aikana "tajunnut mitään" vaikka ihan selkeä pallomaha oli ja kaikki muut sen huomas. meni sitten lääkäriin selkäkipujen vuoksi ja suoraan synnärille. Luulen että siinä kyse oli tuosta kieltämisestä. Pakkohan sen ois ollu huomata toi maha.

[/quote]

Oho, aikamoisesta ne sikiöt näköjään selviääkin, vaikka aina kehotetaan olemaan niin varovaisia ja on paljon vältettäviä ruoka-aineita ja muuta. Toki jotkut menevät kesken, vaikka raskaus on tiedossa ja ollaankin varovaisia, mutta olen jotenkin aina ollut siinä uskossa, että nimenomaan joku benjihyppy tai muu raju vastaava juttu edes saisi kehon jotenkin ilmoittamaan sikiöstä. Omia lapsia mulla ei siis vielä ole, mutta siskonikin teki testin, kun sellaisella seikkailuradalla mahaa vihlas. Ap

Vierailija
19/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisään vielä että mullakaan ei tossa alkuraskaudesta ollut mitään oireita. Siis oikeastaan koko raskauden aikana ei tullut mitään, muuta kun ihan lopussa selkäkipu. Maha ei tietysti juuri kasvanut tuona alku aikana eikä pahoinvointia tai rintojen aristusta tms ollut. 

T: 18

Vierailija
20/58 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin raskaana viikolla 16 ennen kuin hoksasin asian. Ei pahoinvointia tms ja kuukautiset tulivat normaalisti. Eikä ollut edes eka raskaus. Että kyllä niin voi oikeasti käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä