Tiesittekö, että James Herriot ei ollutkaan James Herriot?
"James Alfred Wight OBE FRCVS (3 October 1916 – 23 February 1995), better-known by his pen name James Herriot, was a British veterinary surgeon and writer." wikipedia
Kommentit (8)
Tiesittekö, että Herriotin, joka ei ole Herriot, "Kaikenkarvaiset ystäväni" on pitkäkti fiktiota?
Tiesin. Uutta sarjaa en ole vielä katsonut, vanhakin oli hyvä. Kaikki suomeksi julkaistut kirjat olen lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin kyllä, olen ollut lapsesta asti herriot fani.
Se uusi sarja on muuten mielestäni todella hyvä ja onnistunut.
Olen myös ollut fani kauan. Kun on lukenut kirjat englanniksi niin tämä uusi sarja on silkkaa kultaa. Henkilöt ei ole yhtään niin kuin kirjoissa luonteeltaan jne. En viitsinyt katsoa edes ensimmäistä jaksoa puoliväliin. Surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ollut fani kauan. Kun on lukenut kirjat englanniksi niin tämä uusi sarja on silkkaa kultaa. Henkilöt ei ole yhtään niin kuin kirjoissa luonteeltaan jne. En viitsinyt katsoa edes ensimmäistä jaksoa puoliväliin. Surkeaa.
Jaaha . Autocorrect ei anna rehellisesti arvioida. Täyttä KURAA siis tuo uusi versio.
Tää on tosi hyvä sarja. Ei minusta haittaa yhtään vaikka ei ole suora kopio vanhasta/kirjoista. Tarinat ja henkilöt on hyviä.
Tiesin kyllä, hän kirjoitti salanimellä. Rakastin jo lapsena hänen kirjojaan. Eläimet, eläinlääkärin työ, vanha Englannin maaseutu, se kirjojen henki ja tunnelma.
Kirjojen henkilöitä on jonkin verran muutettu siitä millaisia nämä olivat oikeasti, jotkut voivat myös olla yhdistelmä kahdesta eri henkilöstä, mutta kyllä noilla ihan tosipohja on. Samoin kirjan tapahtumat, suurin osa on oikeasti tapahtunut, mutta kaikki eivät ole oikeasti tapahtuneet kirjoittajalle itselleen vaan hän on kuullut niistä muilta.
Tuosta uudesta sarjastahan ovat Herriotin lapset sanoneet, että se kuvaa tähän mennessä tehdyistä sarjoista parhaiten sitä millaista tuo aika tuolla seudulla oli. Kuitenkin siihen olin sarjassa pettynyt, että monia tapahtumia ja henkilöitä on muutettu huomattavasti siitä mitä ne olivat kirjassa. En siis vertaa aiempaan sarjaan, vaan kirjaan. Vanhempi sarjahan oli todella hyvä, mutta itse Herriotin hahmo on uudessa sarjassa parempi kuin edellisessä, hänhän esimerkiksi puhuu skottimurretta mitä hän oikeastikin puhui. Lisäksi edellisen sarjan esittäjistä sekä Jamesin että varsinkin Siegfriedin esittäjät olivat rooleihinsa liian vanhoja. Oikeastihan James oli vähän päälle 20 ja Siegfried noin 30. Uuden sarjan näyttelijät ovat lähempänä tätä. Mutta miksi esimerkiksi on laitettu Helen olemaan menossa naimisiin tuon rikkaan miehen kanssa, näinhän ei kirjojen mukaan ollut? Hän todella oli tapaillut ennen Jamesiin tutustumista rikkaan perheen poikaa, mutta ei se noin vakavaksi ollut mennyt. Onko tässä nyt ajateltu, että nykykatsoja kaipaa tällaista draamaa, että sellainen tyttö ja poika tapaavat, rakastuvat ja menevät naimisiin, on liian tylsä kuvio?
Muut näyttelijät ovat hyviä ja sopivat rooleihinsa, mutta Jamesin esittäjä on ikävä kyllä karismaa vailla. Katson kyllä, mutta vanha sarja oli parempi. Tunnusmusiikkikin oli vanhassa parempi.