Muutimme toukokuussa ja nyt kun ilmat kylmeni ei huvita yhtään mennä tuonne suihkuun!
Kylmät jyrkät betoniportaat alas kylmään kellariin, siellä ei tosiaan tarkene missään t-paidassa vaan pyykkihuoltoa teen villapaita päällä farkut jalassa. Pyykit eivät kuitenkaan ole ongelma, suihku on! Kuivahoisena minun täytyy vielä rasvata itseni huolellisesti pesu jälkeen eli keekoilla hetki nakuna. Saunanpäivinä on siedettävämpää, mutta saunomme vain perjantaisin/lauantaisin.
Mies on jo ruvennut valittamaan, että haisen.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Rasvaako kaikki itsensä suihkun/saunan jälkeen?
Minä olen 60v. En ole juuri koskaan rasvaillut, iho vartalolla ihan normaali, sileä. Dekolteekin aivan rypytön.
Ehkä johtuu lähinnä siitä, etten ole auringossa koskaan löhönnyt.
Riippuu vain ihotyypistä. Ja kollageenin väheneminen vaikuttaa ihon ryppyisyyteen enemmän kuin auringonotto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän sama paitsi että kylppäri on kyllä ihan asuuinkerroksessa. 1 kerroksinen 70-luvun puutalo. Mies jolla on kokemusta ok-taloista varoitteli, mutta ajattelin että eihän siellä voi niin kylmä olla! No kyllä voi. Ja mulla on atopia niin pitää rasvata itsensä varpaista otsaan ennenkuin saa pyjaman päälle.
Nykyään löytyy hyvin tehokkaita pieniä pattereita ja lämmittimiä, hommaisin sellaisen, en kestä kylmää kylppäriä.
Osta lämminilmapuhallin. Maksaa Tokmannilla vain noin kympin. Lämmittää 20 minuutissa 30 neliön huoneen. Vie se etukäteen kellariin, mutta älä missään nimessä pidä päällä, kun peseydyt. Sähköiskuvaara.
Tsemppiä sulle.
Voisiko sinne asentaa lattialämmityksen ?
Miksei sitä saunaa voi lämmittää useammin? Itse käyn saunassa 3-4 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaisessa talossa ole pahempia ongelmia kuin kylmä suihkussa? Voisi kuvitella että siellä on kosteusvaurioita. En ole ikinä käynyt tuollaisessa talossa. Milloin noita rakennettiin? Hommaisin mieluummin vaikka pihasaunan ja lämmittäisin sen joka ilta.
Rintamamiestaloissa perinteisesti on kellarissa pesutilat ja sauna.
Ihan alkuperäisissä rintamamiestaloissa sauna oli ulkorakennuksessa. Taloon ei välttämättä tullut vettä ollenkaan, vaan se kannettiin kaivosta.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kellarissa olevat betonibunkkeri pesuhuoneet on saatanasta. Lapsuudenkodissani oli sellainen ja ikinä en suostuisi enää muuttamaan taloon, jossa sauna ja suihku olisi jossain talon kivijalassa.
Mulla sama juttu, lapsena ja nuorena paleli aina, jos kävi suihkussa ilman saunaa. Nyt on ihanaa mennä suihkuun, kun kylppärissä on lattialämmitys ja aina lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko aikuinen ihminen olla noin avuton kuin ap?
Helppo huudella, kun itsellä on joku kermap*rseinen lattialämmitys.
Matto portaisiin
https://www.verhomatto.fi/laatumatto/porrasmatot
Irtopatteri pesutiloihin, voit käydä laittamassa sen päälle etukäteen, kun tiedät meneväsi suihkuun.
Kiva sisustus pesutilaan, vaikka kynttilöitä tuomaan lämmintä tunnelmaa. Matto myös pesutilaan, jos ei ole lattialämmitystä.
Minä taas olin ajatellut vihaavani meijän kylppäriä ja kärvisteleväni vuoden, mutta tässä sitä vielä ollaan (korona vei työt osittain niin meni remppa jäihin). Mutta jotenkin tykkään tästä "kiireettömyydestä" meillä puusauna/kylppäri erillisessä rakennuksessa, eli joutuu sen vedenkin lämmittämään eri pöntössä. Ja sadevettä käytetään niin kauan kun sadevesipöntöt pysyy sulana. Suihkussa käynti joka toinen päivä aina semmonen kahen-kolmen tunnin ruljanssi, mutta tykkään. Töissä kaikki niin hifidigiä ja kiirettä että sielu lepää kun pääsee kotiin. Kohta menen lämmittää jotta siellä tämmönen vilukissakin tarkenee peseytyä. Ja olkkariin rasvailemaan ei tuonne ulos tarkene jäädä kun tulet hiipuu!
Miksi miehet eivät lotraa rasvojen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet eivät lotraa rasvojen kanssa?
Kyllä mun mies joutuu lotrata muuten raapii itsensä verille.
Sanotaan, että kannattaa asua vuosi talossa niin tietää, mikä ensimmäisenä remontoidaan. Vanhoissa taloissa on ihanuutensa mutta myös kamaluutensa. Tsemppiä talveen.
Suihkukaappi tai saunan lämmitys joka päivä ovi auki, kuten nykyään neuvotaan. Meidän mummolle ja tuttavapariskunnalle asennettiin pesutiloihin suihkukaapit.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa! En ikinä suostuisi asumaan noin alkeellisissa oloissa.
Alkeellista on silloin kun ei ole sisävessaa, suihkusta puhumattakaan, talo lämpiää pelkillä puilla, ja vesi kannetaan kaivosta. Et kyllä jonne tiedä alkeellisista oloista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkeellista on silloin kun ei ole sisävessaa, suihkusta puhumattakaan, talo lämpiää pelkillä puilla, ja vesi kannetaan kaivosta. Et kyllä jonne tiedä alkeellisista oloista yhtään mitään.
No tollanen on jo muinais-alkeellista. Ei kai kukaan v.2020 enää noin asu 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mie 32v. nainen koiran kanssa lähes noin asun. Puusauna, vesi pumpulla kaivosta (sentää pumppu hei! Ei tarvi kantaa) vesi lämpiää puulla, suihkuna toimii usb ladattava ämpärisuihku, komposti vessa pihalla, talossa puulämmityksen lisäksi sähköpatterit, pulsaattoripesukone, leivinuuni ja hella lämpiää puulla. Tosin mulla myös sähkönen keittolevy ja mikro. Talousvesipötön täytän päivittäin töissä. Ehkä olen sitte muinais-alkeellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa oloissa monet asuu ja koronan myötä vielä useemmat. Mökkikäytössä olleista rintamamiestaloista ja maalaistaloista on tullut se turvallisin koti.
Meillä on vähän sama paitsi että kylppäri on kyllä ihan asuuinkerroksessa. 1 kerroksinen 70-luvun puutalo. Mies jolla on kokemusta ok-taloista varoitteli, mutta ajattelin että eihän siellä voi niin kylmä olla! No kyllä voi. Ja mulla on atopia niin pitää rasvata itsensä varpaista otsaan ennenkuin saa pyjaman päälle.