Työnantaja panttaa tietoa määräaikaisen työsopimukseni jatkosta, mitä teen?
Työsopimukseni päättyy vuoden lopussa mutta en saa vastausta pomolta jatkuuko työsuhde vai ei, olen kysynyt jo. Onko hänellö mitään juridista velvollisuutta ilmoittaa siitä ja jos, milloin viimeistään? Vai joudunko jännittämään viimeiseen asti? Näitä määräaikaisia sopimuksia on ketjutettu jo monta kertaa (tavallista tällä alalla valitettavasti) ja aina on kerrottu viimeistään joulukuun alussa mutta nyt näyttää huonolta tuo jatko. Onko minulla mitään oikeuksia tai työnantajalla velvollisuuksia tässä?
Kommentit (17)
Elät kuten työsi loppuisi kuten on määriteltykin. Menet lomalle jne. Ketjutusten oikeellisuus kandee tarkistaa.
Itse olin aikoinaan töissä julkisella puolella, jossa työsuhteet tehtiin aina kalenterivuodeksi. Jatko kuultiin yleensä just ennen joulua ja kerran joulun välipäivinä.
Työsuhteesta ei "ilmoiteta". Siitä sovitaan osapuolten kesken. Te sovitte viimeistään työsuhteen alkua edeltävänä päivänä työsuhteesta.
Ei jatku. Päätökset ois pitäny tehdä jo, että ehtivät hr:ssä käsitellä. Olen pahoillani, olen samassa veneessä.
Jos sulle ei kerta ole ilmoitettu, että työsi jatkuu, se ei todennäköisesti jatku.
Ja nythän on vasta alkukuu.
Mitä ilmoittamista siinä on, jos sinulla on työsopimus tehty vuoden loppuun asti.
Työsi loppuu siis silloin. Elä, ajattele ja toimi niin.
Jos nykyiselle määräaikaisuudelle ei ole laillista perustetta, se katsotaan toistaiseksi voimassa olevaksi eli "vakityöksi".
Mikä on määräaikaisuuden peruste?
Panttaa, ettei motivaatio lopahda, 3 viikkoa kuitenkin tulee vielä palkkaa ..
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Ei jatku. Päätökset ois pitäny tehdä jo, että ehtivät hr:ssä käsitellä. Olen pahoillani, olen samassa veneessä.
Riippuu ihan firmasta, ei kaikkialla ole noin paljon byrokratiaa.
Tuo on määräaikaisissa se ikävin puoli, kun ei ole varmuutta töitten jatkumisesta. Lähtisin siitä että työsuhde ei tule jatkumaan ja hakisin muualle. Jos näin lyhyessä ajassa onnistaisi uuden paikan löytymisessä niin tekisin työsopimuksen sinne. En tietenkään kertoisi työnantajalle vaan panttaisin viimeiseen päivään jos uutta sopimusta tai tietoa töitten loppumisesta pantataan sinne asti.
Siinäpä olisi hyvä sanoa että on tehnyt työsopimuksen toisaalle kun pomo tuo uuttaa sopimusta allekirjoitettavaksi ;D Jos työt ei jatkuisi, kiittäisin menneestä enkä kertoisi uudesta työstä. Toi on peli jota kannattaa pelata työnantajan korteilla. Kaikki ystävälliseen henkeen ja positiivisessa sävyssä. Työkaverit ovat tietenkin uteliaita, heille sanoisin kuten asia on eli en tiedä jatkosta, uutta sopimusta ei ole. Vinkki, edes sille parhaalle työkaverille ei kannata kertoa jos tekee sopimuksen muualle.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu firman koosta. Pikkufirmoissahan pomo päättää itse.
Minulla sama tilanne menossa: vuoden sisään kolmas määräaikainen sopimus eikä jatkosta ole tietoa. Sopimukseni on vuoden loppuun saakka ja kysyin eilen, onko sitä tarkoitus jatkaa. Kuulemma on, mutta vaatii vielä vahvistuksen ylemmältä taholta.
Viihdyn työssäni Ja jatkaisin mielelläni, mutta on stressaavaa kun ei voi suunnitella elämäänsä muutamaa kuukautta pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on määräaikaisissa se ikävin puoli, kun ei ole varmuutta töitten jatkumisesta. Lähtisin siitä että työsuhde ei tule jatkumaan ja hakisin muualle. Jos näin lyhyessä ajassa onnistaisi uuden paikan löytymisessä niin tekisin työsopimuksen sinne. En tietenkään kertoisi työnantajalle vaan panttaisin viimeiseen päivään jos uutta sopimusta tai tietoa töitten loppumisesta pantataan sinne asti.
Siinäpä olisi hyvä sanoa että on tehnyt työsopimuksen toisaalle kun pomo tuo uuttaa sopimusta allekirjoitettavaksi ;D Jos työt ei jatkuisi, kiittäisin menneestä enkä kertoisi uudesta työstä. Toi on peli jota kannattaa pelata työnantajan korteilla. Kaikki ystävälliseen henkeen ja positiivisessa sävyssä. Työkaverit ovat tietenkin uteliaita, heille sanoisin kuten asia on eli en tiedä jatkosta, uutta sopimusta ei ole. Vinkki, edes sille parhaalle työkaverille ei kannata kertoa jos tekee sopimuksen muualle.
Olen tehnyt tämän. Oli mainio tunne viimeisenä työpäivänä mennä palauttamaan avaimet+muut ja kun työnantaja rupesi kaivelemaan laatikoita "niin, mulla on sulle täällä se uusi sopimus, ei me sua päästetä menemään, heh heh" niin sanoin että sorry, sain jo vakipaikan muualta, kiitos kovasti näistä vuosista ;)
Ikävä kyllä työnantajat harrastavat tuota. Älä vaivu vielä epätoivoon, jatkoa voi ihan hyvin tulla. Katsele kuitenkin, jos olisi mielenkiintoisia työpaikkoja avoinna muualla ja hae niitä. Ei kannata jäädä roikkumaan ketjutusta harrastavan työpaikan varaan. Ja tarkista liitosta, onko tuossa ketjutuksessa kaikki mennyt ihan oikein.
Olen itsekin määräaikainen ja usein tieto jatkosta menee viimeisen päivän viimeiseen tuntiin, vaikka ei ole tiedossa ketään jatkajaa tai en ole kenenkään sijainen. Ikävää myös työkavereille, jos ole mitään tietoa, pitääkö seuraavana aamuna perehdyttää taas joku uusi. Tulee vähän sellainen olo, että työnantaja kohtelee itsestäänselvyytenä.
Minulla on tallessa yksi vanha sähköposti, jossa luvataan toinen työ samassa yrityksessä jos tämä ei jatku. Onko sillä jotain painoarvoa?
Määräaikaisuuksien ketjuttamiselle on taloudellinen peruste, siitä on väännetty kyllä ammattijärjestön juristienkin kanssa.
Töitä ei ole tarjolla tällä hetkellä eli ei tosiaankaan ole muuta hommaa tarjolla valitettavasti.
Ja mites se, kun kaikki lomat on pitämättä?
Ei oo velvoitetta ilmoittaa.. Mut kannattaa tarkistaa toi ketjutus, meneekö lakien mukaan.
Hakisin uutta työtä.