Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työvuorojen maksaminen

Vierailija
08.12.2020 |

Hei!

Olen nuori opiskelija joka käy osa-aikaistyössä pikaruokaravintolassa. Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia työvuorojen/palkkojen yms kanssa ja en kuulu liittoon. Nyt kuitenkin tarvitsisin apua.

Minulle ja työkaverille (ei kuulu liittoon) oli laitettu isäinpäivälle marraskuussa työvuorot ja ne oli merkattu listoille. Kuitenkin vuoroa edeltävänä päivänä joku työntekijä huomautti firman yhteisessä watsapp ryhmässä, että koko kauppakeskus missä liikkeemme on on kiinni koko päivän.

Kysymys siis kuuluu, kuuluuko meidän tästä silti saada palkka? Palkkapäivä on 11. Päivä eikä kukaan ole vastausta kertonut, enkä halua työnantajalta kysyä koska hän voi valehdella meille koska emme kuulu liittoon emmekä sen kautta mitään apua tähän saa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorolistalle merkityistä työvuoroista täytyy maksaa peruspalkka, vaikka työvuoro peruttaisiin. Ilta- ja muita lisiä ei kuitenkaan tarvitse maksaa, jos vuoro perutaan kokonaan. 

Työvelvollisuus ei katoa siihen, että ravintola on kiinni, vaan työnantajalla on halutessaan oikeus teettää korvaavaa työtä sovittuna aikana. Tällaisen työn on oltava työsopimuksen ja TES:n mukaista. 

Vierailija
22/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks pikaruokaravintolat korvaa teidät valittajat automaateilla. tekemättömästä työstä rahaa... juu ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ihmettele etteivät uskalla palkata työntekijöitä tarpeeksi, kun tekemättömästä työstäkin pitää maksaa.

Noo maksatatte aikanne sitten loppuu työt kokonaan ja pääsette taas loisimaan kortistoon.

Työnantajalla on mahdollisuus ansaita toisten työllä kunnon voitot, ja sen vastapainona työnantajalle kuuluu työnantajan riskit. 

Asiaa voi ajatella myös työntekijän kannalta: Vaikka hän saa yllättäen vapaapäivän, hän on joutunut pitämään kalenteriaan varattuna työlle jota hän ei nyt pääsekään tekemään. Jos hän olisi tiennyt vapaapäivästään hyvissä ajoin, hän olisi voinut saada tilalle vaikka toisen työkeikan jostain muualta. 

Vierailija
24/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan moka, sen pitää tietää tuollaiset asiat. 

Vierailija
25/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuten.... mulle on ensi su merkitty työvuoro. Jos sairastun, saanko silti palkan ? Minun mielestä en mut työkaveri on eri mieltä.

Vierailija
26/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis teen vuororyötä mut viikonloppuja osuu vain kerran kuussa.

Vierailija
27/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Ei meille ainakaan maksettu palkkaa, kun puisto oli yhden päivän kiinni takatalven takia.

Kolme olennaista kysymystä, joista vähintään kahteen pitäisi olla vastaus KYLLÄ, jotta palkka olisi kuulunut maksaa:

1. Vaatiko kukaan teistä palkkaa?

2. Oliko teille merkitty työvuorot sille päivälle?

3. Tuliko takatalvi niin yllättäen, että työvuorolistat oli jo julkaista ja oli todellinen force majour- este, eli olisi ollut auki ilman yllättävää takatalvea?

Aloittajan kohdalla asiassa ratkaisee se, tuliko sulkeminen yllätyksenä työvuorolistojen julkaisemisen jälkeen, mikä on mahdollista vaikka AVI:n päätöksellä koronan vuoksi. Silloin ei tarvitse maksaa Jos on kyse etukäteen ilmoitetusta asiasta, se oli työnantajan moka ja kuuluu maksaa.

Vierailija
28/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juttuhan on niin että kauppakeskuksen aukioloajat on tullut jo vuoden alussa meille sähköpostiin ja se koko litania on työpaikan ilmoitustaululla paperilla ja selkeästi luki että isäinpäivänä kiinni. On siis puhtaasti työnantajan vika, ei meidän työntekijöiden. Eikä kukaan muukaan tajunnut että oltais kiinni paitsi sitten joku edeltävänä iltana töissä ollut oli lukenut tätä aukiolo listaa.

/vinkujille, minä/työkaveri ei mitenkään tekemättömästä työstä palkkaa vaadita nyt tässä tilanteessa vaan halusin asiallisen vastauksen asialliseen kysymykseen mistä olin täysin tietämätön :D

Vierailija
29/30 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivuten.... mulle on ensi su merkitty työvuoro. Jos sairastun, saanko silti palkan ? Minun mielestä en mut työkaveri on eri mieltä.

Saat, mutta vain peruspalkan ilman sunnuntailisää. Riippuu tosin siitä, mitä sanoo oman alan TES ja monesko sairauspäivä se on.

Vierailija
30/30 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa peruttiin tässä kuussa työvuoroja koronarajoitusten takia. Tai oikeastaan työnantaja ilmoitti, että saan päättää perutaanko vuorot ilman korvausta vai tulenko sovittuna aikana paikalle, jolloin katsotaan keksitäänkö mulle jotain järkevää tekemistä kyseiseksi ajaksi. Viestistä välittyi selvästi, että paras vaan suostua perumiseen kiltisti jos en välttämättä tahdo heittäytyä hankalaksi. Suostuin, koska mulla on osa-aikainen soppari ja pelkäsin kieltäytymisen johtavan siihen, että saisin jatkossa pelkät minimitunnit huonoimpina mahdollisina kellonaikoina. Ja tietysti huonon työtodistuksen sitten kun nostan kytkintä ja löydän jotain parempaa. 

Tällainen painostaminen on varmaan täysin laillista? Ei sillä että aikoisin valittaa, vaan kysyn ihan vaan yleisestä mielenkiinnosta. Paikallista sopimista odotellen...