Minkä ikäinen olit, kun sait tietää, että Joulupukkia ei ole olemassa ja miten sait tietää sen?
Minä taisin olla 8-9 vuotias kun kysyin isältäni, että eihän pukkia ole ja isä myönsi sen mutta silti jollain tasolla uskoin pukkiin vielä 10-11 vuotiaana mutta minä olin ikäistäni lapsellisempi tapaus.
Kommentit (35)
6 vuotta, vanhemmat kertoivat oma-aloitteisesti.
En ole ikinä uskonut joulupukkiin. En ole tyhmä.
Löysin 5 -vuotiaana leikkien lomassa vintin vaatekomeron perältä joulupukin vaatteet ja naamarin. Juoksin itkien äidin luo kertomaan, että joulupukki on tapettu.
Mitä?Joulupukkia ei ole?Kyllä varmasti on.
Ehkä jotain 7-8 vuotiaana avasin kaapin oven ja kasa joululahjoja putosi kaapista jonne äiti oli ne piilottanut :D Tätä ennen joskus 4 vuotiaana tunnistin tarhan pukin huoltomieheksi, mutta silloin ajattelin vaan että ei se oikea pukki nyt jokapaikkaan ehdi ennen joulua kun on varmasti kiire lahjojen kanssa Korvatunturilla.
Olin varmaan 6, kun kysyin äidiltä, onko Joulupukki totta vai satua, Hän sanoi mukavan neutraalisti jotenkin, että se on tavallaan satua mutta siihen on mukavaa uskoa. Jostain syystä ymmärsin idean ja nautin joulupukki-ajatuksesta siitä eteenpäinkin.
Ei jäänyt siis mitään traumoja. Olen aina pitänyt joulusta ja vähän uskonut joulupukkiinkin 😋
Olin ehkä 5-6 v. kun tunnistin naapurin sedän joulupukiksi sedän äänestä. Voi että olin pettynyt. Veljeni kaksi vuotta nuorempi uskoi vielä vuoden verran joulupukkiin kunnes valistin hänelle, että ei joulupukkia ole olemassa. Aivan kauhea huuto ja meteli puhkesi kun veli huusi, kiljui ja itki ja vanhemmat saarnasivat minulle. Toisenkin jutun selvitin lääkärikirjan avulla pikkuveljelleni, lasten syntymän. Veli oli kauhuissaan mutta lääkäri hänestä lopulta tuli. Muistellaan usein näitä.
Olin 3-vuotias kun isäni oli meillä joulupukkina. Pelkäsin niin paljon, että isän oli pakko ottaa naamio ja parta pois. Tämän jälkeen kyllä tiesin, että joulupukki oli joku naamioitunut tuttava, mutta minusta ajatus oikeasta joulupukista oli niin mukava ja joulutunnelmaa kohottava, että ajattelin vielä monena jouluna tarkoituksella, että tontut tarkkailee ja kohta tulee pukki lentävällä reellä.
Olin joku 3-4v kun tunnistin jo melkein pukin ja kuulemma olin epäilevä, mutta huijausta saatiin jatkettua pari vuotta eteenpäin. Ei ollut kauhea pettymys kun asia selvisi :)
Meillä ei käynyt pukki koskaan. Joskus ennen minun syntymää oli pukki käynyt, mutta isommat sisarukset, jotka olivat olleet alle kouluikäisiä silloin olivat pelänneet niin paljon että vanhemmat päätti että se siitä ja minä en koskaan pukkiin uskonut.
Meillä ei käynyt joulupukki vaan tontut, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. En muista tarkkaa ikää, mutta 5-7-vuotiaana taisin tajuta, että äiti tuo lahjat kuuseen alle sillä välin kun me lapset ollaan pulkkamäessä isän kanssa. Leikin kuitenkin vanhempien mukana pitkään, koska en halunnut pilata joulua ja illuusiota nuoremmilta sisaruksilta. No, vanhemmat pilasi sen itse myöhemmin.
Mulle taas kerrottiin aika paljon muitakin satuja. Ymmärsin hyvin valheen ja sadun eron kyllä jo ihan lapsenakin