Auttaisiko sterilisaatio epämääräiseen vauvakuumeiluun?
Olen pari vuotta pohtinut sterilisaation hankkimista. Tällä hetkellä minulla on kierukka, joka toimii erinomaisesti. En haluaisi käyttää hormoneja, mutta kierukka pitää kuukautiset poissa. Steri ei käsittääkseni kuukautisiin vaikuta. Minulla on (voi olla) hedelmällisiä vuosia vielä ihan maksimissaan vajaa kymmenen vuotta, mutta jos oikeasti haluaisin vielä lapsen, sen pitäisi tapahtua ihan parin vuoden sisään.
Molempien lasten vauva-aika oli mielestäni hirveää aikaa erinäisistä syistä. Olenkin miettinyt, että johtuuko tämä epämääräinen vauvakuumeilu siitä, etten ole kokenut onnellista vauva-aikaa mistä kaikki aina hehkuttavat. Kuvittelenko, että uusi vauva toisi korjaavan kokemuksen ja kokisin lapsiluvun olevan täysi? Järjellä ajatellen minun ei kannattaisi edes haaveilla vauvasta. Asiat ovat järjestyksessä monin tavoin. Onko tämä joku ikäkriisi, kun tajuan, ettei hedelmälliset vuodet kestäkään ikuisesti?
Tällä hetkellä elämä on ihan mukavaa ja leppoista. Rahat riittävät mukavasti nykyiseen elämäntapaan ja lapset saavat kaiken tarvitsemansa. Pelkään, että kolmas lapsi ei olisikaan täysin terve, se veisi liikaa huomiota vanhemmilta lapsilta ja tekisi ainakin aluksi elämästä nykyistä hankalampaa. Kaiken aloittaminen alusta tuntuu myös raskaalta enkä ole ihan varma haluaisinko kokea pikkulapsiaikaa enää. Raskaudet ja synnytykset olivat hyviä kokemuksia ja niitä muistelen lämmöllä edelleen.
Molemmat lapset ovat kohta kouluikäisiä ja elämä vain helpottuu vuosi vuodelta. Lasten kanssa voi tehdä vaikka mitä. Olen saamassa takaisin vapautta, jota olen jo kaivannut. Ärsyttää tämä vauvakuumeilu, jonka haluaisin lopettaa jotenkin. Siksi tuo steri on käynyt mielessä. Sen jälkeen asiaa ei tarvitsisi pohtia enää.
Kertokaahan kokemuksianne! Tunnistaako joku käyneensä näitä pohdintoja itse ja mihin lopputulokseen päädyitte.
Kommentit (5)
Tai sitten ihan yhtähyvin sterilisaatio voisi vain pahentaa tilannetta. Sterilisaatioon on myös aika tiukat kriteerit, eikä vauvakuume ole yksi niistä.
Meillä mieheltä laitettiin piuhat poikki kolmannen lapsen jälkeen. Olin kolme vuotta putkeen raskaana (lapsilla todella pieni ikäero) ja siinä kohtaa aika poikki. Kaikki tuttavat olivat kauhuissaan, kun kuulemma vielä halutaan jossain kohtaa lapsia.
Näin 10 vuoden jälkeen toimenpiteestä olen tosi tyytyväinen valintaan. Joo, välillä on ollut kausia kun olen miettinyt, että vielä olisi pari lasta meille mahtunut, mutta ne tunteet on menneet aika äkkiä ohi. Mulla riittää aika ja jaksaminen touhuta kaikkien kolmen kanssa, kaikki elää samaa ikäkautta suunnilleen yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ota vaikka ehkäisykapselia. Ei ne hormonit ole mitenkään vaarallisia ja saattaa just hillitä porsimishaluja paremmin kuin mikään steri.
Miksi vaihtaa vain toiseen progestiinivälitteiseen ehkäisyyn, varsinkaan kun kierukasta ei ole nyt haittojakaan?
Sterin saadakseen joutuu aikalailla pitämään puoliaan ja perustelemaan miksi ei halua lapsia enempää. Eikä se kuumeiluun auta. En minäkään lapsia halua mutta joka ovulaatio, varsinkin näin vaihdevuosien kynnyksellä, saa miehet näyttämään tulevilta lapseni isiltä. Onneksi on steri hankittuna❤️
Mikset ota vaikka ehkäisykapselia. Ei ne hormonit ole mitenkään vaarallisia ja saattaa just hillitä porsimishaluja paremmin kuin mikään steri.