Paljonko teillä kulutusluottoja?
Mihin tarkoitukseen otettu, paljonko kuukausierät?
Kommentit (57)
Luottovelkaa ei ole kuin ehkä muutama kymppi. Autokin on vanha ja jo maksettu. Asuntolainaa on sen sijaan yli 300 tonnia. Berliinistä saisi samalla rahalla 2x isomman asunnon. Joku vikana täällä Helsingissä??? Kyllä!
Luottokorttivelkaa 0€
Autolainaa 0 €
Asuntolainaa 0 €
:)
Luottokorttilainaa 0€
Autolainaa 0€
Opintolainaa 0€
Asuntolainaa n. 33.000€ jäljellä (puolisolla toinen puolikas).
En aio ottaa lisälainoja jos ei ole pakko.
Mulla luottokorttivelkaa n. 4000 euroa, vaimolla lienee jotain 2-3 tonnia. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Se ei meillä oikein onnistu.
Mä täytän ens kuussa 30v. Arvatkaa mitä, mä en oo koskaan omistanut luottokorttia, ottanut pikavippiä tai lainaa pankista, kulutusluottoja yms.
Kerran ostin Anttilasta osamaksulla tietokoneen kun se parikybää kuussa kuulosti niin vähälle.... Mut sitten harmitti maksaa sitä pois.
En usko ottavani mitään velkoja tulevaisuudessakaan. Säästin esim. autooni rahaa monta vuotta ja voi sitä riemua kun sen sain! Vanha romuhan se oli ja nyt 10v myöhemmin se on jo ihan museokamaa, ajan sillä silti ja se on mulle rakas :)
En ymmärrä "kaikkimulleheti"-asennetta. Siis mikä järki siinä on että saat palkkaa ja siitä joudut maksamaan sikana vanhoja velkoja pois? Mulla jää kaikki törsättäväksi pienen vuokrani jälkeen, tämä se vasta elämästä nauttimista onkin parhaimmillaan!
Ja kohta joku sanoo että ootas vaan tyttö kun saat lapsia: no mulla on heitä 3! Huomenna tulee lapsilisät: velkaa ei ole, ei laskuja, ostamme kaupasta vähän ruokaa viikonlopuksi ja sitten menemme vaikkapa elokuviin :) silti jää monta sataa siitäkin vielä tilille :)
Oli meillä jonkin verran sen jälkeen, kun ostettiin auto. Se ostettiin käteisellä (maksoi alle 4000), ja otettiin sitten vähän kulutusluottoa elämiseen. Meillä ei ole kummallakaan palkkatuloja (paitsi satunnaisia), vaan olemme molemmat tmi-yrittäjiä, joten tulot riippuvat paljolti kuukaudestakin: joskus jonkun työn laskuttaminen voi venyä pitkällekin.
Joo, kaikki-mulle-heti-nyt-asenne, meillä on myös asuntolaina ja käytämme tuosta tulojen epäsäännöllisyydestä johtuen myös luottokorttia. Olemme ostaneet sängynkin joskus osamaksulla. Ihan kauheeta. En tosin ole huomannut, että elämänlaatumme kärsisi mitenkään näistä veloista, ennemmin toisin päin.
Tässä ketjussa tuntuu menneen vähän ehkä sekaisin kulutusluotot ja pikavipit yms.
Eli siis ihan omasta pankista otettua kulutusluottoa on noin 15000€ ja sitä maksan takaisin noin 400€/kk ja mitä noihin älyttömiin korkoihin tulee niin todellinen vuosikorko on 2% joten enpä nyt tiedä "älyttömästä".
Tässähän on se hauska tilanne, että pankki nimeää sen "kulutusluotoksi" mutta jos sinulla on esim. asunnosta sen verran realitakuita niin korkohan menee periaatteessa asuntolainan korolla.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:18"]
Mä täytän ens kuussa 30v. Arvatkaa mitä, mä en oo koskaan omistanut luottokorttia, ottanut pikavippiä tai lainaa pankista, kulutusluottoja yms.
Kerran ostin Anttilasta osamaksulla tietokoneen kun se parikybää kuussa kuulosti niin vähälle.... Mut sitten harmitti maksaa sitä pois.
En usko ottavani mitään velkoja tulevaisuudessakaan. Säästin esim. autooni rahaa monta vuotta ja voi sitä riemua kun sen sain! Vanha romuhan se oli ja nyt 10v myöhemmin se on jo ihan museokamaa, ajan sillä silti ja se on mulle rakas :)
En ymmärrä "kaikkimulleheti"-asennetta. Siis mikä järki siinä on että saat palkkaa ja siitä joudut maksamaan sikana vanhoja velkoja pois? Mulla jää kaikki törsättäväksi pienen vuokrani jälkeen, tämä se vasta elämästä nauttimista onkin parhaimmillaan!
Ja kohta joku sanoo että ootas vaan tyttö kun saat lapsia: no mulla on heitä 3! Huomenna tulee lapsilisät: velkaa ei ole, ei laskuja, ostamme kaupasta vähän ruokaa viikonlopuksi ja sitten menemme vaikkapa elokuviin :) silti jää monta sataa siitäkin vielä tilille :)
[/quote]
No mä olen kohta 50v. eikä ole ollut muuta lainaa kuin asuntolainaa ja sekin on maksettu aika päiviä sitten pois. Kyllä meidänlaisia on paljon, ei vaan olla "julkisuudessa".
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:29"]
Tässä ketjussa tuntuu menneen vähän ehkä sekaisin kulutusluotot ja pikavipit yms.
Eli siis ihan omasta pankista otettua kulutusluottoa on noin 15000€ ja sitä maksan takaisin noin 400€/kk ja mitä noihin älyttömiin korkoihin tulee niin todellinen vuosikorko on 2% joten enpä nyt tiedä "älyttömästä".
[/quote]
Ai, mä en todellakaan tiennyt että pankistakin saa kulutusluottoa :D
Oon luullut että nää "Ellos-lainat" yms on just niitä.
Nro 19
[/quote]
Niin tuntuu menevän, meidänkin parin tonnin kulutusluotto oli pankista.
20
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:35"]
[/quote]
Nro 19
[/quote]
Siitä esim. mitä minun pankki tarjoaa:
https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/kulutusluotot?id=20300&srccid=151651487&srcpl=3
t: 21
20 000€, otettu autoon ja remonttiin. Ja pankista tämä laina siis.
Mulla luottokorttivelkaa 3.800e. Autolainaa 25.000e. Asuntolainaa 280.000e. Eli pankin omistamiahan tässä ollaan.
Autolainaa on 15.000 eur. Vielä reilu 2 vuotta makselen.
Asuntolainaa 260000€ (miehellä toinen puolet)
Autolainaa 21000€ (miehellä muutama tonni)
Luottokortti 900€
Kulutusluotto 12000€ (tämä siis pankin kulutusluottoa muutaman % korolla, ei mitään ellosjuttuja mitä tässä ketjussakin on ollut)
Elikkäs.. seuraavat 20v pankki panee perseeseen.
Kortti- ja kulutusluottoja yhteensä 38.000 euroa.
Asun vuokralla. Opintolainat olen sentään selättänyt ja Audi on jo oma.
Maksoin Mac Bookin Nordean kultakortilla, jotta saan sille tuoteturvavakuutuksen. Maksan kuitenkin eräpäivänä koko luoton pois. Toisella kortilla on muutaman satasen velka, jonka maksan senkin eräpäivänä kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tuntuu menneen vähän ehkä sekaisin kulutusluotot ja pikavipit yms.Eli siis ihan omasta pankista otettua kulutusluottoa on noin 15000€ ja sitä maksan takaisin noin 400€/kk ja mitä noihin älyttömiin korkoihin tulee niin todellinen vuosikorko on 2% joten enpä nyt tiedä "älyttömästä".
Nro 19
No, voisi varmaan sanoa, että "kulutusluotto" on tyypillisesti mikä tahansa vakuudeton laina, riippumatta mistä se on otettu ja mihin tarkoitukseen, vaikka monet usein "autolainasta" puhuvatkin, vaikka auto olisi tosiasiassa rahoitettu pankin tarjoamalla "kulutusluotolla". Osamaksua tai luottokorttivelkaa ei oikein voi sanoa kulutusluotoksi, vaikka saman tyyppisestä asiasta onkin kysymys.
Ei euroakaan tällä hetkellä. Pieniä muutaman satasen ostoja silloin tällöin luottokorteilla, jotka maksan pois kun saan laskun, niin ei tarvitse maksaa korkoja luotosta.
Kotimaassa käytän luottoa aika harvoin. Korot on niin alhaalla, ettei saa paljonkaan etua jos maksaisi luotolla debitin sijasta pikkuostoksia päivittäin, eikä korteilla olevasta lisäsuojasta maksamiseen ole minulle ainkaan ollut tarvetta pienissä ostoksissa. Tietysti ennakkomaksut jostain huonekaluista, matkoista, hotelleista jne. kannattaa maksaa luotolla. Kiistatapauksissa on vahvempi kun välissä on luottofirma sovittelemassa ja josta saa paremman turvan kuin pankista jos on tarve kiistää maksu tai sen osa myyjän vedättämisen tai esim. myyjän konkurssin vuoksi jos ei tavaraa tai palvelua edes ole saanut.
Reilu vuosikymmen sitten mulla pyöri toistakymmentä tonnia rahaa läpi omalta kortilta per kuukausi, kun olin konsulttina ja kaikki asumisesta (talon vuokra), (iso ja kallis) auto, lentoliput, ym. ym. piti maksaa omalla kortilla ja jenkkifirma hyvitti nopeasti aina kun lähetin laskun tositteineen kuukausittain. Meni hieman tottua siihen, että rahaa kiersin niin paljon läpi, mutta kyllä siihen sitten vuosien mittaan tottui, mutta missään välissä ei voinut olla huolettomasti ja unohtaa seurata kortin tapahtumia. Hankin sitten eri kortin tuon vuoksi omia menoja varten ja myöhemmin vielä kolmannenkin verkko-ostoksia varten.
Nykyisessä työpaikassa sitten on firman kortti, jota tosin tulee käytettyä aika harvoin eikä sen luottorajakaan ole kuin muutaman tonnin.
Liikaa. Kuusessa ollaan Juicea lainatakseni.