Lapsi 4 v puhuttelee isovanhempia (ja välillä vanhempia) etunimeltä
Siis tytön ensimmäiset sanat olivat kyllä "iti" ja "täiti" tai "pappa" ja "mumma", mutta jostain syystä on alkanut tänä vuonna kutsumaan kaikkea etunimeltä. Jos sanon, että mennään papan ja mumman luokse kylään niin lapsi sanoo, että "kiva, 'Pertti' ja 'Hannele' (nimet muutettu)" tms. Kyselee papalta, että "Pertti, missä xyz on?"
Välillä lapsi jopa puhuttelee isäänsä etunimellä "Jani, haluun maitoa".
Onko tämä ihan jokapäiväistä tai tuttua muissa perheissä??
Kommentit (5)
No minulle sanoo joskus, kun "toruu", että kuulepas Maija, miksi olit niin kömpelö tms.
En ole ikinä asiasta vaivaantunut, jokaisella lapsella on tuo vaihe, kun ymmärtää että jopa äidillä on nimi ja kyllä sitä sitten käytetäänkin.
Mun 7-vuotias tytär puhuttelee minua etunimelläni. Puhutellut pari - kolme vuotta. Isäänsä puhuttelee myös etunimellä. Ei se meitä haittaa. Mummut ja papat on mummuja ja pappoja. Muille, kuten koulussa, puhuu kuitenkin "pitää kysyä äidiltä lupa" esimerkiksi.
Puhutteletteko miehenne kanssa lapselle toisistanne etunimillä? Siis siihen tyyliin, että " Menepäs Pirkko-Irmeli pyytämään Matilta sitä maitoa" tai "Maija lupasi lukea sulle tänään iltasadun"
Olen huomannut lähipiirissä, että jos vanhemmat puhuvat lapselle toisistaan nimellä, niin lapsi oppii sen tyylin.
Meidän esikoinen puhutteli joskus isäänsä etunimeltä. Sai tehdä ihan kuten haluaa.