En saanut psykalle hoitokontaktia (17 v lukiolainen)
Kävin vähän aikaa sitten kouluterveydenhoitajalla ja -lääkärillä. Keskivaikeita ja lieviä masennus- ja ahdistusoireita + viiltelyä. Sain lähetteen nuorisopsykan poliklinikalle, josta lähete palautui nyt ohjeiden kera. Ohjeina käydä koulupsykologilla ja katsoa netistä omahoito-ohjeita. En saanut hoitokontaktia, koska mulla ollut kaksi viimeisen vuoden aikana ja lopetin ne. Koulupsykalla ei ole vapaita aikoja ja olen lukenut netistä kaiken. En tiedä, mitä nyt tekisi. Viikko sitten olin hyppäämässä sataman laiturilta, mutta en hypännyt. Tuntuu ihan tyhmältä, että yritän saada apua. Ihan turhaan. Varmaan pitää oikeasti hypätä, että saan sen lähetteen. Tällainen avautuminen. Kiitos jos luit tähän asti.
Kommentit (4)
Niin. Ihan itse olet lopettanut ja kieltäytynyt hoidosta.
Miksi niiden pitäisi sinuun yhtään enempää turhata aikaa kun kerran ei apu kelpaa? Olisiko peiliin katsomisen paikka? Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Pitää vähän ottaa vastuuta omista tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tosiasia on, että nuorten terveydenhuolto hukkuu "keskivaikeisiin ja lieviin masennus- ja ahdistusoireisiin". Olisiko sinulla mahdollisuutta käydä yksityisellä? Mielenterveyshoito tuntuu valikoivan asiakkaat sen mukaan, ovatko he vaarallisia itselleen tai muille, joten ihan vakavissani suosittelen painottamaan sitä, että olet valmis tekemään itsellesi lopullista vahinkoa.
Mielenterveysavun saaminen tuntuu olevan kuin työnhakua. Tuhansia hakijoita ja vain muutamaa voi auttaa. Kannattaa muistaa se, että kyse ei ole siitä, ettetkö tarvitsisi tai ansaitsisi hoitoa, vaan siitä, että teitä on vain niin paljon.
Ei ne ainakaan ensimmäisenä ota niitä jotka aikaisemmin ovat toistuvasti jättäneet hoidon kesken.
Vähintään nyt otat yhteyttä kuraattoriin ja kerrot tilanteen. Tai uudestaan aika kouluterveydenhoitajalle.
Ikävä tosiasia on, että nuorten terveydenhuolto hukkuu "keskivaikeisiin ja lieviin masennus- ja ahdistusoireisiin". Olisiko sinulla mahdollisuutta käydä yksityisellä? Mielenterveyshoito tuntuu valikoivan asiakkaat sen mukaan, ovatko he vaarallisia itselleen tai muille, joten ihan vakavissani suosittelen painottamaan sitä, että olet valmis tekemään itsellesi lopullista vahinkoa.
Mielenterveysavun saaminen tuntuu olevan kuin työnhakua. Tuhansia hakijoita ja vain muutamaa voi auttaa. Kannattaa muistaa se, että kyse ei ole siitä, ettetkö tarvitsisi tai ansaitsisi hoitoa, vaan siitä, että teitä on vain niin paljon.