Tyttäreni 10v. oli haukkunut kaveriaan huoraksi
Kaverin äiti soitti äsken. Tytöillä tuli jokin riita, jonka vuoksi oma tyttöni tuli kotiin. Ei kuitenkaan kertonut riidan taustoista tarkemmin, sanoi, että kaveri halusi mielummin olla jonkun toisen kanssa, josta tyttöni oli sitten loukkaantunut.
Kaverin äiti oli sitä mieltä, että nimittelyä on varmasti ollut puolin ja toisin, mutta eihän tyttö äidilleen omaa osuuttaan kerro. Halusi kuitenkin infota minua, mistä olin hyvin kiitollinen.
Kysyttäessä tyttö myönsi asian. Ei kuulemma tiedä mitä huora tarkoittaa. Sanoi kuulleensa sen eräältä tytöltä, joka asuu pihamme lähellä. Olen itsekin kuullut ko. tytön käyttävän erinäisiä adhd- ja homottelu-solvauksia, muuten en tiedä.
Olen aivan järkyttynyt, että kyseinen sana oli edes tyttäreni tiedossa! Ja että hän haukkuu noin kamalalla tavalla hyvää ystäväänsä, varmaan pahimpia solvauksia, mitä tytölle/naiselle voi sanoa. Mieheni mielestä olen elänyt täysin kuplassa, kun olen kuvitellut, ettei tyttö siihen kavereiden kanssa, koulussa tai netissä törmäisi. Meillä ei kiroilla kotona, enkä ole valehtelematta koskaan kuullut tytön suusta mitään kirosanaa!
Nyt olen aivan neuvoton, mitä rangaistukseksi? Hän on nyt ollut huoneessaan kaverin äidin puhelun jälkeen ilman konetta ja puhelinta, kun yritän miettiä sopivaa puhuttavaa ja rangaistusta.. Vinkkejä, mielipiteitä?
-Selitätte tytölle mitä ko. sana tarkoittaa, asiallisesti tietenkin, mutta niin että ymmärtää, ettei toiselle voi niin rumasti sanoa. Kotiarestia, koska selvästikään ei arvosta kaveriaan, koska häntä nimittelee. Selitätte myös kotiarestin syyn. Ja tietenkin anteeksipyyntö kaverille kasvokkain.
Näin mä toimisin oman lapseni kohdalla