Skandinaavinen ja moderni sisustustyyli = samaa kamaa kuin kaikilla.
Hesarissa tänään juttu pariskunnasta (1 pieni lapsi), joka muuttaa usein. Kuvatekstissä 'perheen skandinaavisessa ja modernissa sisustustyylissä on pehmeitä elementtejä lämpöä tuomassa'.
Kuvassa kerrostalon pieni olohuone, jossa valkoinen sohva, valkoinen tv-taso *(Ikea), vaalea pörröinen matto ja valkoiset seinät. Lämpöä tuo beige torkkupeitto ja design-jalkavalaisimen kullanvärinen jalka.
No ei tässä tietysti mitään persoonallisuudesta puhuttukaan.
Kommentit (175)
Toiset tekevät valintansa tietoisemmin kuin toiset. Itseäni on jo alkanut ahdistamaan kaikki läpipohditut ja harkitut "ratkaisut" tai "varmaalla tyylillä sisustetut". Eli pidän enemmän niistä kodeista joissa on jatkuva muutos käynnissä, kerrostumaa, asiaankuulumatonta ja yllätyksellisyyttä.
Osa asuntomyynti-ilmoituksissa olevista kämpistä on myös stailattu täyteen muodin mukaisia bulkkikalusteita ja sisustusesineitä. Tavarat ovat "oikeita" nykymuodeille, mutta lopputulos on tunkkainen. Onko niissä sitten tarkoituksena se, että potentiaalinen ostaja käy mielessään jotain omaa päänsisäistä sisustuskatalogia: juu on makrameeunisieppari, koristekorit, karvamatto, louis poulsen valaisimet ja check joka ruutuun - tämä on unelmakotini!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat laumaeläimiä. Moni asia naimiisinmenosta ja lasten saamisesta lähtien tapahtuu siksi kun muutkin tekevät niin. Joten asunnot sisustetaan samalla tavoin kuin muutkin sisustavat.
Toisaalta ihmiset ovat kovin innokaita arvostelemaan toisten valintoja joka tapauksessa olivat ne sitten valtavirtaa tai "persoonallisempia" ratkaisuja.
Mua aina naurattaa se, että ne "persoonallisemmat" ratkaisut eivät yleensä ole niin kovin persoonallisia. Itsekin sanoit, että ihmiset menevät naimisiin ja hommaavat lapsia, koska muutkin tekevät niin, mutta oletko koskaan seurannut, mitä ne "omaa elämäänsä" elävät ihmiset tekevät. He lähtevät AINA työelämän ja lähtevät kokemaan oikeaa elämää reppureissaamalla jonnekin Aasiaan tai Balille. Tai normaali työ (esim. siivooja tai kirjanpitäjä) tuhoaa sielun, mutta somevaikuttajana oleminen on ja sieltä Balilta instaaminen on se mitä kaikkien sielu käskee tehdä.
Sama juttu sisustamisessa. Todella harvalla näistä valkoisen sisustuksen kritisoijista on ihan oikeasti persoonallinen tyyli, vaan joku perus bohotyyli tms heilläkin on.
Lähes aina myös ihmiset, jotka pyrkivät olemaan "erilaisia" ja persoonallisia, ovat samalla tavalla erilaisia: paljon tatuointeja ja lävistyksiä sekä kummallisen värinen tukka. En ole nähnyt oikeastaan ketään todella "erilaista" ja persoonallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii kokeilla vaikka rokokoo-tyylisiä huonekaluja piristämään, niitä saa kohtuullisen edullisesti, täyspuuta kaiken lisäksi, sitten huomaa miten kauan jaksaa katsella.
Mistä saa rokokoo-tyylisiä huonekaluja kohtuullisen edullisesti???
- tori.fi
- antiikkikaupat
- kirpparit
Buahahaha ja jonkun mielestä krumeluuri-rokokoo on omaperäistä ja tyylikästä? Hyi hemmetti. No joo, muiden maku ei ole minulta pois, mutta sen nostaminen muita paremmaksi on älyllistä typeryyttä.
Ja yhdessäkään viestissä ei sanottu rokoroo-tyylin olevan omaperäistä tai erityisen tyylikästä. Saatikka sanottu, että joku rokokoo-tyyli olisi muita sisustustyylejä parempi. Eikös tuossa alkuperäisessä viestissä vähän niinkuin tuotu ilmi, että se on niin krumeluurista, että siihen kyllästyy nopeasti? Älyllistä typeryyttä on tehdä (vääriä) olettamuksia toisten teksteistä.
Vierailija kirjoitti:
Toiset tekevät valintansa tietoisemmin kuin toiset. Itseäni on jo alkanut ahdistamaan kaikki läpipohditut ja harkitut "ratkaisut" tai "varmaalla tyylillä sisustetut". Eli pidän enemmän niistä kodeista joissa on jatkuva muutos käynnissä, kerrostumaa, asiaankuulumatonta ja yllätyksellisyyttä.
Osa asuntomyynti-ilmoituksissa olevista kämpistä on myös stailattu täyteen muodin mukaisia bulkkikalusteita ja sisustusesineitä. Tavarat ovat "oikeita" nykymuodeille, mutta lopputulos on tunkkainen. Onko niissä sitten tarkoituksena se, että potentiaalinen ostaja käy mielessään jotain omaa päänsisäistä sisustuskatalogia: juu on makrameeunisieppari, koristekorit, karvamatto, louis poulsen valaisimet ja check joka ruutuun - tämä on unelmakotini!
Kyllä! Kerroksellisuus ja jotain henkilökohtaista. Sellainen hotellihuonesisustus ei vaan nappaa vaikka olisi tyylikäskin. Ja ei se kerroksellisuus tee siitä oksennusta.
Mulla on mummon vanha piironki ja nojatuolit. Thonetin vanhat tuolit ja vanha itämainen matto. Mutta myös ikean sohva, tom dixonin valaisimet, itsetehdyt paperitähdet, hemtexin verhot, muubsin pöytä, boconseptin tuoleja ja isotädin tauluja. Kaikki kivasti yhdessä. Ja asetelmat takanreunuksella ja ikkunalaudalla vaihtuu mielen mukaan. Matkamuistoina kaikkea hauskaa ja yllättävää, näkinkengistä lasiesineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii kokeilla vaikka rokokoo-tyylisiä huonekaluja piristämään, niitä saa kohtuullisen edullisesti, täyspuuta kaiken lisäksi, sitten huomaa miten kauan jaksaa katsella.
Mistä saa rokokoo-tyylisiä huonekaluja kohtuullisen edullisesti???
- tori.fi
- antiikkikaupat
- kirpparit
Buahahaha ja jonkun mielestä krumeluuri-rokokoo on omaperäistä ja tyylikästä? Hyi hemmetti. No joo, muiden maku ei ole minulta pois, mutta sen nostaminen muita paremmaksi on älyllistä typeryyttä.
Jos mä kerron, mistä sitä saa edullisesti, niin sekö jotenkin antaa ymmärtää, että se on mun mielestä omaperäistä tai tyylikästä...? Ja tällaisen vastauksen kirjoittaja puhuu siitä, miten typeriä muut ovat? Mitä tähän nyt enää voi sanoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikeassa ja Sotkassakin on hyvin valinnanvaraa ja nykyään sohvia saa vaikka missä väreissäkin ja kangasvaihtoja on useita.
En ole rikas, ja minulle kelpaa se Ikea kyllä. Mutta kun kysyt: Teettäisin puusepällä aidot puiset huonekalut mittojen mukaan huoneisiin sopiviksi. Sohvan pitäisi olla aitoa nahkaa. Jakkaroita olen tehnyt itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat käytännöllisiä ja järkeviä. Nämä persoonallisuuden piirteet luonnollisesti näkyvät sisustuksessa. Jos on mielenterveyden ongelmia, sekin näkyy sisustuksessa esim. hordaajilla
Puolustelet siis tylsää ja huonoa makua sekä luovuuden puutetta "järkevyydellä", ja samalla leimaat "mielenterveysongelmaisiksi" toisenlaisesta tyylistä pitävät. V**** mikä ä*liö olet.
Meillä tuovat ihmiset eloa, iloa ja väriä kotiimme, ei tarvitse sisustaa kaikenkirjavalla krääsällä, johon kyllästyy helposti.
Minä rakastan rauhallisia värejä ja selkeyttä, huonekalut ovat suurimmaksi osaksi designia Roche Boboisilta, kirjahyllyt ja tuolit tanskalaista muotoilua jne. Kun ympäristö on selkeä ja vaalea, on sitä helppo piristää värikkäällä taiteella, suosikkini on Barcelonalainen Alvaro Reja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaalea koti, valkoisen, pellavanruskean ja mustan ja harmaan sävyisiä huonekaluja. Metallia on valaisimissa ja koristeissa kaikkia sävyjä. Matot tumman turkooseja ja tammiparketin sävyisiä. Valinnat ovat tällaisia, koska ne ovat hyvälaatuisina maksaneet paljon, emme aio vaihtaa jatkuvasti vaan haluamme, että neutraaleina kestävät aikaa. Tekstiilit ovat jotain ihan muuta, rakastan violettia, turkoosia, kultaa jne. Verhoja en ole löytänyt mieleisiä mistään, ne ovat nyt harmaat. Pitää varmaan teettää, jos löydän hyvät kankaat. Inhoan marimekkovallila -kirjavuutta. Jokainen tyylillään, mutta minullakin on ehkä vaikuttanut lapsuuden keltaiset, vihreät, punaiset ja tummanruskeat, joita en omaan kotiini halua.
Millainen skandinaavinen sohva teillä on? Itse harkitsen tuota https://yleiskone.com/paras-skandinaavinen-sohva/ ykkösenä olevaa.
Skandinaavinen sisustus on ihan parasta mitä on. En ymmärrä nillittäjiä.
Näin ulkosuomalaisena tykkään mahdollisimman minimalistisesta sisustuksesta. Suurin osa asunnoista ovat järkyttävän rumia ja yritän poikaystävää käännyttää laminaattilattian valintaan, sillä kokolattiamatot ovat oksettavia.
Vierailija kirjoitti:
Näin ulkosuomalaisena tykkään mahdollisimman minimalistisesta sisustuksesta. Suurin osa asunnoista ovat järkyttävän rumia ja yritän poikaystävää käännyttää laminaattilattian valintaan, sillä kokolattiamatot ovat oksettavia.
Skandinaavinen sisustus on usein aika minimalistinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skandinaavinen sisustus on usein aika minimalistinen
Niin on, mutten asu missään Pohjoismaissa ja täällä suositaan sellaista todella tukkoisen näköiseksi ja väreillä.
Onko teillä kaikki huonekalut samaa sarjaa? Esim rahit, sohvat, lepotuolit jne
Minua alkoi harmittaa suomalaisten kotien värittömyys, ilmeettömyys ja tasapaksuisuus siinä määrin, että olen sisustanut kotiani tarkoituksella ostamatta kahta samanväristä ja -mallista esinettä. Koti tuntuu luonnollisemmalta, sillä eihän luonnossakaan samanlaisia asioita näy, ellei niitä hakemalla hae ja vierekkäin laita. Värikarttakin on luonnosta, mutta väleissä on väriä tuomassa ilopillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua alkoi harmittaa suomalaisten kotien värittömyys, ilmeettömyys ja tasapaksuisuus siinä määrin, että olen sisustanut kotiani tarkoituksella ostamatta kahta samanväristä ja -mallista esinettä. Koti tuntuu luonnollisemmalta, sillä eihän luonnossakaan samanlaisia asioita näy, ellei niitä hakemalla hae ja vierekkäin laita. Värikarttakin on luonnosta, mutta väleissä on väriä tuomassa ilopillereitä.
Kaikki on valkoista ja live love laugh tarrat seinällä. Yök
Vierailija kirjoitti:
Jossain lukuisista sisutusaiheisista keskusteluketjuista yksi kirjoittaja arveli valkoisen sisutuksen syyksi sitä, että me 70-luvulla syntyneet kasvoimme kakan värisesten samettivaatteiden, vihreiden ja oranssien tapettien jne. keskellä. Allekirjoitan tuon omalta osaltani.
Mä oon just tekemässä tällaista, vihreät tapetit ja haluaisin oranssin vakosamttisohvan sinne. Oikeen löhöttävän, en oo vielä löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
:-D
Tykkään englantilaisesta ja ranskalaisesta maalaistyylisestä sisustuksesta mutta koska asun suomalaisessa valkoisessa vuokrakuutiossa, niin sisustukseni on lähinnä skandinaavinen romanttisin höystein.
Jos asuntoni olisi oma, niin sitten laittaisin tapetit ja kaikkea muuta mutta nyt täytyy tyytä minimalismiin. Varsinkin kun muutan usein. Ei jaksa rönsyillä kun tavaraa on sitten niin paljon.
Mulla on vaalea koti, valkoisen, pellavanruskean ja mustan ja harmaan sävyisiä huonekaluja. Metallia on valaisimissa ja koristeissa kaikkia sävyjä. Matot tumman turkooseja ja tammiparketin sävyisiä. Valinnat ovat tällaisia, koska ne ovat hyvälaatuisina maksaneet paljon, emme aio vaihtaa jatkuvasti vaan haluamme, että neutraaleina kestävät aikaa. Tekstiilit ovat jotain ihan muuta, rakastan violettia, turkoosia, kultaa jne. Verhoja en ole löytänyt mieleisiä mistään, ne ovat nyt harmaat. Pitää varmaan teettää, jos löydän hyvät kankaat. Inhoan marimekkovallila -kirjavuutta. Jokainen tyylillään, mutta minullakin on ehkä vaikuttanut lapsuuden keltaiset, vihreät, punaiset ja tummanruskeat, joita en omaan kotiini halua.