Minä vuonna ovat syntyneet Suomen sotien nuorimmat veteraanit?
Nuorin tietämäni on syntynyt v. 1927 ja se saattaa olla myös oikea vastaus.
Kommentit (30)
Vaari oli 17v ikäisenä rintamalla, pitäisi kivestä käydä katsomassa milloin syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vaari oli 17v ikäisenä rintamalla, pitäisi kivestä käydä katsomassa milloin syntyi.
26 tai 27 syntynyt.
Sota loppui 1945 ja sillon on täytynyt olla vähintään 18 , jonka teoriassa 1927. Sitten on tarinoita joissa 15 v oli jossain. Tietenkin on vielä pieni ero onko sotaveteraani vai rintamaveteraani.
Niin, olihan jossain Helsingin ilmatorjuntatykeillä jotain 15-16 -vuotiaitakin ammuksia kantamassa vuoden 1944 pommituksissa.
oli siellä 12v vanhojakin, tosin ei taistelutehtövissä. Ei se tosin pelastanu kaikkia sen ikäisiä rumpupoikia.
Sotaveteraani–Krigsveteranen-lehti kertoo, että tiettävästi Suomen nuorin veteraanitunnuksen saanut sotiemme veteraani on hyvinkääläinen Leo Turunen, 82. Turunen syntyi Karjalan Enossa vuonna 1934.
Leo Turusen isä töissä VR:llä, ja hän toimi junanlähettäjänä sotatoimialueella Elisenvaaralla vuodesta 1942. Sotilasarvoltaan Turusen isä oli luutnantti. Leo Turunen liittyi Elisenvaaralla sotilaspoikiin.
Rintamatunnus-tunnustuksen saaminen oli hankalaa, sillä Sota-arkistosta ei löytynyt mitään papereita rajan taakse jääneeltä Elisenvaaralta. Tarvittiin siis henkilötodistajia. Lopullisesti asiat selvisivät, kun sota-aikaan Käkisalmessa pidetystä Sotilaspoikien kokouksesta löydettiin kaksi henkilöä todistamaan Turusen toiminnasta Sotilaspojissa. Rintamasotilas-leiman Leo Turunen sai vuonna 1988.
Vierailija kirjoitti:
1931
Mun isäni on syntynyt -30, eikä ollut sodassa.
Mun pappa meni 17-vuotiaana vapaaehtoisena jatkosotaan, oli syntynyt 1927.
1926 syntyneet oli viimeiset rintamatehtävissä, pääasiassa Lapin sodassa. Toki joitakin vapaaehtoisia poikkeuksia voi olla, mutta yleensä nämä eivät ihan etulinjan yksiköissä olleet.
Vierailija kirjoitti:
1926 syntyneet oli viimeiset rintamatehtävissä, pääasiassa Lapin sodassa. Toki joitakin vapaaehtoisia poikkeuksia voi olla, mutta yleensä nämä eivät ihan etulinjan yksiköissä olleet.
Oliko ikäluokka 1927 sitten vain muissa tehtävissä kuin rintamalla? Meinaan aina mainitaan tuo ikäluokka viimeisenä sotiin osallistuneena.
Ukkini oli syntynyt 1924 ja ehti vielä viimeisiin taisteluihin mukaan. Varmaan nuorempiakin jopa lapsia oli joissain tehtävissä, mutta ei ehkä itse rintamalla.
Isä oli syntynyt 1928 eikä ollut sodassa. Mutta oli varusmiesaikana miinanraivaajana.
Vuonna 1972 syjtynyt työkaveri oli Makedoniassa.
Olisiko joku rauhanturvaaja veteraani? Tosin ne ei ole Suomen sotia varsinaisesti.
Mun ukkini oli syntynyt 1889, eikä joutunut sotaan, oli liian vanha(?). Toinen oli vanhempi, vuoden 1872 satoa, mutta isäni oli mukana jo talvisodassa, armeijan käynyt mies (400 päivää).
paappani syntyi tammikuun 16. -26 ja niukkinaukin vältti soran. Oli kuitenni valmiudessa soan loppuvaiheessa jotain varten jossain Kainuun takana kai, kortteerasi muiren nuorukaisten kanssa taloissa siltä varalta että joutuu auttelemaan
Noin yleisesti kaikki 26 -syntyneet kutsuttiin, pääsääntöisesti 27-syntyneitä ei, vaikka osa heistä oli vapaaehtoisina.
1931