Onko Suomen kemianteollisuudessa töitä??
Alan vaihtoa mietin että jos lähtisi kouluun, teollisuuden prosessitekniikkaa opiskelemaan eli ihan tehdastyöläiseksi. Metsäteollisuus taitaa muuten olla niin ja näin, mutta eikös cmc-tuotannolla mene ihan lujaa?
Kommentit (13)
Go global or stay home.
Ay-liike on hinnoitellut suomalaisen työn korkealle. Tähän kun yhdistetään suomalaisten "mä en todellakaan tee enempää kun on pakko"-asenne niin eipä töitä ole kohta kuin julkisella sektorilla ja rahojen loppuessa ei sielläkään.
Suomi on vain liian kallis maa oli töitä tai ei, kukaan täällä nyt työnteolla pääse rikastumaan kuitenkaan.
Suomi on vain liian kallis maa oli töitä tai ei, kukaan täällä nyt työnteolla pääse rikastumaan kuitenkaan.
No eipä tässä niin rikastumisesta haaveillakaan vaan työpaikasta lähinnä. Asun teollisuuskaupungissa, jossa ei juuri muita työllistäjiä ole kuin nuo tehtaat. Kai niistä jää porukkaa eläkkeelle koko ajan..
Ap, työtön
Meille luvattiin ko. koulussa maita ja mantuja, kuuta taivaalta ja niin pois päin. Ei ole monikaan työllistyny alalle, vaikka yksi Suomen suurimpia kaupunkeja ja on tehtaita.
Kemian ala laskee vuodesta toiseen. Kouluttaudu hoitoalalle, päiväkotiin tai lähihoitajaksi muuten, niillä riittää töitä missä tahansa!
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:04"]
Kemian ala laskee vuodesta toiseen. Kouluttaudu hoitoalalle, päiväkotiin tai lähihoitajaksi muuten, niillä riittää töitä missä tahansa!
[/quote]
hoitoala ei oo kyllä yhtään mun juttu! Hoivavietti puuttuu täysin
ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:04"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ammattitaitoinen siivooja saa myös aina töitä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:04"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ammattitaitoinen siivooja saa myös aina töitä.
[/quote]
totta! Mutta palkkaus on perseestä verraten työn tärkeyteen ja raskauteen.
ap
Suomestahan ajettiin kemianteollisuus aika pitkälti alas 90-luvulla. Silloin kiinalaiset tuntui tekevän kaikki kemikaalit puoli-ilmaiseksi. Mutta myöhemmin on todettu että se oli virhe. Kiinalaisetn tuotantotavat eivät ole kovin ekologisia ja hinnatkin ovat nousseet kun kilpaileva eurooppailainen valmistus loppui. Voi hyvinkin olla että tulee vielä uusi nousu kemianteollisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:04"]
[/quote]Olet vähän hakoteillä
http://www.kemianteollisuus.fi/fi/tietoa-alasta/kemia-alana/matti-lievonen-kasvunakymat/
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:04"]
[/quote]Olet vähän hakoteillä
http://www.kemianteollisuus.fi/fi/tietoa-alasta/kemia-alana/matti-lievonen-kasvunakymat/
[/quote]
Mä olen kuule alalla. Puhukoon isot herrat mitä tykkää mutta todellisuus on toinen. Ala kasvaa korkeintaan niin että automatisoidaan kaikki mitä voi ja niin paljon potkitaan ulos kuin pystyy. Sitten JOS se nousu tulee niin meillä on ihan helvetisti väkeä kauppojen kassoilla jotka pyrkii takaisin alalleen. Siinä sulle hakotietä.
Enpä tiedä, itse olen juuri vaihtanut alalta pois. Suomi on liian pieni maa.