Kuinka nopeasti rautalääkitys on alkanut vaikuttaa?
Mulle lääkäri sanoi,että syöt nyt kuukauden rautaa niin kyllä se siitä lähtee nouseen.. Pikaisen googlettelun ansiosta huomasin että ilmeisesti tarvitaan vähintaaän kolmen kk pätkä ennen kuin alkaa tehota. Mulla rautavarastot aika alhaalla ja en ole vielä käynyt tarkistamassa arvoja uudelleen,mutta epäilen ettei vielä ole paljoo tapahtunut. Tarkottaako se,että jos varastot alhaalla vaikka hb siinä alarajoissa että on kuitenkin anemia? Mun mielestä lääkärin kannanotto oli jotenkin pliisu ja kyllä se siitä suunnilleen viikossa paranee. Nyt olen popsinut rautaa noin kuukauden ja edelleen oireita piisaa. Välillä on tuntunut jo paremmalta,mutta vielä korvat soi,nielemisvaikeutta,raajojen ja limakalvojen kihelmöintiä,puutumista.. mitä kaikkea outoa oiretta teille on tullut rautavarastojen vähetessä? Mulla siis ferritiini arvo(ko?) oli piiitkästi alle alarajan joka ilmeisesti 9. Jopa sellaista tuli netissä eteen ettei rautalääkitys taho nostaa varastoja vaan äärimmäisessä tapauksessa pitäis turvautua pistoksiin. Onko kellekään käynyt noin?
Kommentit (14)
Kyllä mulla alkoi alle viikossa vaikuttamaan, mutta saattoi tietysti olla placeboakin.
Anemian korjautumisnopeus riippuu siitä, missä ajassa anemia on kehittynyt. Jos raudanpuuteanemia on kehittynyt nopeasti, elimistöllä on enemmän valmiina raudan imeytymiseen tarvittavia molekyylejä, ja rauta imeytyy heti vauhdilla. Jos taas anemia on kehittynyt hissukseen pitkän ajan kuluessa, anemian korjaantuminen alkaa hitaammin. Oireet helpottavat nopeimmillaan parissa päivässä, parissa viikossa olo kyllä helpottuu.
Olet vähän sekaisin noiden tietojesi kanssa, ehkä sun pitäis jatkaa googlettelua (tai sitten lopettaa se). ;) Rautavarastojen mittaaminen oli nyt vähän turhakin tutkimus sulle. Raudan puutteessa elimistö käyttää ensin varastoraudan ja sen loppuessa kehittyy anemia. Yleensä siis Hb:n ollessa alhainen on aina varastorautakin matala. Hb normalisoituu yleensä 3 kk kuluessa, mutta toki tila lähtee heti parantumaan ensimmäisestä päivästä lähtien.
Oireesi tosin eivät kuulosta tyypillisiltä raudanpuutosoireilta, joten ehkäpä siksi ei sitä helpotusta ole tullut rautalisästä. :)
Vaikka oireeni eivät ole tyypillisiä raudanpuutosoireita,ne ovat kuitenkin raudanpuutosoireita. Ja nimenomaan varastoraudan mittaus oli tärkeää mun tapauksessa,koska hb oli kuitenkin suht ok,117. HB voi olla hyvä vaikka varastot on alhaalla,koska kun varastot tyhjenee alkaa hb myös laskea. En koe olevani hukassa ja jatkan kyllä googletteluakin:)
äskeinen siis ap. Ja yleensä ajatellaan että kun hb huono,niin väsymys on se tärkein oire. Toki näinkin,mutta on myös muita (oudompia)oireita joita ei näköjään ymmärretä johtuvan raudanpuutoksesta. Eihän tää tietty ole mikään faktapalsta mutta kyselempä kiinnostuksesta kuitenkin muidenkin oireita. ap
Mulla oli ferritiiniarvo viitearvojen alarajalla. Lekuri käski syömään rautaa 3-4kk, jonka jälkeen uusi tarkistus. Väsymys on hieman helpottanut kuukauden jälkeen, esim. liikunnan yhteydessä ei enää väsähdä niin pahasti. Hiukset ovat kärsineet pahasti, katkeilevat ja hamppuiset.
En ole (kai) kärsinyt anemiasta enää moneen vuoteen, joten en muista oireita kovin tarkasti. Selkein oire on kuitenkin ollut se, etten ole jaksanut tehdä enää yhtään mitään, esim. kävellä muutamaa askelta enempää. Siinä tilanteessa olo paranee kyllä heti ensimmäisestä rautatabletista alkaen. Sittenkään en ole kovin monen kuukauden kuuria syönyt, ehkä juuri sen kolme.
Kannattaisi lukea sitä googlea tarkemmin: hemoglobiini voi olla kohdillaan, vaikka varastorauta ilmaisee anemian.
Söin rautatabletin. Hieman harmittaa, sillä kotonani on voimakas magneetti. En pääse ulos!
Rautatabletit - http://hespac.com/rautatabletit.htm Ravintolisänä tuote sopii hyvin syötäväksi pidemmän aikaa ja ylläpitämään rauta-arvoja, jos epäilee saavansa ravinnosta liian vähän rautaa.
Itse olen syönyt toista vuotta jo, eikä se vaan nouse... välillä on vähän yli 30 mutta sitten taas jos vähän herpaannun, laskee taas... :( Oireina nielemisvaikeudet kanssa ja paljon muutakin mutta osana syynä on kilpirauhasen vajaatoimintakin
Vierailija kirjoitti:
Anemian korjautumisnopeus riippuu siitä, missä ajassa anemia on kehittynyt. Jos raudanpuuteanemia on kehittynyt nopeasti, elimistöllä on enemmän valmiina raudan imeytymiseen tarvittavia molekyylejä, ja rauta imeytyy heti vauhdilla. Jos taas anemia on kehittynyt hissukseen pitkän ajan kuluessa, anemian korjaantuminen alkaa hitaammin. Oireet helpottavat nopeimmillaan parissa päivässä, parissa viikossa olo kyllä helpottuu.
Olet vähän sekaisin noiden tietojesi kanssa, ehkä sun pitäis jatkaa googlettelua (tai sitten lopettaa se). ;) Rautavarastojen mittaaminen oli nyt vähän turhakin tutkimus sulle. Raudan puutteessa elimistö käyttää ensin varastoraudan ja sen loppuessa kehittyy anemia. Yleensä siis Hb:n ollessa alhainen on aina varastorautakin matala. Hb normalisoituu yleensä 3 kk kuluessa, mutta toki tila lähtee heti parantumaan ensimmäisestä päivästä lähtien.
Oireesi tosin eivät kuulosta tyypillisiltä raudanpuutosoireilta, joten ehkäpä siksi ei sitä helpotusta ole tullut rautalisästä. :)
Olen ollut vegaani lähes koko elämäni,50 vuotta. Hb pyörinyt 120-130 tienoilla. Varastorautaa ei ole koskaan mitattu. Viimeiset pari vuotta ollut ollut levottomia jalkoja, lisälyöntejä, ulkopuolisuuden tunnetta, vaikeuksia ajatella selkeästi ja johdonmukaisesti, sellaista vetämättömyyttä ettei saanut päivittäisiä asioita tehdyksi. Työterveyslääkärin toimesta kontrolloitu kilpirauhas arvot yms. Ferritiiniä ei otettu koska se on turhaa kun hb viitearvoissa. Aloin syödä omatoimisesti rautalisää: Blueiron mixtuuraa ja Ainoa -kapseleita. Joissakin päivissä vetämättömyys oli tiessään. Työpäivän päätteeksi touhusin kotitöitä, yleensä kotityöt ovat olleet vapaapäivien hommia. Ajattelin että tässä on placebovaikutuksesta kyse.
Mulla myös tukka eloton ja kärsinyt. Jossain välissä olin kuolemanväsynyt(oiskohan sillon alkanut varastot tyhjentyä),nyt pikemminkin alistunutta väsymystä oikeastaan kaikkeen,mikään ei huvittais. Hommat on kuitenkin pakko hoitaa ja eteenpäin mennä. Joskus mulla on ollut hb 90 paikkeilla ja sillonkaan en muista että olisin ollut ihan" jaksamaton".