Mistä syöpäkivut johtuvat?
Usein sanotaan, että varsinkin loppuvaiheessa oli kovat kivut. Mistä ne kivut johtuvat? Painaako kasvain johonkin esim. hermoon vai tuottaako jotain ainetta, joka lisää kipua vai mikä?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun mieheni oli lopussa pelkkää luuta ja nahkaa jolloin ihan vaan oleminen sattui. Noin muuten sattui anakin nesteen kertyminen vatsaonteloon ja keuhkoihin.
:( Otan osaa!
Elimiin tulee tulehduksia, vaurioita ja vajaatoimintaa, kasvain voi myös painaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun mieheni oli lopussa pelkkää luuta ja nahkaa jolloin ihan vaan oleminen sattui. Noin muuten sattui anakin nesteen kertyminen vatsaonteloon ja keuhkoihin.
Hyi kauhea... Otan myös osaa.
Uskallanko kysyä, että kuinka kauan hällä oli elinaikaa siitä kun todettiin, ja missä päin tämä syöpäpesäke sijaitsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:( Otan osaa!
Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kauhea... Otan myös osaa.
Uskallanko kysyä, että kuinka kauan hällä oli elinaikaa siitä kun todettiin, ja missä päin tämä syöpäpesäke sijaitsi?
Hänellä oli haimasyöpä ja etäpesäkkeitä imusolmukkeissa ja keuhkoissa, menehtyi vuosi diagnoosin saamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Elimiin tulee tulehduksia, vaurioita ja vajaatoimintaa, kasvain voi myös painaa.
Vaikka maksassa oleva kasvain venyttää elintä kasvaessaan mikä sattuu. Hirveä kohtalo on myös jos sen lisäksi tietää kuolevansa. Tulee vielä etäpesäke selkärankaan ja halvaantuu. Kaiken lisäksi vielä loppuajaksi pyörätuoliin niin siinä hirveä kohtalo.
Syöpä ei ole yksi ainut tauti, vaan syöpiä on satoja erilaisia. Jokaisessa on omat ongelmansa, mutta yleensä ne tuhoavat jotain kudosta, joten siitä tulee kipuja. Joissakin syövissä voi olla kasvain, joka painaa kudoksia tai aiheuttaa tukoksia. Myös hoidot aiheuttavat kipuja.
Mun läheisellä oli suolistonsyöpä, joka aiheutti ensin karmeita vatsakipuja, kun kasvain tukki suolta. Kasvain leikattiin pois. Etäispesäkkeet olivat maksassa, ja nekin kasvaessaan alkoivat aiheuttaa kipuja. Syövän erittämä hormoni aiheutti oireita, mm. sydänoireita, joten siitäkin tuli kipua kurkun ja rinnan alueelle. Viimeisen vuoden aikana nestettä kerääntyi jalkoihin, ja iho oli ihan ohutta ja repeili - todella kivuliasta. Laihtuminen aiheutti kipuja, luut hankasivat ihoa jne...
Mun tuttava sai rintasyöpään niin rankat hoidot, että tuli hermovaurioita. Myös imusolmukkeita tuhoutui, joka aiheuttaa kipua sekin, kun neste ei kulje vapaasti. Nämä kivut siis sen jälkeen kun parani syövästä.