Tuleeko miesopettajat paremmin toimeen jonnejen kanssa yläkoulussa/amiksessa?
Naisopettajat on usein aika tiukkapil...tiukkapipoja ja huumorintajua ei ole tippaakaan. Sen sijaan miesopettajat osaa ottaa rennosti. Osaa mennä sinne jonnejen pissakakkahuumoritasolle.
Kommentit (10)
Omaan mieleeni ovat nimenomaan jääneet kovat ja sanavalmiit, mutta reilut opettajat. Tämä opettajatyyppi saa oppilaat kuuntelemaan, oppimaan ja olemaan järjestyksessä, mutta ei kiusaa. Valitettavasti näitä on vähemmistö.
Tulen hyvin toimeen poikien kanssa ja saan heiltä hyvää palautetta ihan suoraan. Ja olen täti. En ole urani aikana huomannut mitään sukupuoleen liittyvää korrelaatiota tässä asiassa. Miesopet jäävät kyllä varmaan paremmin mieleen, koska heitä on paljon vähemmän.
T. Yläkoulun äikänope
Ei se sukupuolesta ole kiinni. Sellaiset pärjäävät parhaiten, jotka eivät olleet pelkkiä kympin oppilaita itse. Joilla on mieluummin ollut ongelmia omana kouluaikana. Silloin tunnistaa helpommin, mistä kiikastaa ja mistä narusta vetää. Jos on itsellä ollut hankalahkoja teinejä, aina parempi.
Naisope yläkoulussa, joka rakastaa jokaista työpäiväänsä
Vierailija kirjoitti:
Tulen hyvin toimeen poikien kanssa ja saan heiltä hyvää palautetta ihan suoraan. Ja olen täti. En ole urani aikana huomannut mitään sukupuoleen liittyvää korrelaatiota tässä asiassa. Miesopet jäävät kyllä varmaan paremmin mieleen, koska heitä on paljon vähemmän.
T. Yläkoulun äikänope
Sama juttu. Aloin opettaa ennen kuin olin saanut päivääkään opettajakoulutusta, joten luotsasin oppilaitani parhaan näkemykseni mukaan. Minua ei erityisemmin kasvatettu tytöksi, ja totuin olemaan se lettipää veljessarjan keskivaiheilla. Kolmantena opetusvuotenani koulun tukioppilaiden järjestämässä äänestyksessä sain "koulun parhaan opettajan" tittelin, ja yleisin laatusana perusteluissa oli "rento". Kivan opettajan maine auttoi esimerkiksi välituntivalvonnoissa ja muissa järjestyksenpitohommissa. Harva siellä karjumalla pärjää. Opena oleminen on taitolaji.
T. Entinen yläkoulun aineenope
Miesopettajilla enemmän auktoriteettiä mutta jos on ihan hiiri niin ei riitä luokan häiriköiden kanssa. Amiksessa miesopettaja laitettiin pöydän alle tai lukittiin välinkaappiin jos kovat jätkät niin päätti 💪
Ongelma on ylipäänsä tuossa ajattelussa, että opettajan ”pitäisi tulla toimeen oppilaiden kanssa”. Niiden oppilaiden tulee käyttäytyä siellä koulussa tai muuten tulee ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sukupuolesta ole kiinni. Sellaiset pärjäävät parhaiten, jotka eivät olleet pelkkiä kympin oppilaita itse. Joilla on mieluummin ollut ongelmia omana kouluaikana. Silloin tunnistaa helpommin, mistä kiikastaa ja mistä narusta vetää. Jos on itsellä ollut hankalahkoja teinejä, aina parempi.
Naisope yläkoulussa, joka rakastaa jokaista työpäiväänsä
Ohis. - Ja millaisia mahtaneekaan olla tulevaisuuden opettajista enemmisttö, jos ja kun ymmärtääkseni mm. luokanopettaja koulutus -valinnoissa niinkuin ymmärtääkseni kaikissa muissakin yliopistovalinnoissa pääpaino on ensikertalaisilla ja ylppäreiden arvosanoilla...
Samaa mieltä olen siitä, ettei opettajan sukupuolella ole mitään tekemistä sen kanssa onko hän oppilaiden joukossa pidetty vai vähemmän pidetty. Mutta toivon silti, että opettajaksi hakeutuisi niin naisia kuin miehiä, koska minusta on yleisesti tylsää, jos joku ala profiloituu vain naisten tai vain miesten alaksi.
Yliopisto-opiskelija
No kyllä se noin tahtoo olla, ei toki aina, mutta usein. Meidän nuoriso muistelee vieläkin yläkouluaikojen muutamaa mahtavaa opettajaa, ne oli just sellaisia, että kuulemma pahimmat jonnetkin oli kunnolla. Mutta oli kuulemma joku ihan jees naisopettajakin, rento ja mukava. Omalta kouluajaltani taas muistan, että miesopettajat olivat niitä tiukkiksia, suorastaan pelottavia moni, ei huumorista tietoakaan.