G:missä kunnossa omat hampaanne ovat?
Itse selvisin varmaan parikymppiseksi ilman reikiä, mutta nyt tuntuu, että on paikkaa paikan päällä. Vanhan paikan viereen tulee aina uusi reikä ja ainakin kerran vuodessa saa istua porattavana. Toisaalta yhtään "tekohammasta" ei ole, vaikka viimeinen oliivin kiven puraisu melkein halkaisi hampaan, jolloin olisi päässyt siihenkin huviin...
Kommentit (7)
Paskassa. Bulimia ja masennus jätti jälkensä. Yksi on jo revitty pois päivystyksessä.
Fludenttia kehiin, niin loppuu ainakin pahin de-mineralisoitumiskehitys.
Minulla paikattiin 3. luokalla yksi hammas. Tämän jälkeen ei mitään. Olen 45-vuotias. Röntgenissä on ollut varmaan ainakin 10 vuotta yksi poskihammas puoliksi demineralisoitunut, mutta ei ole edennyt mihinkään.
Mulla on ollut ongelmia vain yhden hampaan kanssa, jota on paikattu, juurihoidettu ja korjattu lohkeamia. Muita reikiä ei ole ollut ja hammaskiveäkin yleensä tosi vähän. Joskus lapsena purentaa on oiottu. Miehelläni on reikiä tämän tästä, vaikka hoitaakin hampaitaan jopa tunnollisemmin kuin, joka päivä puhdistaa hammasvälit ja on pitkään käyttänyt sähköhammasharjaa. Itse aloin vasta äskettäin käyttämää sähköhammasharjaa, muuten 2x päivässä pesen hampaat ja lankaan silloin kun jaksan. Varmaan riippuu kiilteestä, miten reikiä tulee. Minun kaikilla isovanhemmillani on/oli omat hampaat loppuun saakka. Olen kolmekymppinen.
Tosi paljon paikkoja ja yhdessä hampaassa kruunu mutta käyn säännöllisesti hammaslääkärissä, niin ihan hyvin hoidetut ovat. Kaikki visurit poistettu ja 3 hammasta juurihoidettu. Ikää on 42.
Olispa ongelmani reiät, jotka voi korjata halvalla kunnallisessa hammashoitolassa. Kun hampaat on eroosiossa, puhutaan tuhansista, jopa kymmenistä tuhansista euroista, koska kunnallinen puoli ei näitä hoida. Ja rahaa ei ole korjaamiseen laittaa normituloilla.
Hyvässä kunnossa, ei ole paikkoja eikä reikiä. Viisaudenhampaat poistettiin lukioaikana. Ikä on 38.
Runsaasti hoidettu lapsuuden tapaturman jäljiltä.
Raskaus- ja imetysaikana tuli reikiä ihan tolkuttomasti. Muutaman kuukauden välein sai istua porattavana.
Imetyksen päättymisen jälkeen ei ole tullut reikiä, mutta hammaskiveä kertyy helposti. Pitäis käydä poistattamassa.