Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentopelkoiset, MIKÄ siinä lentämisessä on niin pelottavaa?

Vierailija
16.04.2014 |

Itse en ole lentopelkoinen varsinaisesti mutta joskus on pelottanut, kun on turbulenssia. Ajattelin sitten, että "kone putoaa" ja päädyin sitten siihen, että no jos putoaa niin putoaa, ei sille silloin mitään voi, tässä ollaan. Se sitten vähän helpottikin.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:53"]

Olen ymmärtänyt että kun kone syöksyy, menee taju ennen iskeytymistä maahan. Sen takia kuolema lento-onnettomuudessa ei niin pelota. Mutta korjatkaa näkemykseni jos se on väärä. 

[/quote]

Miksi ihmeessä näkemystäsi pitäisi korjata, jos sinä et sen takia pelkää kuolla lento-onnettomuudessa?

[/quote]

Musta tämä on ihan perusteltu huomio. Olen itse ollut auto-onnettomuudessa, jossa auto suistui moottoritieltä ja meni ympäri. Menetin myös tajuntani siinä vaiheessa kun auto meni ympäri.

Olisi tietysti mielenkiiintoista tietää, montako sekuntia joutuu perustellusti pelkäämään, jos on selvää, että kone putoaa.

Ap

Vierailija
22/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että kun kone syöksyy, menee taju ennen iskeytymistä maahan. Sen takia kuolema lento-onnettomuudessa ei niin pelota. Mutta korjatkaa näkemykseni jos se on väärä. 

[/quote]

Tajun ei todellakaan tarvitse lähteä ennen iskeytymistä. Joskus voi olla jopa niin hyvä tuuri, että selviää koneen putoamisesta mereen, mutta henki lähtee kun ympärillä pyörivät hait mussuttavat sinut päivälliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahan syöksymistä tai muuta vastaavaa onnettomuutta. Selviytymismahdollisuus on niin olematon, ja se ettei tilanteessa pysty olemaan yhtään "puikoissa". Jos laiva uppoaa tai joudut auto-onnettomuuteen, oma järkevä toiminta/suojautuminen voi pelastaa sinut. Lentokoneen syöksyessä maahan ei voi kuin pitää "peukkuja pystyssä".

Vierailija
24/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan hyvin voi lähteä tajua ihan vain itse syöksyn takia. Ihminen on kumma olento siinä mielessä, että osaa säästellä itseään. Jos sulla on vaikka todella paha haava, tyyliin sisälmykset näkyy, niin äkkiä menee taju, jos sitä erehdyt katsomaan.

Vierailija
25/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:55"]

[/quote]

Miksi ihmeessä näkemystäsi pitäisi korjata, jos sinä et sen takia pelkää kuolla lento-onnettomuudessa?

[/quote]

Musta tämä on ihan perusteltu huomio. Olen itse ollut auto-onnettomuudessa, jossa auto suistui moottoritieltä ja meni ympäri. Menetin myös tajuntani siinä vaiheessa kun auto meni ympäri.

Olisi tietysti mielenkiiintoista tietää, montako sekuntia joutuu perustellusti pelkäämään, jos on selvää, että kone putoaa.

Ap

[/quote]

Kun syöksytään alas lentokoneiden käyttämistä korkeuksista sitä ehtii kyllä hyvin tajuamaan mitä on tapahtumassa. Se ei tule sieltä alas sekunnissa tai parissa. Siinä on mukavan pitkä aika olla kauhuissaan.

Vierailija
26/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontrollin menettäminen. Olet muiden (ammattilaisten, tietysti) "armoilla". Jos onnettomuus tapahtuisi, tuskin jäisi henkiin. 

Vierailija
27/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kova lentopelko.

yritän nyt parhaimpani mukaan sitä teille selittää :) Kyse on monesta fobiasta, jotka yhdistyvät lentämisessä. Ahtaanpaikankammo, pelko putoamisesta, pelko kuolemasta, kontrollin menetys ( en pelkää ajaa autolla, sillä hallitsen sitä itse).

Lisäksi koen lentämisen fyysisesti. Vatsassa tuntuu nousut ja laskut. Korvat lukkiutuvat ja tasapaino heittää. Sydän alkaa hakkaamaan ja tulee tuskainen olo. Luultavasti nämä fyysiset tuntemukset ovat omiaan pahentamaan henkistä tuskaa.

Järjellä fobioita on vaikea selittää. Se on varmaan vaan joidenkin ihmisten fyysinen ja psyykkinen tapa reagoida tiettyihin, luonnottomalta tuntuviin tilanteisiin.

Lennän kohtalaisen paljon, mutta lentopelko ei hellitä. Tuskin pääsen siitä ikinä eroon. Kun on oikein paha tunne koneessa, niin saatan itkeä. Se helpottaa hetken. En kuitenkaan anna pelon hallita elämääni, vaan olen hyväksynyt nämä tunteet ja tuntemukset ja elän niiden kanssa.

Tsemppiä muille lentopelkoisille!

Vierailija
28/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 10:56"]

...Jos tuhansien kilometrien korkeudessa jotain sattuu...

[/quote]

Ei tässä kai kuulennoista puhuttu  ;)

Vierailija
29/29 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein pahin kohta on se, kun ollaan vielä maassa. Sitten laitetaan ne moottorit täysille ulisemaan siinä korvan juuressa ja ampaistaan vauhtiin ja painuu penkkiä vasten ja sitä tajuaa, että nyt mennään eikä pois enää pääse. Ei siellä ilmassa enää pelota, kun on tullut taas se normaalimpi "painottomuuden" tunne.

Lentäminen ei ole minua tuota lähtöpaniikkia lukuun ottamatta muutoin koskaan pelottanut, mutta kieltämättä oli hiukan ilkeä tunne silloin, kun palasin USAsta viikko terrori-iskun jälkeen takaisin Suomeen. Ei tullut uni silmään ja rauha sisälle ennen kuin Frankfurtista vaihdoin Suomen-koneeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi