Ärsyttävä s-posti/chat käyttäytyminen työpaikkalla
Ollut tällä viikolla taas niin ajankohtaista joten jaan vähän kokemuksia, muilla samanlaista?
Ensin on kun lähetetään kysymys s-postilla monelle henkilölle mutta ei kuitenkaan kerrota yhtään keneltä haluaa vastauksen. Tyyliin "voisitko hyväksyä" ja viesti osoitettu 5 henkilölle (ei CCnä). Jos ei tiedä kenen tehtävä on hyväksyä, niin voisi edes kertoa sen sähköpostissa, silloin olisi ymmärrettävämpää. Lähinnä ärsyttää tuo kun niiden 5 vastaanottajan pitää jokaisen alkaa miettimään kuka tuohon nyt vastaisi, monesti ei kukaan vastaa ja sitten lähettäjä ihmettelee.
Toinen on chatilla häirintä kun on skype/teams-puhelussa tai tilan "poissa", esim lounaalla. Ollaanko sokeita vai miksi oletetaan että alkaisin chatilla vastaamaan kun siellä kerran näkyy että ole puhelussa?? Tai jos on lounastauko ja tilana "poissa", miksi nämä olettaa että lounasta syödessäni keskeyttäisin syömisen ja alkaisin chatissa vastailemaan?? Jos online tila ei salli, silloin lähetetään sähköposti tai myöhemmin kokeillaan chatilla. Ärsyttävää kun lounaan aikanakin monet chattailee viestejä.
Sitten vielä ne pe-iltapäivällä sähköpostivyöryn lähettävät. Aina tulee 14.00 jälkeen perjantaina useita viestejä missä sitä ja tätä pitäisi "kiirellisesti" tehdä. Ettekö ollenkaan ymmärrä että muutkin haluaisi rauhassa lähteä viikonlopun viettoon? Jotenkin omahyväistä käytöstä tuollainen kun oma pöytä halutaan puhtaaksi viikonlopuksi (sysätään kaikki vastuu muille) mutta ei ajatella että muutkin toivoisi rauhallista viikonloppuun lähtemistä.
Kommentit (3)
AP:lle ehdotus:
kun syöt lounasta ja olet poissa ja näyt Skypessä keltaisella, älä tutkaile koneeltasi mitään työasioita. Ota aika ihan vaan itsellesi, ja sitten kun palaat lounaalta voit rauhassa katsella mitä jonossa olevia viestejä on tullut.
Jaa-a. Sinulla on varmaan helppo/kiireetön työ, jos säpo-etiketti on suurimpia harmin aiheita? Toki kaikki epäselvyys ärsyttää ja syö tehokkuutta.
Itse olen ainakin huomannut joidenkin välttelevän varsinaisia työtehtäviä "kiireen" perustella ja heillä on kuitenkin aikaa sitten viestitellä ja hioa protokollaa. Jos olet lounaalla, et vastaa. Viestit on sitä varten että ne voi lukea sitten kun ehtii. Voi kirjoittaa, että sori olin lounaalla. Ärsyttävintä on kun itse puhut puhelimessa samalla kun kirjoitat kiireessä viestiä tapaamisten välissä ja sitten joku loukkaantuu kun viesti ei ole oikein muotoiltu tai lopusta puuttuu "jooko kiltti ihana" tmv.
Mitä tulee tuohon pe iltapäivän sumaan, siihen pätee hyvin sanonta: sinun viivyttelysi ei ole minun tulipalokiire. Ennakointia. Jos oli niin kiireellistä, olisi hoitanut jo aamusta.
Sähköpostitulva on ikävä jos jokaista pikkuasiaa laittaa säpolla. Sen kannalta on parempi laittaa Teamsissa viesti, keskustelut pysyy yhdessä paikassa helposti eivätkä huku sähköposteihin. Vaikka laitan Teamsissa viestin, en oleta että siihen vastataan heti tai että sitä edes vilkaistaan heti. En koe järkevänä metsästää kalenterista että milloin toisella on vapaahetki palavereiden välissä että voin silloin lähettää viestin... Parempi on laittaa viesti heti matkaan ja paneutua muihin tehtäviin sen sijaan että kirjoitan lapulle kelle haluan laittaa mitäkin viestiä ja moneltako he ovat vapaana etten häiritse puhelua...
Luotan siihen että ihmiset laittaa ilmoitukset pois päältä tärkeiden puheluiden ajaksi joten viestit ei häiritse. Multitaskaajat ja ne jotka palaverissa ovat taustalla, voivat puhelun aikana vastailla niihin viesteihin. Omatkin kollegat vastailee ja myös lähettelee itse viestejä puheluidensa aikana.
En ymmärrä miksi en voisi lähettää viestiä kun toinen on lounaalla jne. Hän lukee sen sitten palattuaan jolloin olen ehkä itse lounaalla. Asiat menevät eteenpäin sillä tavalla vaikka ei onnistuttaisi olemaan yhtä aikaa tavoitettavissa.