HS: Essi, 21 lähti marraskussa kavereineen täydellä vuokrabussilla laskettelureissulle Rukalle
Reissussa pelko kävi toteen. Nyt nuoren naisen karanteeri on juuri päättynyt ja hän on toipunut sairastamastaan covid-19-taudista.
- Jäljittäjien soitoista tuli hyvä olo. Kaikki korostivat, ettei pidä syyttää itseään, Essi sanoo
Hienoa, että ihmisiä ei syyllistetä vääristä valinnoista.
Kommentit (46)
Täytyy heitin nyt kahavia saaja. Ei nuoria sairaita ihmisiä nyt kuitenkaan kotiinsa voi teljetä. He ovat kuitenkin hesalaisia, villejä ja vapaita.
Itsekäs muija. Ihan oikein syyllistää.
No nyt Essin ei tarvitse enää välittää koko koronasta. Rokotus kunnossa. Voi jatkaa elämää normaalisti ja sekös ap:ta kismittää.
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä en hyväksy rajoituksia minunminunminun pitää saada perseillä aivan kuten haluan minuaminuaminua ei mitkään maski suositukset koske. Minä minä minä.
Näin ne suositukset toimii. Mikään muu kuin pakko ei auta, uusimaa kiinni joululomien ajaksi!
Ja sit nää lisäksi kuvittelee, että ei mitään kulkemisia tarvi rajoittaa, kunhan vaan muistan sen maskin. Joo, maski on ihan hyvä lisä, mutta ei se silti anna vapautta elää kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta Essi nyt ihan penaalin terävimmältä kynältä. Enkä nyt tarkoita (vain) sitä, että tampiokavereidensa kanssa reissuun lähti, vaan sitä, että ilmeisesti kuvittelee ihan vakavissaan saaneensa tartunnan rinteestä, eikä tajua, että se on tullut joltain oireettomalta tai lieväoireiselta matkakumppanilta tai sitten jossain after skissä, josta ei kehdannut edes kertoa.
Tai after after skissä jossa eritteet vaihtoivat omistajaa?
Joo, siellä vaihdettiin ulostetta virtsaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten tyyppien takia korona leviää. Laskettelureissun olisi voinut jättää ensi kevääseen tai jopa vuoden päähän. Kavereita voisi nähdä turvallisemminkin.
Sinun kaltaistesi ihmisten takia monet kuolee ja vielä paljon useammat syrjäytyy mielenterveysongelmien, kotiväkivallan ja monien muiden syiden takia. Elämässä kun on monia muitakin riskejä sen koronan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten tyyppien takia korona leviää. Laskettelureissun olisi voinut jättää ensi kevääseen tai jopa vuoden päähän. Kavereita voisi nähdä turvallisemminkin.
Sinun kaltaistesi ihmisten takia monet kuolee ja vielä paljon useammat syrjäytyy mielenterveysongelmien, kotiväkivallan ja monien muiden syiden takia. Elämässä kun on monia muitakin riskejä sen koronan lisäksi.
Juuri näin. Joskus "lääke" voi olla pahempi kuin itse tauti. Nyt yksinäiset, masentuneet ja syrjäytyneet jäävät entistä enemmän unohdetuiksi. Niitä vähiäkään harrastuksia ei voi harrastaa.
Ei ole tervettä, jos elämä pyörii pelkän koronan ja siltä suojautumisen ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Joskus "lääke" voi olla pahempi kuin itse tauti. Nyt yksinäiset, masentuneet ja syrjäytyneet jäävät entistä enemmän unohdetuiksi. Niitä vähiäkään harrastuksia ei voi harrastaa.
Tässä yrtetään nyt suojella riskiryhmiä. Masentuneet tuskin harrastaa laskettelua ja ryhmämatkailua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tervettä, jos elämä pyörii pelkän koronan ja siltä suojautumisen ympärille.
Ei ole tervettä vähätellä koronaa. Trumpkin vähätteli ensin mutta sairastuttuaan kyseli lääkäreiltä huolestuneena, että kuoleeko hän tautiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yrtetään nyt suojella riskiryhmiä. Masentuneet tuskin harrastaa laskettelua ja ryhmämatkailua.
Eikö siihen riittäisi kevyemmätkin konstit? Esim. omat kuntosalivuorot, kauppa-ajat yms. riskiryhmäläisille? Ei kaikkea toimintaa tarvitse sulkea sen takia. Ei pidä unohtaa että esim. kuntosalit pelastaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä masentunutkin voi lähteä Lappiin laskettelemaan kavereiden mukana. Miksei voisi? Siitä ei nauti samalla tavalla kuin terveenä, mutta se voi silti piristää vointia kummasti.
Lisäksi monet terveetkin masentuu ja saa muita terveysongelmia, jos elämä on pelkkää kotona kökkimistä.
Eikös viime viikonloppuna olleet kaikki instapissikset levillä? Sieppo & kumppanit?
Ihme kommentteja täällä. Minusta tuo oli positiivinen juttu siinä mielessä, että Essi kertoi jäljittäjien ja terveydenhuollon asenteista, joista oli jäänyt luottavainen olo.
On ihan ensisijaisen tärkeää, että koronatartunnan saaneet ihmiset kertovat rehellisesti menonsa ja kontaktinsa jäljittäjille. Siksi syyllistämisen välttäminen jäljitystyössä on tärkeää, koska muuten ihmiset eivät kehtaa myöntää menemisiään.
Eri asia sitten on se, pitäisikö kenenkään käydä nyt yhtään missään postilaatikkoa kauempana, jos ei ole pakko. Mutta sekään keskustelu ei ratkea syyllistämällä ihmisiä tartunnan saamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hiukan yrittää lajitella kaikkia sinusta vastenmielisiä ihmisiä eri pinoihin? Jos mielenterveysongelmaan ei auta muu kuin täydellinen vapaus toimia piittaamattomasti ja ajattelematta ja kontaktit pelkkiin jees-hännystelijöihin, niin epäilen että lääke on väärä. Siihenkin asiaan.
Tää oli ihan älytön juttu. Lääkäri oli kuulemma sanonut, ettei Essi ole tehnyt mitään väärin. Jaahas, itse on tässä syksyllä perunut matkoja, lopettanut kyläilyt ym ym ym., kun on kuvitellut, että näin on nyt järkevintä. Mutta jos terveydenhuollonkin edustajan mielestä ei tuossa toiminnassa ole ollut mikään "väärin", niin taidanpa itsekin heittää suosituksilla vesilintua ja jatkaa elämää kuten ennen koronaa! Mielellään ne lääkärit ilmeisesti meitä sitten hoitavat.
Kyllä on toiminut väärin ja saa syyllistää! Koko ajan jauhetaan turvaväleistä. Miten pidät sellaiset täydessä bussissa tai baarissa.
Hyvä latte maistuu aina