Miten vartalosi palautui synnytyksen jälkeen?
Sain esikoiseni kolmisen viikkoa sitten ja vaikka vauva on ihana ja rakas niin suren aivan kohtuuttoman paljon rumaksi käynyttä vartaloani.
Sain todella pahat, tummat raskausarvet ympäri lonkkia, nivusiin ja koko alavatsan alueelle vaikka yritin koko raskauden ehkäistä niitä rasvaamalla, eikä painokaan noussut liikaa. Napa on oudon mallinen ja mustunut samoin linea negra on edelleen jäljellä. Vatsa on esiliina-mallinen roikkuva poimu alaosasta ja minulla on edelleen selkeä pömppis, vaikka kohdun pitäisi olla hyvin supistunut. Vyötäröä ei juuri erota edestä katsottuna ja rinnat ovat kasvaneet B:stä lähes D:hen ainakin näin imetyksen aikana. Vatsan alueella on häiriintyneitä tummia ihokarvoja. Painoni on laskenut jo takaisin normaaleihin lukemiin ja on sama kuin ennen raskautta. Olen itse nuorehko.
Kokemuksia kaipaisin miten nopeasti kroppa yleensä palautuu tällaisesta vai ovatko muutokset pysyviä (vatsanahka, värimuutokset, rintojen koko) ja oliko sillä vaikutusta monesko synnytys oli kyseessä, synnyttäjän ikä tai vauvan koko? Onko mitään apukonsteja mitä voisi käyttää?
En oikein kehtaa näyttäytyä uimapuvussa jos tämä on pysyvää ja itsetuntoni seksin suhteen on pohjalukemissa miehen kommentoitua tämänhetkistä ulkonäköäni rumasti. Kaipaisin tsemppiä.
Kommentit (19)
En mä kauhean yksityiskohtaisesti muista. Maha pieneni pikkuhiljaa. Lapsi syntyi syyskuussa, ja joulun aikaan mahaa ei enää ollut. Omat housut ei vielä mahtuneet, lainasin joskus mieheni housuja.
Mulle ei tullut raskausarpia. Linea negran huomasin vasta synnytyksen jälkeen ja se häipyi aika pian. Navasta lähti tumma pigmennti kuoriutumalla!
Eniten aikaa meni lihaskunnon palautumiseen.
Vähän reilu vuosi sitten sain esikoisen. Kyllä mullakin vielä 3vk kohdilla pömpötti ja vähän roikkui maha, siitä sitten aika nopeasti laski kyllä, muistaakseni kuukauden päästä ei juuri näkynyt kun ne muutama raskauden aika tullut kilo. Mullakin tuli raskausarpia ja nehän ei tietysti lähde pois mutta sain itse hyvin vaalennettua kun ostin apteekista Bio oil:ia ja valelin sitä päivittäin, monta kertaa päivässä. Sitä olisi kyllä voinnut käyttää ehkäisevästikin mutta kun en tajunnut, vaalensi kyllä hyvin, suosittelen :)
Rintojen koko palautuu kyllä kun lopetat imetyksen, sen jälkeen tosin mulla ainakin tyhjentyivät ja ovat nykyään aika roikkuvat mutta eipä tuo haittaa kun nykyään on niin hyviä rintsikoita, onneksi elämme 2010-lukua :)
Mulla eniten häiritsi paha repeämä alakerrassa :( Vauva oli yli 4kiloinen ja kätilö meinasi jo leikata vähän välilihaa mutta päättikin että kyllä se mahtuu. Eipä mahtunu vaan repäs syvän repeämän mitä sitten lääkäri tikkaili lähes tunnin synnytyksen jälkeen. Ne tikit kipeyty tosi helposti jos oli vähääkään pystyssä, kun veri kertyi sinne ja alkoi turvottaa. Piti pääasiassa makailla eikä kävelylekeistä ollut tietoakaan :(
Ei se kroppa enää ihan entiselleen palaudu mutta pömpötys lähtee kyllä ja uskoisin että myös värimuutokset :) Kokeile sitä öljyä arpiin.
Niin ja olin 18 lapsen syntyessä, minäkin siis nuorehko :)
Maha pömpötti pahasti kuukausia, nyt 8 kk takana ja taas lättänä. Tumma viiva lähtee muutaman kuukauden kkuluessa ihon uudistuessa (kuori ja kosteuta). Napa mulla jäi oudoksi, oli ennen pieni ja kuopalla. Puolen vuoden kuluttua oli tilanne jo ihan jees, mutta tuntuu palautuvan edelleen. Anna itsellesi aikaa.
Ps. miehesi on idiootti jos ulkonäköäsi ruotii näin pian. 3 vkoa. Huh huh. Katsokaa vuoden päästä vasta mitä vauroita oikeasti jäi.
Lapsi on nyt 9kk ja nyt vasta pikkuhiljaa alkaa kroppa palautua normaaliinsa.. Nyt alkaa lempikengät mahtua taas jalkaan, lempifarkkuja en ole uskaltanut kokeilla vielä kun nykyiset on ainakin kokoa isommat ja vielä istuvat hyvin.
Minua ahdisti muuttunut ulkonäköni myös todella paljon ja tuntui etten miehelleni kelvannut. Itsetuntoni mureni raskauden aikana eikä sitä ole vieläkään kasattu.
Nykyään jumppaan kotisalilla pari kolme kertaa viikossa, miten lapsen hoidolta ehdin ja se alkaa nyt jo hieman näkyä. Samalla se oma itsetunto sieltä taas nousee pikkuhiljaa.
Eli aloittajalle hurjasti jaksamista ja tsemppiä ja virtuaalihaleja. Olet varmasti kaunis nyt ja tulet olemaan kauniimpi kun kehosi palautuu kunnolla. Hyvä ohje on että keho muuttui koko 9kk ajan, anna sille ainakin sama aika palautua.
mulla palautui n 6 kk:ssa. en ole koskaan tehnyt vatsalihasliikkeitä, olis kannattanut. arpia ei ole, 4 raskautta 5 lasta. olen nyt vasta alkanut tehdä vatsalihasliikkeitä syvillä lihaksilla ja olen todella tyytyväinen, kuinka ne vaikuttaa muutaman viikon jälkeen jo.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:29"]
mulla palautui n 6 kk:ssa. en ole koskaan tehnyt vatsalihasliikkeitä, olis kannattanut. arpia ei ole, 4 raskautta 5 lasta. olen nyt vasta alkanut tehdä vatsalihasliikkeitä syvillä lihaksilla ja olen todella tyytyväinen, kuinka ne vaikuttaa muutaman viikon jälkeen jo.
[/quote]
Et sanonut minkä ikänen nuorin lapsesi on mutta ap:lle huomautus! Älä ala vielä ainakaan tekemään vatsalihasliikkeitä. Mulle PT teki saliohjelman kun vauva oli 9kk vanha. Siinä hän sanoi ettei kannata tehdä vielä istumaan nousuja vaan mielummin syviä vatsalihaksia ihan vaan jännittämällä koko keskivartaloa. Esim käy polvilleen maahan jumppapallon eteen. Kädet pallolle ja rullaa eteenpäin ja takaisin. Ja keskivartalo tietysti hyvässä jännityksessä, tuntuu oikeesti vatsassa hyvin kun vaan löytää oikean asennon. Vatsalihakset on vielä aika venyneessä tilassa ja jos niitä lähtee heti repimään, voi saada aikaan pahaa tuhoa! Rauhassa siis :)
Minulla on yli vuosi synnytyksestä. No vyötärö
järkky levee, läskiä. Imetyksen lopetin ja ruokarempan tein samalla. Eli syöminen on nyt terveellistä ja liikuntaa vähintään 3 krt viikko. Herkkuja sallin vko.n loppuna kohtuudella. Viikolla herkut pois! Olen hitaan painonpudotuksen kannalla.
Söin raskausaikana reilusti voita (sisäinen rasvaus), ja välttelin omega-6, fruktoosia ja viljoja (kollageenistä huolehtiminen). Ulkoisesti en rasvannut kertaakaan. Ei tullut yhtäkään raskausarpea raskauden aikana.
Kudostyyppini on raskausarville altis, kropasta löytyy murrosiässä tulleita raskausarpia paljon, nyt 15v myöhemmin ne on toki jo tosi vaaleita. Vatsanahassa raskausarpia ei ole ollenkaan.
Noin vuoden kuluttua kroppa oli suurimmaksi osaksi palautunut. Linea negra haaleni jo muutamassa kuukaudessa. En kuorinut tai kosteuttanut.
3 viikkoa on lyhyt aika. Tulet vielä tuosta palautumaan paljon! 3 viikon kohdalla ei todellakaan mahtunut vanhat tiukemmat farkut jalkaan/napit kiinni, mutta muutama kk myöhemmin mahtui vaikka painossa ei muutosta tapahtunutkaan tuolla aikavälillä.
Hyvin palautui. Kilot jäivät synnärille ja sen jälkeen olen vielä laihtunut kymmenisen kiloa. Vatsa ei pömpötä, on kiinteä ja lihaksikas. Rinnat kasvoivat B-kupista D-kuppiin. ;) Raskausarpia ei tullut, vaikka en rasvannutkaan.
mun nuorin lapsi on jo 11 v :)
t. 7
todellakin, ap viettää vielä "lapsivuodeaikaa", mikä kestänee ainakin 3 kk. kävelylenkit riittää tossa vaiheessa.
Olen laihempi kuin ennen raskautta, vatsakin litteämpi, ei raskausarpia.
just joo, laihduin, vatsa litistyi, tissit kasvoi hei haloo, tämä on inhimillisesti mahdotonta. eikä varmaan auta ap:n tilanteessa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 14:14"]
just joo, laihduin, vatsa litistyi, tissit kasvoi hei haloo, tämä on inhimillisesti mahdotonta. eikä varmaan auta ap:n tilanteessa ollenkaan.
[/quote]
Häh? Miten niin? Kyllä monilta ne raskauskilot sulaa ja samoin rinnat voivat jäädä imetyksen myötä suuremmiksi, varsinkin pienet rinnat saattavat kasvaa kokoa.
Kiitos rohkaisevista vastauksista :) pitää varmaankin ottaa rauhallisesti ja seurata tilannetta (ja käydä apteekissa etsimässä raskausarpia haalentavaa voidetta.) Tiedän kyllä, että aikaa on kulunut vasta vähän ja sen että mies on idiootti kun kehtaa kommentoida tällaisessa tilanteessa. Silti oli niin surkea olo, että lohduttaa tosi paljon kuulla paranemista tapahtuvan vielä vuodenkin päästä.
Kiitos rohkaisevista vastauksista :) pitää varmaankin ottaa rauhallisesti ja seurata tilannetta (ja käydä apteekissa etsimässä raskausarpia haalentavaa voidetta.) Tiedän kyllä, että aikaa on kulunut vasta vähän ja sen että mies on idiootti kun kehtaa kommentoida tällaisessa tilanteessa. Silti oli niin surkea olo, että lohduttaa tosi paljon kuulla paranemista tapahtuvan vielä vuodenkin päästä.
Voi että minua kiukuttaa tuollaiset miehet!!! Itse senkun panevat siittiöt liikkeelle ja olla möllöttävät koko raskauden ajan. Nainen kantaa vauvan, kerää rasvan ja kilot, kärsii synnytyksen repeämisineen ja sen jälkeen vielä hoitaa ja imettää. Mies lähtee töihin aikuisten seuraan ja tulee illalla kotiin muutamaksi tunniksi katsomaan vauvaa ennen sen yöunia. Ja kehtaakin vielä haukkua JUURI synnyttänyttä naista kun kroppa ei ole KOLMESSA VIIKOSSA samanlainen! Pitäisi ehtiä vielä vauvan syötön ja hoidon ohessa treenaamaan 2h päivässä, huh huh. Sanoppas miehellesi ap, ettei se kroppa tule koskaan täysin samanlainen olemaan vai imettääkö herra itse lapsen tisseillään? Hankkikoot seuraavalla kerralla sijaissynnyttäjän ulkomailta jos ei kelpaa. Jumalauta.
Miksi täällä saa alapeukkua jos rehellisesti sanoo, että palautui synnytyksestä ennalleen ja on tyytyväinen kroppaansa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä saa alapeukkua jos rehellisesti sanoo, että palautui synnytyksestä ennalleen ja on tyytyväinen kroppaansa?
Luitko aloituksen? Jos luit niin tuollainen kommentti tässä ketjussa aloittajalle on puhdasta vittuilua joka tulisi jättää väliin jos ei halua olla vittupää.
Mulla kesti noin vuoden. Arvet jäi mutta ei ne menoa haittaa. Toisen lapsen jälkeen palauduin hitaammin ja kolmannesta en uskalla edes kuvitella. . Itsekin olen nuori, perusterve ja itsestäni huolehtiva ihminen joka rasvasi itseään raskauden aikana niin maan perkuleesti, mutta ei auttanut ei.
Sinulla synnytyksestä niin vähän aikaa, että en vielä olisi huolissani.