Miten reagoisitte tutun ihmisen kommentteihin siitä, miten hän aina "joutuu raivoamaan" esimerkiksi terveydenhoitohenkilökunnalle ja laboranteille, kun ajat on myöhässä eikä palvelua saa?
Varmaan kymmenes kerta nyt, kun kyseinen ihminen haukkuu kyseisen alojen edustajia somessa ja valittaa, miten aina on jonoja ja hän joutuu odottamaan, vaikka muutakin tekemistä olisi. Mielestäni käsittämätöntä toimintaa. Kyseessä on sentään lähes 50-vuotias mies, jonka luulisi ymmärtävän, että nykyisessä tilanteessa on joka paikassa ruuhkaa.
Erityisen ärsyttävää, koska someviestien perusteella raivoaa aiheesta myös paikan päällä jonottaessaan hoitohenkilökunnalle.
Pitäisikö sanoa jotain vai antaa vain olla?
Kommentit (19)
Voi myös olla että joissain paikoissa saa huonoa palvelua juuri raivoamisen takia.
Olisi mielenkiintoista tietää raivoaako myös miehille vai kohdistuuko se aina "sattumalta" naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuollaiseen väkisinkin suhtautuu kuin pikkulapseen joka ei heti saa mitä haluaa. Pitää mennä samalle tasolle ja selittää mahdollisimman yksinkertaisesti homman kulku.
Koska kysessä ei ole minun pikkulapseni jättäisin omaan arvoonsa. Eihän tuollainen kerro kuin itsestään mikä on.
Oikeassahan hän on.
Valtaosassa perusterveydenhuoltoa ei ole ruuhkia. Ajat saa nopeasti ja henkilökunnalta kuulee että hiljaista on. Jostain syystä nyt jatkuva myöhässä oleminen on kuitenkin normalisoitunut. Eihän sen näin pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös olla että joissain paikoissa saa huonoa palvelua juuri raivoamisen takia.
Näin. Oma asenne ja miten kohtelee muita voi hyvinkin ratkaista kohtaamisten laadun.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan hän on.
Valtaosassa perusterveydenhuoltoa ei ole ruuhkia. Ajat saa nopeasti ja henkilökunnalta kuulee että hiljaista on. Jostain syystä nyt jatkuva myöhässä oleminen on kuitenkin normalisoitunut. Eihän sen näin pitäisi mennä.
Aika yleistystä tämä.
Itsellä päinvastaisia kokemuksia: esim. labrassa ruuhkaa on aina, ajat tosi lyhyitä ja usein sen takia myöhässä. Liian vähän henkilökuntaa, säästösyistä.
Harvoin myöhästely on sen kyseisen työntekijän moka, yleensä syy löytyy ylemmältä tasolta (esim. työvuorojen suunnittelusta).
Kysyisin häneltä, että miksi ihmeessä minä saan aina asiallista, hyvää ja ammattitaitoista palvelua? Olen 46 vuotias tavallinen nainen ja en jaksaisi kuunnella yhtään tuollaisen miehen määkimistä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos äijä on itse kuzipää, niin luultavasti häntä kohdellaan kuzipäänä aina ja ikuisesti.
Miksi ihmeessä sinä ap jaksat olla tyypin sylkykuppina?
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen nainen.
"Kyseessä on sentään lähes 50-vuotias mies"
Unohtuiko lukutaito naisvihakiimassa?
Tuollaiset huutavat miehet on kyllä asiakaspalvelijan pahin painajainen, nimim. kokemusta on. Yleensä huudetaan vielä sellaisesta asiasta, mihin tuo kyseinen työntekijä ei voi edes vaikuttaa.
Ja mitä siitä raivoamisesta edes hyötyy? Jos vaikka ajat myöhässä, niin ei se sitä toimintaa kyllä nopeuta, kun työntekijällä menee pasmat sekaisin tuosta möykkäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin häneltä, että miksi ihmeessä minä saan aina asiallista, hyvää ja ammattitaitoista palvelua? Olen 46 vuotias tavallinen nainen ja en jaksaisi kuunnella yhtään tuollaisen miehen määkimistä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos äijä on itse kuzipää, niin luultavasti häntä kohdellaan kuzipäänä aina ja ikuisesti.
Miksi ihmeessä sinä ap jaksat olla tyypin sylkykuppina?
No siis lähinnä vain seuraan vierestä FB:ssa näitä raivopäivityksiä ja mietin, pitäisikö sanoa suoraan, mitä ajattelen.
Olen itsekin saanut pelkästään hyvää ja ammattitaitoista palvelua myös pandemian aikana eikä kyllä tulisi mieleen raivota yhtään missään mistään syystä. En ole luonteeltani äkkipikainen mutta en myöskään näe, että kiukuttelusta olisi mitään hyötyä näissä tilanteissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan hän on.
Valtaosassa perusterveydenhuoltoa ei ole ruuhkia. Ajat saa nopeasti ja henkilökunnalta kuulee että hiljaista on. Jostain syystä nyt jatkuva myöhässä oleminen on kuitenkin normalisoitunut. Eihän sen näin pitäisi mennä.Aika yleistystä tämä.
Itsellä päinvastaisia kokemuksia: esim. labrassa ruuhkaa on aina, ajat tosi lyhyitä ja usein sen takia myöhässä. Liian vähän henkilökuntaa, säästösyistä.
Harvoin myöhästely on sen kyseisen työntekijän moka, yleensä syy löytyy ylemmältä tasolta (esim. työvuorojen suunnittelusta).
Mut valittaa ei kannata tai edes saa koska mikään ei ole koskaan kenenkään yksittäisen työntekijän vika.
Tosiasiassa koko terveydenhoitoalalle on tosiaan pesiytynyt tuo asennevamma että asiakkailla on loputtomiin aikaa odotella ainaisia myöhästymisiä, koska enimmäkseen asiakkaiden on pakko odottaa vuoroaan kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Millään muulla alalla tuollainen ei toimisi. Esim. tilaat autollesi huoltoajan jonka pitäisi viedä 30 minuuttia. Ajat ajoissa paikalle ja sinulle sanotaan että onkin vähän ruuhkaa mutta istu odottamaan. 3 tunnin päästä lopulta autosi huolletaan. Tuossa kohtaa suurin osa haukkuisi sekä huoltofirman että vaihtaisi seuraavalla kerralla toiseen firmaan. Mutta terveydenhoitoahan ei saa haukkua, oli palvelu miten surkeaa tahansa?
Ehkä häntä on neuvottu olrmaan jämäkkä.
Minullekin sanottiin, että apua saa, kun on vaan sitkeä ja jämäkkä. Vanhemmilleni yritin saada apua julkiselta puolelta. Hyvällä käytöksellä sitä ei saanut.
En osaa olla jämäkkä kuin raivoamalla. En kai tiedä,mitä sana "jämäkkä" voisi muuten tarkoittaa.
Mutta raivoamalla saa vain vaikean asiakkaan maineen.
Joten en pysty neuvomaan. Jos julkiselta puolelta ei saa apua tarpeeksi, pitäisi kai yrittää hakea yksityiseltä puolelta apua.
Aina on kuitenkin niitä, jotka kehuvat saavansa julkiselta puolelta erinomaista palvelua. Joissain asioissa vanhempanikin saivat hyvää palvelua, mutta sitten yllättäen tiedon kulku ikään kuin katkesi. Sitä tuntee itsensä joskus täysin avuttomaksi idiootiksi, kun yrittää selittää, mistä on kyse, ja juttu näyttää katoavan jonnekin olemattomuuteen.
En tiedä, miksi ihmiset kokevat niin erilaista kohtelua.
Tähän liittyen tuli mieleen hyvä esimerkki:
Olin aikanaan yksityisessä lääkärikeskuksessa töissä, jossa oli viikonloppuisin lääkärin päivystys ilman ajanvarausta. Eli tullaan paikan päälle ilmoittautumaan, ja järjestyksessä kaikki pääsee vastaanotolle.
Lääkäri aloitti työnsä klo 10, ovet ja puhelin aukesi klo 9.30. Puhelimessa siis sanottiin, että ovet auki ja saa tulla ilmoittautumaan ennen kymmentäkin (osa tuli paikalle ilman soittoakin). Näin ollen moni tuli heti paikalle ja jonotti sitä lääkärille pääsyä aamuisin n. puoli tuntia tai ylikin, ja tämä ihan ok, kun olihan sitä jonossa ekana tai tokana tai kolmantena :)))
Mutta auta armias, jos joku joutui keskellä päivää jonottamaan sen puoli tuntia, niin heti tultiin valittamaan, että mikä kestää :D Kun eihän sitä yksityisellä pidä joutua jonottamaan!! Ja kaikille kuitenkin selitetty sama homma eli järjestyksessä mennään.
Toki eri ihmiset kyseessä, mutta kun tämä toistui aina vaan, niin kyllä siinä huomasi eron. Mukavampihan se on jonotella, kun on päässyt keulille tulemalla kiireellä paikalle ja odottaa vain arvon lääkärin saapumista paikalle :) Joskus lääkäri saattoi vielä tulla myöhässäkin paikalle, mutta ei haittaa :D
Lakkaisin olemasta tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä häntä on neuvottu olrmaan jämäkkä.
Minullekin sanottiin, että apua saa, kun on vaan sitkeä ja jämäkkä. Vanhemmilleni yritin saada apua julkiselta puolelta. Hyvällä käytöksellä sitä ei saanut.
En osaa olla jämäkkä kuin raivoamalla. En kai tiedä,mitä sana "jämäkkä" voisi muuten tarkoittaa.
Mutta raivoamalla saa vain vaikean asiakkaan maineen.
Joten en pysty neuvomaan. Jos julkiselta puolelta ei saa apua tarpeeksi, pitäisi kai yrittää hakea yksityiseltä puolelta apua.
Aina on kuitenkin niitä, jotka kehuvat saavansa julkiselta puolelta erinomaista palvelua. Joissain asioissa vanhempanikin saivat hyvää palvelua, mutta sitten yllättäen tiedon kulku ikään kuin katkesi. Sitä tuntee itsensä joskus täysin avuttomaksi idiootiksi, kun yrittää selittää, mistä on kyse, ja juttu näyttää katoavan jonnekin olemattomuuteen.
En tiedä, miksi ihmiset kokevat niin erilaista kohtelua.
Minä olen yksi niistä jotka saa julkisella puolella aina hyvää palvelua. Tähän lasken myös lapseni joiden molempien varhaislapsuus on ollut sairaaloissa ravaamista.
Välillä aika ollut myöhässä, kukaan ei ole kuollut tai siitä kärsinyt.
Etenkin keväällä sairaanhoitajia oli meidän kunnassa siirretty eri tehtäviin mitä he alun perin tekivät. Se ei ole yhdenkään sh:n vika eikä siitä kiukuttelu ainakaan auta saamaan parempaa palvelua.
Kokemusta myös yksityiseltä, siellä ei palvelusta ollut puhettakaan. Tympeitä kokemuksia vain ja siksi päädyin käyttämään pelkkää julkista. Pieni myöhästyminen ei haittaa jos vastassa kuitenkin on ihminen joka kuuntelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan hän on.
Valtaosassa perusterveydenhuoltoa ei ole ruuhkia. Ajat saa nopeasti ja henkilökunnalta kuulee että hiljaista on. Jostain syystä nyt jatkuva myöhässä oleminen on kuitenkin normalisoitunut. Eihän sen näin pitäisi mennä.Aika yleistystä tämä.
Itsellä päinvastaisia kokemuksia: esim. labrassa ruuhkaa on aina, ajat tosi lyhyitä ja usein sen takia myöhässä. Liian vähän henkilökuntaa, säästösyistä.
Harvoin myöhästely on sen kyseisen työntekijän moka, yleensä syy löytyy ylemmältä tasolta (esim. työvuorojen suunnittelusta).
Mut valittaa ei kannata tai edes saa koska mikään ei ole koskaan kenenkään yksittäisen työntekijän vika.
Tosiasiassa koko terveydenhoitoalalle on tosiaan pesiytynyt tuo asennevamma että asiakkailla on loputtomiin aikaa odotella ainaisia myöhästymisiä, koska enimmäkseen asiakkaiden on pakko odottaa vuoroaan kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Millään muulla alalla tuollainen ei toimisi. Esim. tilaat autollesi huoltoajan jonka pitäisi viedä 30 minuuttia. Ajat ajoissa paikalle ja sinulle sanotaan että onkin vähän ruuhkaa mutta istu odottamaan. 3 tunnin päästä lopulta autosi huolletaan. Tuossa kohtaa suurin osa haukkuisi sekä huoltofirman että vaihtaisi seuraavalla kerralla toiseen firmaan. Mutta terveydenhoitoahan ei saa haukkua, oli palvelu miten surkeaa tahansa?
Totta kai saa valittaa, mutta se valitus pitää tehdä oikeaan paikkaan! Ei möykätä sille kyseiselle työntekijälle, vaan laittaa kirjallinen palaute oikealle taholle.
Esimerkkinä: yksityisessä lääkärikeskuksessa toimistomaksu nousi joka vuosi, taisi olla jotain 15e pintaan jossain vaiheessa. Asiakkaat tätä aina kauhisteli meille sihteereille, että onpa kallis. Sanottiin aina, että kannattaa laittaa palautetta asiasta. Toki tuotiin tämä jatkuva palaute esille myös esimiehelle.
MUTTA: firman päättäjät oli sitä mieltä, että toimistomaksun suuruus ei ole ongelma, kun siitä ei tule ikinä asiakkailta negatiivista palautetta. Eli joka vuosi sitten vaan joku 50 sentin korotus, kun ei tunnu asiakkaille missään :D
Eli palautetta kannattaa aina laittaa, jos aihetta on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan hän on.
Valtaosassa perusterveydenhuoltoa ei ole ruuhkia. Ajat saa nopeasti ja henkilökunnalta kuulee että hiljaista on. Jostain syystä nyt jatkuva myöhässä oleminen on kuitenkin normalisoitunut. Eihän sen näin pitäisi mennä.Aika yleistystä tämä.
Itsellä päinvastaisia kokemuksia: esim. labrassa ruuhkaa on aina, ajat tosi lyhyitä ja usein sen takia myöhässä. Liian vähän henkilökuntaa, säästösyistä.
Harvoin myöhästely on sen kyseisen työntekijän moka, yleensä syy löytyy ylemmältä tasolta (esim. työvuorojen suunnittelusta).
Mut valittaa ei kannata tai edes saa koska mikään ei ole koskaan kenenkään yksittäisen työntekijän vika.
Tosiasiassa koko terveydenhoitoalalle on tosiaan pesiytynyt tuo asennevamma että asiakkailla on loputtomiin aikaa odotella ainaisia myöhästymisiä, koska enimmäkseen asiakkaiden on pakko odottaa vuoroaan kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Millään muulla alalla tuollainen ei toimisi. Esim. tilaat autollesi huoltoajan jonka pitäisi viedä 30 minuuttia. Ajat ajoissa paikalle ja sinulle sanotaan että onkin vähän ruuhkaa mutta istu odottamaan. 3 tunnin päästä lopulta autosi huolletaan. Tuossa kohtaa suurin osa haukkuisi sekä huoltofirman että vaihtaisi seuraavalla kerralla toiseen firmaan. Mutta terveydenhoitoahan ei saa haukkua, oli palvelu miten surkeaa tahansa?
Totta kai saa valittaa, mutta se valitus pitää tehdä oikeaan paikkaan! Ei möykätä sille kyseiselle työntekijälle, vaan laittaa kirjallinen palaute oikealle taholle.
Esimerkkinä: yksityisessä lääkärikeskuksessa toimistomaksu nousi joka vuosi, taisi olla jotain 15e pintaan jossain vaiheessa. Asiakkaat tätä aina kauhisteli meille sihteereille, että onpa kallis. Sanottiin aina, että kannattaa laittaa palautetta asiasta. Toki tuotiin tämä jatkuva palaute esille myös esimiehelle.
MUTTA: firman päättäjät oli sitä mieltä, että toimistomaksun suuruus ei ole ongelma, kun siitä ei tule ikinä asiakkailta negatiivista palautetta. Eli joka vuosi sitten vaan joku 50 sentin korotus, kun ei tunnu asiakkaille missään :D
Eli palautetta kannattaa aina laittaa, jos aihetta on!
Ja mihin sitä palautetta sitten "firmalle" laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan hän on.
Valtaosassa perusterveydenhuoltoa ei ole ruuhkia. Ajat saa nopeasti ja henkilökunnalta kuulee että hiljaista on. Jostain syystä nyt jatkuva myöhässä oleminen on kuitenkin normalisoitunut. Eihän sen näin pitäisi mennä.Aika yleistystä tämä.
Itsellä päinvastaisia kokemuksia: esim. labrassa ruuhkaa on aina, ajat tosi lyhyitä ja usein sen takia myöhässä. Liian vähän henkilökuntaa, säästösyistä.
Harvoin myöhästely on sen kyseisen työntekijän moka, yleensä syy löytyy ylemmältä tasolta (esim. työvuorojen suunnittelusta).
Mut valittaa ei kannata tai edes saa koska mikään ei ole koskaan kenenkään yksittäisen työntekijän vika.
Tosiasiassa koko terveydenhoitoalalle on tosiaan pesiytynyt tuo asennevamma että asiakkailla on loputtomiin aikaa odotella ainaisia myöhästymisiä, koska enimmäkseen asiakkaiden on pakko odottaa vuoroaan kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Millään muulla alalla tuollainen ei toimisi. Esim. tilaat autollesi huoltoajan jonka pitäisi viedä 30 minuuttia. Ajat ajoissa paikalle ja sinulle sanotaan että onkin vähän ruuhkaa mutta istu odottamaan. 3 tunnin päästä lopulta autosi huolletaan. Tuossa kohtaa suurin osa haukkuisi sekä huoltofirman että vaihtaisi seuraavalla kerralla toiseen firmaan. Mutta terveydenhoitoahan ei saa haukkua, oli palvelu miten surkeaa tahansa?
Totta kai saa valittaa, mutta se valitus pitää tehdä oikeaan paikkaan! Ei möykätä sille kyseiselle työntekijälle, vaan laittaa kirjallinen palaute oikealle taholle.
Esimerkkinä: yksityisessä lääkärikeskuksessa toimistomaksu nousi joka vuosi, taisi olla jotain 15e pintaan jossain vaiheessa. Asiakkaat tätä aina kauhisteli meille sihteereille, että onpa kallis. Sanottiin aina, että kannattaa laittaa palautetta asiasta. Toki tuotiin tämä jatkuva palaute esille myös esimiehelle.
MUTTA: firman päättäjät oli sitä mieltä, että toimistomaksun suuruus ei ole ongelma, kun siitä ei tule ikinä asiakkailta negatiivista palautetta. Eli joka vuosi sitten vaan joku 50 sentin korotus, kun ei tunnu asiakkaille missään :D
Eli palautetta kannattaa aina laittaa, jos aihetta on!
Ja mihin sitä palautetta sitten "firmalle" laitetaan?
Yleensä aulassa on palautelaatikko eli ihan voit kirjoittaa paperille valituksesi. Tai sitten nettisivujen kautta palaute-osion kautta.
Kyllähän tuollaiseen väkisinkin suhtautuu kuin pikkulapseen joka ei heti saa mitä haluaa. Pitää mennä samalle tasolle ja selittää mahdollisimman yksinkertaisesti homman kulku.