Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4232)
"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.
Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43 %) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.
Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…
"Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti - Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka.
Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa. "
www.uusisuomi.fi/uutiset/a/2f026c55-71eb-4b3d-aab3-acfe9cec8a93
"Eduskunta hyväksyi potkulain"
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti - Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka.
Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa. "
Siis miksi joku vetää aina työttömyys keskusteluun eläkeläiset, jotka on saattaneet olla työelämässä reilusti yli 50 vuotta?
Itsekin aloittanut työelämässä vuonna 1978, kun olin 18v ja nyt jäin syksyllä eläkkeelle , kun täytin 65v. Siitä voi laskea paljonko niitä työvuosia on takana.
Joten miten minun saamani eläke(joka on työeläkettä) mitenkään liittyy työttömyyteen???
Vierailija kirjoitti:
"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.
Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43 %) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.
Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…
Ja tämä liittyy työttömyyteen miten?
Meinaatko, että työttömyys helpottuisi jos eläkkeet lakkautetaan ja eläkeläiset laitetaan hakemaan töitä?
Ne paljon parjatut suuret ikäluokatkin on sellaisia, että nuorimmatkin on jo 75v niin kuinka moni niitä sitten palkkaisi ja eikö se vaan pahentaisi työttömyyttä.
ja onko se edes mikään ihme, että eläkkeisiin menee enemmän rahaa, jos eläkeläisiä on 1.6 miljoonaa ja työttömiä noin 300 000
Vierailija kirjoitti:
Joka kolmas eläkeläinen saa pientä eläkettä. Nämä on yleensä tietenkin naisia, koska ovat hoitaneet lapsia kotona, kun lapset on olleet pieniä ja koska naisille maksetaan huonoa palkkaa.
Mies joka on juopotellut elämänsä, eikä ole töitä tehnyt saa lähes saman eläkkeen, kuin nainen joka on tehnyt ikänsä pienipalkkaista työtä . Eläke jää helposti 1200e/kk ja työvuosia voi olla takana 45.
Isoja eläkkeitä vetää miehet joten niiden eläkkeitä sitten vaan leikkaamaan.
Kukaan ei tarvii 5-7 tuhannen euron eläkettä kuukaudessa.
"Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ennusteet/tilastot/kokonaiselakeme…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Vierailija kirjoitti:
Onkos täällä muita joihin työnhaun ja työllistymisen raadollisuus on iskenyt vasten kasvoja? Vai millaisia mietteitä aihe herättää? Ap
Eipä se sen kummempaa ollut 90 luvun lamassa - töitä ei ollut, minkä teet. Kursseja kyllä oli.
Parasta aikaa ihmisen elämässä, kun piti vuorokausirytmistä kiinni.
Jos taas valvoi illat, menee se seuraava päivä aivan ketuiksi ajallisesti.
Rahaa ei ollut, mutta ei ollut menojakaan - lankapuhelin ja TV.
Ruokaa tuli enemmän tehtyä ja pataruoat tutuiksi.
Tiskasin kerran 2 viikkoon, koska oli hirveesti niitä astioita ja muka säästin pesuaineessa.
Enemmän tuli pyöräiltyä, kun asui Korsossa, josta kauppassa kävin Tikkurilassa - samalla pikku lenkki :D
Nyt kun ollut jo yli 30 vuotta samalla työnantajalla, niin ihmettelee työttömien narinaa - vapaa aikaa on.
Toisaalta nyky eläminen vie enemmän euroja, jos hakee kaiken valmiina eikä itse tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onkos täällä muita joihin työnhaun ja työllistymisen raadollisuus on iskenyt vasten kasvoja? Vai millaisia mietteitä aihe herättää? Ap
Lisäys.
Eli kun on työttömänä pitää olla tekemista joko harrastuksina tai elämäntapana.
En ole koskaan edes yksinäni ollut lähelläkään tylsistymistä tai turhautumista.
Silleen on vaikea samaistua johonkin ihmiseen, joka valittaa ettei ole tekemistä.
Enkä olen poikkeus että viihdyn yksinäni ja saan itselleni aikaan mielekästä tekemistä.
Johtunee lapsuudesta, jolloin pihoilla pelattiin pelejä (nykyään ei näe lapsia) ja on mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
"Eduskunta hyväksyi potkulain"
Naatiskellaan nyt 😍😍😍🥰🥰🥰😘😘😘
"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."
Vierailija kirjoitti:
"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."
Voisit ottaa ne lääkkeet tai painua vuittuun palstalta muualle kopioimaa.
Jos on osaamista, työkokemusta, ylempi korkeakoulututkinto jne. Miksi ei aleta yrittäjäksi, kaikki edellytykset on. No se vain vaatii 12-tuntisia työpäiviä, 7 päivänä viikossa ja ilman lomia noin 3-5 ensimmäistä vuotta. Ei onnistu tietenkään niiltä maistereilta, jotka ovat tottuneen pääsemään helpolla ja tekemään etätöitä. Valittaminen kyllä onnistuu näiltä pääosin julkiselta sektorilta vapautuneilta.
Vierailija kirjoitti:
Työtä on kyllä kaikille, jos annettaisiin vain kysynnän ja tarjonnan kohdata.
Mikähän siinä on vialla?
Olin työttömänä jo 1980- luvun lopulla mut ei se haitannut, laittelin avovaimolle ruuat ja hoidin kodin kun hän kävi ahkerasti töissä ja illalla kauppakoulussa. Sitten tuli naapurifirman kaveri kysymään että joutaisinko pariksi viikoksi hommiin kun on kiirettä. Olin siinä firmassa kuusi vuotta.
Ei toi työttömyys muuten paha ole, rahaa vaan on aika vähän.
Koko ajan haen omaa alaani lähellä olevia töitä mutta viime vuosina olis kelvannut mikä vaan mut eipä ole yhtään mitään nytkään. Kesäisin on ne laitosten huoltoseisakit niinkuin aina, voi jopa valita minne menee mutta se on siinä.
Pärjätään hyvin ilman vakituista työtä mutta nuorille niitä soisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi joku vetää aina työttömyys keskusteluun eläkeläiset, jotka on saattaneet olla työelämässä reilusti yli 50 vuotta?
Itsekin aloittanut työelämässä vuonna 1978, kun olin 18v ja nyt jäin syksyllä eläkkeelle , kun täytin 65v. Siitä voi laskea paljonko niitä työvuosia on takana.
Joten miten minun saamani eläke(joka on työeläkettä) mitenkään liittyy työttömyyteen???
Ei mitenkään. Olen myös ollut työelämässä 45 vuotta. Eikä alkuun moniin vuosiin edes kertynyt eläkettä. Työeläkkeitä maksaa ja kerryttää jokainen vuorollaan. Harva taitaa enää nykyään yltää 50 vuoden työuraan vaikka jotkut ehdottelee. Työpaikat vähenee, rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy, ennätystuloksia julkaistaan ja osinkoja jaetaan joka kevät. Yhteiskunnan rahoituksessa on väistämättä edessä suuri muutos jos emme halua luoda massiivista köyhälistöluokkaa tänne. Nyt on jo liikaa pienituloisia joilla on vaikeuksia tulla toimeen.
Laittomat potkut saaneena en suosittele ainakaan Pam liiton apua, eivät auta työntekijöitä vaan narsistisia työnantajia jotka ennen koeaikaa irtisanovat porukkaa ja taas halvalla joku uusi.