Vinkatkaa lukemista 13-v. pojalle!
Etsiskelen joululahjoja seiskaluokkalaiselle pojalleni. Joitain tietokirjoja on kiikarissa, mutta joku romaanikin olisi kiva. En vain yhtään tiedä mitä ostaisin! Poika ei harrasta lukemista paitsi tietoaiheita, mutta on ihan hyvä lukija. Joskus alakoulussa hän luki Harry Pottereita ja Henkkaa ja kivimutkaa. Kirjakaupan sivuilta hain nuortenkirjoja, mutta osa niistä vaikuttaa kyllä selvästi nuoremmille suunnatuilta. Poika on luonteeltaan aika rauhallinen ja vähän sellainen filosofinen, mutta nykypäivän lapsena ei ehkä innostu kovin raskassoutuisesta tiiliskivestä. Kouluaineista on kiinnostunein maantiedosta ja historiasta, muuten myös tähtitieteestä. Huumori kirjassa olisi varmaan plussaa. Vinkkejä, kiitos :)
Kommentit (18)
Paljon kiitoksia vinkeistä! Tuo Naakkamestari voisi olla kiinnostava, samaten siltä listalta Kalle Veirton Säbätalvi. Hoksasin googlettaa lukudiplomilistoja, niin sieltä löysin juuri yläkouluikäisille sopivaa luettavaa. Veirtolta on sillä listalla myös The next one. Menen tänään kirjastoon ja katselen samalla noita kirjoja ja tilaan sitten netistä, jos vaikuttavat lupaavilta. Tosiaan jossain kirjakaupan haussa on se ongelma, että kirjoja tuntematta ei tajua, onko se suunnattu 9- vai 14-vuotiaalle. Poika luki nuorempana Kalle Veirton kirjoja ja oli hauska huomata, että hän on kirjoittanut vähän vanhemmillekin. Fantasiakirjallisuutta on paljon, mutta se on itselleni ihan vierasta ja vaatii tutustumista. Olisi kiva, jos poika innostuisi vähän lukemaan. Koulussa äikän tunneilla on tullut kiittävää palautetta siitä, että on hyvä ja innostunut lukija ja Paahde-kirjasta kiinnostui niin, että haluaa nähdä sen pohjalta tehdyn elokuvankin. Varasin sen sitten kirjastosta. Luen itse tosi paljon ja tiedän kohtalaisesti lastenkirjallisuudesta, mutta nuortenkirjojen (siis oikeasti nuorten, ei pikkukoululaisten) kohdalla tietämyksessäni on ammottava aukko :)
Ostin omalle 14-vuotiaalla viime jouluna tämän elämänohjekirjan (yksi työkaveri suositteli), tykkäsi todella paljon: https://www.adlibris.com/fi/kirja/12-elamanohjetta-9789510436134
Oma 12-vuotias poikani lukee paljoin fantasiaa. Hänen ylivoimainen suosikkikirjailija on Riordan ja häneltä erityisesti Percy Jackson -sarja. Siinä on paljon kreikan mytologian jumalhahmoja ja mytologiaa väritettynä ilmeisesti aikamoisella määrällä toimintaa. Myöhemmissä kirjasarjoissa on Egyptin jumalia ja ainakin viikingeille on pyhitetty oma sarjansa.
Mun poikani lukee parhaillaan Nörtti-sarjaa ja on hyvin innostunut siitä. Uskoisin, että sopii myös hyvin vähemmän lukevalle.
Hän on tykännyt myös Ikimaa-sarjasta, joka on taas tottuneemmalle lukijalle.
Rip Kirby, Tex willer ja Mustanaamio niin pojastasi kasvaa MIES!
Jostein Gaarderin Pelikorttimysteerio (tai pari muuta kirjaa). Aika filosofista mutta todella mielenkiintoista juttua paketoitu nuorelle ymmärrettävään muotoon! Tykkäsin lapsena ihan tosi paljon, ja luultavasti edelleen jos lukisin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kiitoksia vinkeistä! Tuo Naakkamestari voisi olla kiinnostava, samaten siltä listalta Kalle Veirton Säbätalvi. Hoksasin googlettaa lukudiplomilistoja, niin sieltä löysin juuri yläkouluikäisille sopivaa luettavaa. Veirtolta on sillä listalla myös The next one. Menen tänään kirjastoon ja katselen samalla noita kirjoja ja tilaan sitten netistä, jos vaikuttavat lupaavilta. Tosiaan jossain kirjakaupan haussa on se ongelma, että kirjoja tuntematta ei tajua, onko se suunnattu 9- vai 14-vuotiaalle. Poika luki nuorempana Kalle Veirton kirjoja ja oli hauska huomata, että hän on kirjoittanut vähän vanhemmillekin. Fantasiakirjallisuutta on paljon, mutta se on itselleni ihan vierasta ja vaatii tutustumista. Olisi kiva, jos poika innostuisi vähän lukemaan. Koulussa äikän tunneilla on tullut kiittävää palautetta siitä, että on hyvä ja innostunut lukija ja Paahde-kirjasta kiinnostui niin, että haluaa nähdä sen pohjalta tehdyn elokuvankin. Varasin sen sitten kirjastosta. Luen itse tosi paljon ja tiedän kohtalaisesti lastenkirjallisuudesta, mutta nuortenkirjojen (siis oikeasti nuorten, ei pikkukoululaisten) kohdalla tietämyksessäni on ammottava aukko :)
Nuorten kirjoja on tosiaan tuskaa etsiä, koska ne niputetaan monesti lastenkirjojen kanssa samaan kategoriaan. Tuossa iässä on kuitenkin tärkeää, että kirja ei ole liian lapsellinen.
Yllättävän moni sarja ja elokuva perustuu kirjaan. Kannattaa selvittää onko jonkin pojan suosikin kanssa sama asia. Esimerkiksi Netflixiin viime jouluna tullut Wither/Noituri-sarja perustuu kirjasarjaan, joka on myös suomennettu. Sen kirjoittaneelta Andrzej Sapkowskilta on tullut myös uusi historiallinen fantasiaromaanisarja, joka vaikuttaa kiinnostavalle, jos historia ja maantieto kiinnostavat.
Kiitos vaan kaikille :) Lisääkin voi vielä ehdottaa, luen sitten illemmalla.
ap
Onko muuten klassikkokirja Linnunradan käsikirja liftareille tuttu? Se on hauska ja uppoaa monen ikäiselle. Oma mies on lukenut sen joskus yläasteella tai lukiossa, eikä ole mikään himolukija.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten klassikkokirja Linnunradan käsikirja liftareille tuttu? Se on hauska ja uppoaa monen ikäiselle. Oma mies on lukenut sen joskus yläasteella tai lukiossa, eikä ole mikään himolukija.
Tämäkin oli hyvä idea! Olen sen itsekin lukenut ja se voisi kolahtaa :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Jallu ja Kalle. Siitä se lähtee.
Mikä lähtee? Pojalta "kuti" vai joku muu??
Tuon ikäisenä lueskelin Stephen Kingiä, Dean Koontzia, H.P. Lovecraftia ja Clive Parkeria.
Tosin ehkä siksi olen sellainen kuin olen nykyään. Että antaapa olla.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisenä lueskelin Stephen Kingiä, Dean Koontzia, H.P. Lovecraftia ja Clive Parkeria.
Tosin ehkä siksi olen sellainen kuin olen nykyään. Että antaapa olla.
minä luin simo häyhän elämänkerran ja lauri törnin. siitä siirryin toiseen maailmansodan historian kirjoihin. sen verran traumatisoinnuin etten pystynyt sen jälkeen katsomaan mitään aiheeseen liittyviä elokuvia koska en pitänyt elokuvia enää mitenkään viihteenä. inttiä en käynyt.
Voisiko tämä olla hyvä? On ilmeisesti ollut osa kouluissa jaettavaa lukupakettia ja sopii niin aikuisille kuin lapsillekin https://www.risingshadow.fi/artikkelit/kirja-arvostelut/692-arvostelu-j…
Helmetillä on myös tällainen lista https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Lukemista_pojil…