Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te saatte pienet kouluikäiset pukeutumaan järkevästi pihalle?

Vierailija
01.12.2020 |

Suoraan sanottuna nolottaa, kun oma tyttö vänkää joka vaatteesta ja jonkun siistin näköisen ulkohousunkin pukeminen on välillä yhtä tuskaa, käteen kelpaa vain ohuet sormikkaat jne. Sitten samalla pihalla ulkoileva noin samanikäinen tyttö on aina niin järkevästi pukeutunut, esim. pakkasellla toppahaalarit, lämpimät pipot ja rukkaset, märällä kurahousut, kunnon kengät jne.

Mikä teidän kikka on? En minä mikään curling-vanhempi ole, mutta en myöskään halua pakottamalla pakottaa, jos ei halua jotain pukea, kunhan ei nyt ihan alastikaan mene sinne ulos. Niin miten toisille se on niin helppoa saada lapset käyttämään kunnollisia sään mukaisia vaatteita?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain luonnekysymys, ei liity siihen, mitä sinä teet tai mitä minä teen.

Vierailija
2/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet että se on toisille helppoa? Lapsi ei lähde ulos jollei päällä ole sään mukainen varustus. Ei se ole pakottamista, ihan itse saa päättää haluaako ulos. Joskus asiasta tulee riitaa, yleensä ei, kun tietää että riitelystä ei ole hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Ekaluokalla meni vielä kivasti, nyt kakkosella kaikki on noloo ja tyhmää ja rumaa. Lapsi sai valita uuden kauniin toppatakin, sitä käyttää mukisematta. Toppahousuja, talvikenkiä tai paksumpia hanskoja ei laita. Eikä kumppareita. Ohuet sormikkaat täälläkin ja kuorihousut sentään suostuu pakotettuna laittamaan... Mä olen vähän sillä kannalla, että siperia opettaa. Nyt on jo pari kertaa jäädytetty näpit, josko kohta laittaisi paksummat hanskat. Pakottaminen on hyödytöntä, on inhottavaa lähettää lapsi kouluun itkuisena ja vihaisena, eikä se siellä koulussa kuitenkaan pukisi enää niitä kamalia vaatteita.

Vierailija
4/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että se on toisille helppoa? Lapsi ei lähde ulos jollei päällä ole sään mukainen varustus. Ei se ole pakottamista, ihan itse saa päättää haluaako ulos. Joskus asiasta tulee riitaa, yleensä ei, kun tietää että riitelystä ei ole hyötyä.

No mulle se on helppoa, kun sanon lapsille, että tässä on teidän ulkovaatteet. He pukevat ne yleensä taisteluitta päälle. Mutta jos mun pitäisi kokeilla tuota sun neuvomaasi keinoa, niin vanhempi lapsi jäisi kyllä aina ihan tyytyväisenä sisälle. Hän ei ole erityisen innostunut ulkoilusta, vaan ennemmin siihen pitää pakottaa.

Yksi ratkaisu toimii harvemmin kaikkien kohdalla. Mun lapsille toimii yleensä se, että kerron heille, miksi joku asia pitää tehdä, eli perustelen.

nro 1

Vierailija
5/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaalla kasvatuksella ja rukoilemalla jumalaa. toisinaan myös valitan somessa lapsen vaatetuksesta

Vierailija
6/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenkun nämä samat tokaluokkalaiset on parin vuoden päästä vaatimassa että haluavat perjatai-iltaisin juoda kaljaa kaupungilla, niin heidän vanhempansa vaan huokaa että "ei voi mitään" kun on niin kovin voimakastahtoisia lapsia.

Vierailija
7/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään ole hyvä, jos jumitetaan sisällä sen takia, että vaatteet ei kelpaa.

Vierailija
8/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tokaluokkalainen tyttö ja mielestäni se on auttanut, että antaa lapsen tehdä joitain valintoja itse. Esimerkiksi vanhemmat päättää, että toppapuku pitää olla, mutta lapsi saa päättää onko se haalari vai takki ja housut. Käytännössä kumpikin toimii tämän ikäisellä ihan hyvin. Kurahousujen suhteen on sovittu, mitä pihalla voi tehdä ilman niitä ja muuten pitää kurahousut laittaa. Tämäkin toiminut ihan hyvin eli lapsi saa asian itse päättää eikä tarvitse eteisessä kinastella pukemisesta.

Vierailija
9/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tokaluokkalainen tyttö ja mielestäni se on auttanut, että antaa lapsen tehdä joitain valintoja itse. Esimerkiksi vanhemmat päättää, että toppapuku pitää olla, mutta lapsi saa päättää onko se haalari vai takki ja housut. Käytännössä kumpikin toimii tämän ikäisellä ihan hyvin. Kurahousujen suhteen on sovittu, mitä pihalla voi tehdä ilman niitä ja muuten pitää kurahousut laittaa. Tämäkin toiminut ihan hyvin eli lapsi saa asian itse päättää eikä tarvitse eteisessä kinastella pukemisesta.

No toi ehkä ehkä toimii, jos lapsi on jo lähtökohtaisesti fiksu ja kiltti. Mutta kun monet ei ole.

Vierailija
10/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Ekaluokalla meni vielä kivasti, nyt kakkosella kaikki on noloo ja tyhmää ja rumaa. Lapsi sai valita uuden kauniin toppatakin, sitä käyttää mukisematta. Toppahousuja, talvikenkiä tai paksumpia hanskoja ei laita. Eikä kumppareita. Ohuet sormikkaat täälläkin ja kuorihousut sentään suostuu pakotettuna laittamaan... Mä olen vähän sillä kannalla, että siperia opettaa. Nyt on jo pari kertaa jäädytetty näpit, josko kohta laittaisi paksummat hanskat. Pakottaminen on hyödytöntä, on inhottavaa lähettää lapsi kouluun itkuisena ja vihaisena, eikä se siellä koulussa kuitenkaan pukisi enää niitä kamalia vaatteita.

On se aika kurjaa, että kakkosluokkalainen ei enää voisi omasta mielestään olla lapsi vaatetukseltaan, vaikka ihan lapsihan kyseessä vielä on.

Vierailija
11/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään niin että käsketään lapset ulos. Jos eivät halua, sanotaan että kyllä te nyt menette. Jos alkavat vängätä vaatteista niin sanotaan että kunnolliset ulkovaatteet päälle ja pihalle. Toimii jopa yläkouluikäiselle, ajatelkaa että me otetaan siltä välillä puhelin ja tietokone pois ja laitetaan ulkoilemaan.

Vähän otetta niihin lapsiin.

Vierailija
12/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kanssa pääsee aika helpolla vaate asioissa, koululla oli joku outo juttu ollut nyt syksyllä ja poika ei suostunut laittamaan hanskoja koulumatkalle?? Vaikka näpit jäässä, muijan hankkimille neulehanskoille oli naurettu.

Ostin pojalle crossihanskat pyöräilyhanskoiksi ja nyt kaikilla luokan pojilla on crossihanskat 😂😂😂😂.

Vierailija
13/13 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään niin että käsketään lapset ulos. Jos eivät halua, sanotaan että kyllä te nyt menette. Jos alkavat vängätä vaatteista niin sanotaan että kunnolliset ulkovaatteet päälle ja pihalle. Toimii jopa yläkouluikäiselle, ajatelkaa että me otetaan siltä välillä puhelin ja tietokone pois ja laitetaan ulkoilemaan.

Vähän otetta niihin lapsiin.

Mitä? :O Yläastelaselta puhelin pois niin sehän on jo lasun paikka!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme