Lapsen päiväunet päiväkodissa
Onko täällä ketään, kenen lapsi olisi nukkunut päiväunensa vain rattaissa ennen päiväkodin aloitusta? Miten unet ovat sujuneet päiväkodissa?
Meillä esikoisen päiväkotitaival alkaa n. 1v 3kk iässä ja tällä hetkellä nukutaan yhdet unet, noin 2-2,5h, sisällä rattaissa. Rattaat ovat siis paikoillaan, nukahtamisvaiheessa heiluttelen rattaita hieman jolloin nukahtaa nopeasti. Unen aikana ei tarvitse käydä heiluttelee. Ennen nukkui ulkona rattaissa, mutta nykyisessä asunnossa nukkunut jo noin 4kk sisällä. Pinnasänkyyn olen aina välillä yrittänyt laittaa unille, jonne hän kyllä nukahtaa itsekseen mutta herää aina viimeistään tunnin päästä itkuisena eikä enää suostu nukahtamaan vaikka mitä tekis. Kun päiväuni jää tunnin mittaiseksi on väsynyt ja kiukkuinen koko loppu päivän ja lisäksi yliväsymys tekee öistä katkonaisia.
Yöt nukkuu pinnasängyssä, on nukkunut aina. Nukahtaa itse ja nukkuu pääasiassa hyvin noin 11h.
Stressaa kovasti tämä päiväkodin aloitus näiden päikkäreiden osalta. Olisiko täällä jollain kokemusta miten vastaavassa tilanteessa päiväkodin aloitus on sujunut?
Kommentit (12)
Työsketelin itse päiväkodissa aiemmin ( yhteensä 18 vuotta). Aina toisinaan on tullut lapsia joilla on ollut sama tilanne ( samoin myös oma lapseni oli ennen päivähoido. aloitusta nukkunut hyvin ulkona, huonosti sisällä).
Lähes poikkeuksetta jokainen on nukkunut sisällä sängyssään hyvin pienen totuttelun jälkeen, osa ihan hetikin.
Henkilökunnan tehtävänä myös on auttaa lasta asiassa. Kuin myös taata riittävän pitkät unet.
ja myös vähentää sinun huoltasi asiasta. Kaikkea hyvää teidän uuden elämänvaiheen alkuun .
Vierailija kirjoitti:
Työsketelin itse päiväkodissa aiemmin ( yhteensä 18 vuotta). Aina toisinaan on tullut lapsia joilla on ollut sama tilanne ( samoin myös oma lapseni oli ennen päivähoido. aloitusta nukkunut hyvin ulkona, huonosti sisällä).
Lähes poikkeuksetta jokainen on nukkunut sisällä sängyssään hyvin pienen totuttelun jälkeen, osa ihan hetikin.
Henkilökunnan tehtävänä myös on auttaa lasta asiassa. Kuin myös taata riittävän pitkät unet.
ja myös vähentää sinun huoltasi asiasta. Kaikkea hyvää teidän uuden elämänvaiheen alkuun .
Ja sen unohdin kirjoittaa, että moni nukkuu varmasti siksi helposti päiväkodeissa, koska koko muu ympäristö toimii samalla tavalla.
Kiitos viestistä! Kuulostaa helpottavalle kuulla, että monella kuitenkin asia luonnistuu päiväkodissa vaikka kotona onkin haastavaa. Meillä oli alussa ihan tositosi vaikeeta päiväunien kanssa ja vauva pienenä jatkuvasti väsynyt ja itkuinen. Sitten kun sain vaunupäikkärit sujumaan niin ei tehnyt mieli palata takaisin siihen itkuun. Nyt sitten ollaan tässä tilanteessa. Tosin välillä olen kokeillut vaihtaa päikkärit sinne omaan sänkyyn, mutta se ei vaan toimi meidän lapsella enkä keksi syytä.
Hei
Älä suotta stressaa, noin pienet sopeutuu aika nopeasti uuteen paikkaan ja uusiin käytäntöihin.
Olen hoitanut lapsia yli 30v ja kohdalleni on osunut useita pieniä jotka ovat kotona tottuneet nukkumaan
rattaissa, nukahtaneet vain syliin tms.
Päivähoidossa on kuitenkin erilainen ympäristö ja erilaiset aikuiset joten lapsi "kotiutuu" aika nopeasti
uusiin nukkumistottumuksiin.
Toki ensimmäiset päivät saattaa olla hankalia, siihen voit varustautua. Varsinkin jos lapsi kovasti vierastaa uusia aikuisia.
Ihan esimerkkinä minulla on hoidossa tällä hetkellä lapsi (11kk) joka ei nukahda kotonaan kuin ainoastaan syliin.
Täällä ei tarvi muuta kuin laittaa matkasänkyyn ja uni tulee siinä ilman kummempia hyssyttelyjä.
Meillä ainakin voi aluksi nukuttaa lasta rattaissa, mutta sitten totutamme hänet nukkumaan siellä sängyssä, onhan se aluksi usein vaikeaa, mutta jokainen lapsi on siihen kuitenkin lopulta tottunut.
Toki olisimme kiitollisia, jos tämä asia opeteltaisiin jo kotona valmiiksi, kun siellä on vain se yksi lapsi, eikä niitä 11 muuta kärsimässä lapsen kiukkuitkusta uuden tilanteen edessä, omien uniensa kustannuksella.
minulla oli päiväkodissa tapana päiväunien aikana liimailla räkää viereiseen seinään. Minulla oli viereisessä seinässä kokonainen räkä kokoelma, olinkin surullinen kun yhtenä päivänä ne oli raaputettu poies
Komppaan edellisiä. Älä huolehdi asiasta. Harvemmin kuulee että lapsilla olisi päiväkodissa päiväunien kanssa haasteita. Siellä on ryhmäpainekin kun kaikki ympärilläkin puristavat unileluja sylissään ja rauhoittuvat. Lapselle voi olla myös jännää päästä uudenlaiseen ”sänkyyn” nukkumaan. Hyvin se menee, luota hoitajiin!
Omani lakkasi nukkumasta päiväunia kotona kun tutista luovuttiin, hoidossa nukkuu edelleen.
Meidän kaksosetkin nukkui vain vaunussa, menivät tarhaan 1 v 5 kk ja oppivat siellä samantien nukkumaan päikkärit sängyssä... Itsekin olin ahdistunut asiasta, mutta onneksi turhaan!
Meillä oli myös vain vaunuissa nukkuvat taaperot. Päiväkodissa jokainen oppi nukkumaan sisällä päikkärit. Kyllä ne hoitajat osaavat tilanteen hoitaa. Vanhempien ei tarvitse siitä stressata. Kotona luultavasti voitte jatkaa viikonloppuisin vaunuihin nukutusta, näin ainakin itse tehtiin. Päiväkotiin meno sekoittaa lapsen rytmiä ja elämää joka tapauksessa. Kestää hetken päästä kiinni uuteen arkeen kaikilla mutta kyllä se siitä! Malttia ja ymmärrystä yliväsyneelle lapselle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin voi aluksi nukuttaa lasta rattaissa, mutta sitten totutamme hänet nukkumaan siellä sängyssä, onhan se aluksi usein vaikeaa, mutta jokainen lapsi on siihen kuitenkin lopulta tottunut.
Toki olisimme kiitollisia, jos tämä asia opeteltaisiin jo kotona valmiiksi, kun siellä on vain se yksi lapsi, eikä niitä 11 muuta kärsimässä lapsen kiukkuitkusta uuden tilanteen edessä, omien uniensa kustannuksella.
Tämä on myös yksi stressin aihe, en halua, että meidän lapsi valvottaa muita. Tämäm takia ollaankin yritetty harjoitella aina välillä päiväunia pinnasängyssä. Silloin kun oli vielä kahdet unet nukkui ne lyhyemmät sängyssä ja se oli sillon ok. Nyt kun vain yhdet päikkärit joiden pitäisi olla pidemmät jotta jaksaa, olen laittanut vain rattaisiin. Yritetty siis on, mutta lopputulos aina yliväsynyt lapsi joka alkaa heräillä myös öisin ja sitten menee monta viikko purkaa se kierre :( ap
Lisäyksenä vielä; ollaan muuten nyt jo muutama kuukausi eletty päiväkoti rytmissä eli aamulla ylös siihen aikaan kun pitäisi nousta hoitoaamuina, ulkoilut, ruokailut päikkärit ym samassa rytmissä mitä tekevät päiväkodissa. Rytmin ei pitäisi siis juurikaan muuttua meillä, suurin yksittäinen muutos tulee olemaan nuo päiväunet sängyssä. Toki koko aloitus on pienen maailmaa mullistava asia, mut hän on ollut 16h viikossa hoidossa mummoilla jo nyt joten ei siis ole täysin minussa kiinni. Mummo tietysti eri asia kuin vieras tarhan hoitaja, mutta toivottavasti hoitajastakin tulee läheinen hänelle. Ap
Päiväkodissa siis unet tulevat olemaan joko matalassa lasten sängyssä tai matkasängyssä. Rattaat saisi viedä päiväkotiin alussa ja he voisivat siellä nukuttaa lapsen myös niihin, mutta ajattelin, että olisi hyvä kokeilla josko uudessa ympäristössä nukkuminen alkaisikin sujua esim. siinä matkasängyssä. Ap